• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21399
+
-

قطار حومه‌ای پردیس با مشارکت بخش خصوصی

«دولت چه بدهی به شهرداری دارد؟ ما چالش‌های اساسی تهران را دسته بندی کردیم و در بحث حمل‌ونقل ریلی داریم با برنامه وارد می‌شویم. » رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در دسته بندی چالش‌ها ضمن اعلام این خبر می‌گوید که تهران 11چالش دارد. نعمت‌الله ترکی وقتی که می‌خواهد از بدهی دولت به شهرداری بگوید اینگونه اعلام می‌کند: « مثلا دولت باید 100میلیارد یا 20میلیارد یارانه بلیت می‌داده حالا در همین برنامه اولویت حمل‌ونقل عمومی بوده‌است. شما (شهرداری) می‌گویید یارانه بلیت بدهید ما می‌گوییم 10برابر آن را به حمل‌ونقل تزریق کردیم. وقتی ما محلی برای توسعه حمل‌ونقل ریلی داریم شما باید اجرای قانون را پیگیری کنید. روزانه 3میلیون شهروند قصد ورود و خروج به پایتخت را دارند،  این یعنی باید حمل‌ونقل عمومی توسعه یابد.»

فارغ از این سخنان،  ترکی در گفت‌و‌گو با شهرنوشت، سخنان امیدوارکننده هم به زبان آورد؛ ازجمله اینکه او از راه‌اندازی پایانه صادرات گل در تهران خبر داد یا از راه‌اندازی قطار حومه پردیس- تهران  توسط بخش خصوصی گفت. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقتی سخن از چالش‌های 11گانه‌ تهران به میان آورد،  همان مشکلات همیشگی را گفت که هر شهروندی از آن مطلع است.

« تهران 11چالش اصلی دارد. نخستین چالش تهران آب است،  حالا چطور باید اولویت بندی کنیم؟ اگر قرار باشد پول عمرانی توزیع کنیم،  اول آب است یا بحث حمل‌ونقل عمومی است که 3میلیون نفر در تهران ایاب و ذهاب داریم برای همین کمربندی دوم و سوم تهران و حمل‌ونقل ریلی را در دستور کار و اولویت قراردادیم.

به همین منظور سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران،  احداث تصفیه‌خانه‌های شهری و روستایی را در اولویت قرارداده‌است. تنها در سال 96حدود 5هزار میلیارد تومان برای این منظور هزینه شده و بخش خصوصی وارد شده‌است. در سال 91بیشتر روستاها با چالش بی‌آبی و آبرسانی با تانکر روبه‌رو بودند که امروز روستاهای تهران مشکل آب شرب ندارند. برای نخستین بار تصفیه یک میلیارد مترمکعب فاضلاب در جنوب تهران و برخی نقاط پایتخت در حال اجراست. در حوزه صنعت هم برای نخستین بار 56واحد تولیدی و صنعتی دانش بنیان در تهران مشغول به‌کار شدند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران ادامه داد: در موضوع ساماندهی آب‌های سطحی و بهداشت و درمان و سلامت هم فعالیت‌های گسترده‌ای صورت گرفته‌است. در سفر آقای روحانی نزدیک به 6بیمارستان برای ملارد و قدس و قرچک بهره‌برداری و افتتاح شده است. در موضوع نوسازی مدارس تهران در حال اجرای طرح‌های مشخصی هستیم. از طرفی بافت فرسوده و آلودگی هوا هم ازجمله چالش‌های اساسی تهران است که سازمان مدیریت طرح‌های متعددی برای هر کدام از آنها در دست دارد.

ترکی با بیان اینکه سازمان برنامه برای نخستین بار در قانون برنامه ششم ملزم به تدوین برنامه آمایش سرزمینی شد،  عنوان کرد: این یعنی برای آینده با فکر و برنامه بهتری جلو می‌رویم. اتفاقاتی که در تهران در حوزه کشاورزی افتاده این است. از سال 94تا 96تقریبا 40هزار هکتار از اراضی تهران تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفت. امروز بیش از 1500هکتار گلخانه در تهران وجود دارد،  این یعنی با برنامه جلو رفته‌ایم و در سال یک میلیارد و 600میلیون گل شاخه بریده در تهران تولید می‌کنیم. به‌زودی پایانه صادرات گل و گیاه در پایتخت ایجاد می‌شود.

او یکی از اقدامات خوب دولت از سال94 را از بین رفتن تنش میان دولت و شهرداری عنوان کرد و گفت: در موضوع آلودگی هوا و حریم تهران نیز کارگروه‌های مشترکی ایجاد شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید