• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 9 دی 1402
کد مطلب : 213879
+
-

کمک شهرداری برای خانه‌دار شدن بی‌بضاعت‌ها

مسکن
کمک شهرداری برای خانه‌دار شدن بی‌بضاعت‌ها

شهرداری تهران وظیفه مستقیمی در تولید و به‌طورکلی حوزه مسکن ندارد اما در راستای مسئولیت اجتماعی به این موضوع ورود کرده و با تشکیل قرارگاه مسکن تلاش می‌کند تا کمبود مسکن را حل و کمک کند تا افراد بی‌بضاعت شهر خانه‌دار شوند. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران هم در تشریح دلایل و ضرورت ورود شهرداری تهران به حوزه مسکن می‌گوید: «باید با نگاه جامع به مسائل شهر نگریست؛ چرا که امروز حدود 60درصد از هزینه خانوارها اختصاص به موضوع مسکن(اجاره) دارد و از این‌رو ما در شهرداری موضوع بازآفرینی شهری را جدا از بخش مسکن نمی‌بینیم و نمی‌دانیم. به‌عبارت دیگر اگر شهرداری تهران وارد موضوع مسکن نشود در حوزه بازآفرینی و بافت فرسوده هم نمی‌تواند موفق شود.» مهدی هدایت تأکید می‌کند: «در محدوده‌ها و مناطقی مجبور هستیم مسکن معوض بدهیم؛ چراکه برخی از افراد امکان نوسازی خانه‌هایشان در بافت فرسوده را ندارند. در بعضی از محدوده‌ها هم مجبور به تملک بافت‌های فرسوده هستیم تا بتوانیم پروژه‌های تامین سرانه‌ها ازجمله خدماتی و... را ایجاد کنیم.» او با اشاره به اینکه سیاست کلان مدیریت شهری توجه به همه ابعاد و مسائل حوزه مسکن است، می‌گوید: «یکی از دلایل ورود شهرداری تهران به موضوع مسکن، کمک به خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد جامعه است و از این‌رو مسکنی که ما تولید می‌کنیم، استطاعت‌پذیر است.»

رفع موانع تولید مسکن در پهنه جنوب
در قرارگاه جهادی مسکن، بحث رفع موانع تولید مسکن در شهر تهران پیگیری می‌شود. مدیرعامل سازمان نوسازی با بیان این مطلب تأکید می‌کند: «در گذشته شاهد رکود جدی در صدور پروانه و تولید مسکن بودیم. در قرارگاه جهادی مسکن، موضوع تسهیل‌گری را پیش می‌بریم تا موانع تولید مسکن را با اولویت پهنه جنوب شهر برطرف کنیم. در کنار آن، سازمان نوسازی با مشارکت بخش‌خصوصی پروژه‌هایی را راه‌اندازی کرده تا از محل درآمدی که برای شهرداری تهران ایجاد می‌شود، خدمات اجتماعی و مسکن معوض را در مسیر بازآفرینی بافت فرسوده اجرایی کند.»

بازآفرینی نفرآباد؛ افتخار مدیریت ششم
محله نفرآباد در منطقه20 که سال‌ها فریز شده بود و ساکنان اجازه ساخت‌وساز نداشتند در این دوره مدیریت شهری، طرح بازآفرینی آن در کمیسیون ماده5 تصویب شد و اقدامات صورت‌گرفته در محله نفرآباد در بحث نوسازی، یکی از افتخارات و کارنامه درخشان دوره ششم شهرداری تهران برای نجات یک محله ناکارآمد است. همچنین مدل مشارکت شهروندان در طراحی و شکل‌گیری طرح‌های بازآفرینی شهری یکی از نکات ارزنده‌ای است که در مورد پروژه نفرآباد اتفاق افتاد و این سازمان 35پروژه مسکونی و 9پروژه خدماتی را در این محله پیگیری و عملیاتی کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید