• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
یکشنبه 10 دی 1402
کد مطلب : 213956
+
-

آزادی در محدوده معین

زندانی آزاد شده با پابند الکترونیک از شرایط زندگی با این همراه همیشگی می‌گوید

آزادی در محدوده معین

چند سال از عمرش را پشت میله‌های زندان سپری کرد و روزهای سختی را گذراند. زندانی‌شدنش فشار اقتصادی زیادی به خانواده‌اش وارد کرده بود اما حالا مدتی است که با پابند الکترونیکی از زندان خارج شده و در شرایطی که در خانه است کار هم می‌کند. این زندانی جرائم مالی در گفت‌وگو با همشهری جزئیات بیشتری از زندانی‌شدنش و آزادی با پابند الکترونیک را بازگو کرد.‌

چند سال داری و چه مدتی در زندان بودی؟
من 44سال دارم و2فرزند دارم و از حدود 4سال قبل به‌خاطر مشکلاتی که برایم پیش آمد به زندان افتادم. حدود 3سال در زندان بودم و شرایط سختی را گذراندم اما از یک سال قبل با پابند الکترونیک از زندان خارج شده‌ام.
  درباره پرونده‌ات صحبت کن. به چه جرمی زندانی شدی؟
با یکی از دوستانم یک شرکت راه انداخته بودیم و می‌خواستیم یک شبه ره صد ساله برویم. همه اسناد مالی شرکت به نام من بود. بعد از چند‌ماه ورشکست شدیم و چون همه‌‌چیز به نام من بود طلبکاران حکم جلبم را گرفتند و زندانی شدم. دوستم هم فرار کرد و رفت.
  چطور توانستی رضایت طلبکارانت را بگیری؟
دار و ندارم را فروختم و وام گرفتم و هرکاری که می‌شد کردم تا بدهی‌ام را پرداخت کنم اما این همه ماجرا نبود‌ چرا که باید در زندان می‌ماندم.
  زندانی‌بودن چه مشکلاتی برایت ایجاد کرد؟
هر مشکلی که برای خودم پیش بیاید مهم نیست  چون دارم تاوان اشتباهم را پس می‌دهم اما من برای خانواده‌ام نگران بودم. همسر و دو فرزند خردسالم گناهی نداشتند اما آنها هم مثل من تنبیه می‌شدند و سختی می‌کشیدند. وقتی من به زندان افتادم مشکلات مالی شروع شد. طوری که همسرم در تامین مایحتاج اولیه زندگی‌مان هم مشکل داشت. همسر و فرزندانم شرایط سختی را تحمل کردند اما از مدتی قبل من با پابند از زندان آزاد شدم.
  درباره آزادی‌ات بیشتر توضیح بده.
یک روز متوجه شدم افرادی که مرتکب جرایم مالی شده‌اند می‌توانند درخواست بدهند تا با پابند از زندان آزاد شوند. این موضوع می‌توانست کمک زیادی به من و امثال من کند. من هم درخواست دادم و پرونده‌ام بررسی و با درخواستم موافقت شد. از آن روز با پابندی که به پایم بسته شده از زندان بیرون آمدم و حدود 2 سال باید پابند به پایم باشد.
 زندگی با پابند را چطور سپری می‌کنی؟
آنطور که اعلام شد با پابند فقط می‌توانم هزار متر از خانه‌مان دور شوم و اگر از محدوده‌ای که برایم تعیین شده خارج شوم تخلف است و ممکن است دوباره به زندان برگردانده شوم. به‌خاطر همین من هم هیچ وقت از این محدوده خارج نمی‌شوم و این وضعیت را تحمل می‌کنم تا دوران محکومیتم تمام شود.
  حالا که آزاد شده‌ای در خانه چه کار می‌کنی؟
خدا را شکر با کمک خانواده‌ام در خانه کار می‌کنم. گوشه‌ای از خانه را به کارگاه تبدیل کرده‌ام و با همکاری همسرم وسایل تزیینی درست می‌کنیم و از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌فروشیم. خدا را شکر می‌کنم که با این کار می‌توانم هزینه‌های خانواده‌ام را تامین کنم. من زمانی که در زندان بودم هم کار می‌کردم‌. کار و درآمد در کارگاه‌های زندان محدود بود اما حالا که با پابند الکترونیک آزاد شده‌ام می‌توانم در خانه بیشتر کار کنم و درآمد بیشتری داشته باشم.
  زندگی با پابند برایت سخت نیست؟
اوایل که به آن عادت نداشتم برایم سخت بود اما کم‌کم عادت کردم. تقریبا باید روزی یک مرتبه پابند را شارژ کنم و از محدوده خارج نشوم. حالا حدود یک سال است که به زندگی در محدوده معین عادت کرده‌ام. با اینکه بالاخره محدودیت‌هایی دارم اما از زندانی‌بودن بهتر است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید