• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21386
+
-

شهر در رسانه‌ها

پروژه‌ای که پس از 18سال افتتاح نشد

روزنامه «ایران» از روند پیشرفت قطار برقی هشتگرد و موانع پیش‌روی آن گزارش داده که باعث شده است پس از گذشت 18سال از آغاز این طرح، هنوز به بهره‌برداری نرسد. بنابر این گزارش، خط ریلی قطار برقی هشتگرد تاکنون ۹۴درصد و ایستگاه آن که می‌گویند بزرگ‌ترین ایستگاه متروی کشور است، حدود 87درصد پیشرفت داشته. با وجود این، قرار گرفتن معارضان و مالکان شهری در مسیر مترو موجب طولانی شدن اجرای این پروژه شده است. به نوشته ایران، تداخل 115متر از مسیر ریلی هشتگرد با پل حصارک که عملیات عمرانی آن را شهرداری کرج در دست دارد، گذر مترو از کنار دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم) و نیز درخواست‌های متعدد مردمی برای توقف مترو در کمالشهر موجب کندی کار شده است.

گران‌ترین شهرهای جهان

روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از مؤسسه مرسر، گزارش هزینه زندگی در شهرهای جهان برای خارجی‌ها را منتشر کرده است. در این گزارش هزینه زندگی در ۲۰۹شهر جهان براساس ملاک‌های متعدد مشخص شده و نام ۷شهر آسیایی در صدر این فهرست و در میان ۱۰شهر گران جهان آمده است. هنگ‌کنگ امسال به‌عنوان گران‌ترین شهر جهان در جایگاه نخست قرار گرفته و توکیو پایتخت ژاپن و زوریخ در سوئیس نیز رتبه‌های بعدی را به‌خود اختصاص داده‌اند. سنگاپور و سئول پایتخت کره‌جنوبی در جایگاه‌های چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند. رتبه‌های پنجم تا دهم در لیست گران‌ترین شهرهای جهان به شانگهای چین، لواندا در آنگولا، انجامنا در چاد، پکن در چین و برن در سوئیس اختصاص یافته است.  در فهرست گران‌ترین شهرهای جهان اما نامی از تهران دیده نمی‌شود. در ارزیابی مرسر، سبد کالاها و خدماتی که در سبک زندگی معمول شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند، بررسی شده است.

نگرانی از افزایش هزینه حوادث شهری

روزنامه «قانون» در گزارشی  به طرح این مسئله پرداخته است که «مصوبه ممنوعیت واردات محصولات خارجی، این نگرانی را افزایش داده است که حداقل در حوزه ایمنی شهری با وارد نشدن خودروهای مجهز خارجی، هزینه‌های حوادث شهری در شهرهای بزرگی چون تهران افزایش یابد.» یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با این روزنامه با بیان اینکه در لیست اعلام واردات، آمبولانس هم ممنوع اعلام شده است، می‌گوید تا زمانی که پراید در ایران تولید می‌شود نیاز به واردات آمبولانس احساس می‌شود. با این کیفیت خودرو‌ها اگر آمبولانس وارد نمی‌کنید، حداقل نعش‌کش وارد کنید! فربد زاوه با بیان اینکه این تصمیم در راستای انضباط مالی و کنترل مصرف ارز در کشور صورت گرفته است، می‌گوید: اما بهتر بود دولت به جای ممنوع کردن واردات و ابطال ثبت سفارش‌هایی که در رابطه با واردات خودرو انجام شده است، مبنای واردات خودرو را با ارز آزاد اعلام می‌کرد.

کاداستر، طرحی برای مقابله با زمین‌خواری

خبرگزاری «میزان» درباره اهمیت اجرای طرح کاداستر نوشته که «استان تهران بیشترین میزان نقشه کاداستر شهری تهیه شده در سال96 را به‌خود اختصاص داده و این در حالی است که اجرای کامل طرح کاداستر که نتیجه آن شناسایی اراضی کشور است گامی مهم برای پیشگیری از وقوع زمین‌خواری و مبارزه با زمین‌خواران به‌شمار می‌رود.»

نقد شفافیت

روزنامه «جوان» در گزارشی با اشاره به انتشار اسامی خبرنگارانی که از طرح ترافیک استفاده کرده‌اند، به نقد این موضوع پرداخته و نوشته است: اینکه نام فردی که طرح ترافیک دریافت کرده هیچگاه محل پرسش و ابهام اهالی خبر نبوده، بلکه میزان سهمیه تخصیص داده شده هر رسانه مورد سؤال بوده که متأسفانه در این اطلاعیه تنها به اسامی دریافت‌کنندگان بسنده شده و اشاره‌ای به رسانه دریافت‌کننده طرح نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید