• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 30 آذر 1402
کد مطلب : 213061
+
-

وام ودیعه پشت سد ابلاغ

بانک‌ها منتظر ابلاغ مصوبه افزایش وام ودیعه مسکن هستند و مستأجران چشم‌انتظار تحقق وعده تسهیل دریافت وام ودیعه. در شرایط فعلی بانک‌ها درصورت موافقت با پرداخت وام ودیعه، همان مبلغ سابق را پرداخت می‌کنند و تضامین نسبتاً سختی می‌خواهند که غالباً تأمین آنها از توان بسیاری از مستأجران خارج است.
به گزارش همشهری، بالاخره بعد از 6ماه، مقدمات برای مصوبه نمایندگان مجلس برای افزایش وام کمک ودیعه مسکن در حال فراهم شدن است. شورای پول و اعتبار در جلسه اخیر خود، سقف منابع تسهیلات ودیعه مسکن در شبکه بانکی را از ۴۰هزار میلیارد تومان به ۸۰هزار میلیارد تومان افزایش داد و با افزایش 2برابری سقف تسهیلات فردی ودیعه مسکن نیز موافقت کرد؛ اما هنوز بانک مرکزی این مصوبه را به شبکه بانکی ابلاغ نکرده است.
خرداد امسال، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به ماده ۱۱طرح دوفوریتی ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، با افزایش صددرصدی وام ودیعه مسکن در سال اول اجرای این قانون موافقت کردند و مقرر شد در سال‌های بعد نیز سقف تسهیلات ودیعه مسکن متناسب با نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه اعلامی بانک مرکزی افزایش یابد؛ اما این مصوبه به دلایل مختلف اجرایی نشد.
در خردادماه 1401، شورای پول و اعتبار طی مصوبه‌ای 40هزار میلیارد تومان اعتبار برای اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن از محل منابع بانکی موضوع ماده (4) قانون جهش تولید مسکن مصوب کرد و امسال نیز اعلام شد که اجرای این مصوبه با تتمه همان اعتبار ادامه پیدا کند؛ اما به دلایل همان مشقاتی که برای دریافت وام وجود دارد، بیش از نیمی از این مبلغ پرداخت نشده باقی ماند.
براساس اطلاعاتی که چندی پیش از سوی بانک مرکزی منتشر شد، از تیرماه 1401تا آبان امسال، 46درصد از اعتبار 40هزار میلیارد تومانی تعیین شده برای وام کمک ودیعه مسکن به مستأجران پرداخت شده و 54درصد از این مبلغ دست نخورده باقی مانده بود. حالا با مصوبه شورای پول و اعتبار، سقف پرداخت اعتبار اختصاص یافته به تسهیلات ودیعه مسکن توسط شبکه بانکی از ۴۰هزار میلیارد تومان به ۸۰هزار میلیارد تومان افزایش يافته و راه را برای افزایش دوبرابری تسهیلات فردی ودیعه مسکن نیز باز کرده است.
با این مصوبه، سقف تسهیلات ودیعه مسکن در شهر تهران از ۱۰۰میلیون تومان به ۲۰۰میلیون تومان، در مراکز استان‌ها از ۷۰میلیون تومان به ۱۵۰میلیون تومان و در سایر شهرها از ۴۰میلیون تومان به ۱۰۰میلیون تومان افزایش پیدا کرد و تسهیلات ودیعه مسکن که پیش‌ازاین در روستاها تعریف نشده بود نیز معادل ۴۰میلیون تومان تعیین شده است.
نکته قابل‌توجه این است که از سال 1399تاکنون که مصوبه وام کمک ودیعه مسکن اجرا می‌شود، آن دسته از مستأجران که قادر به دریافت این تسهیلات بوده‌اند، نسبت به دریافت وام با ارقام کمتر از 50میلیون تومان در سال 1399و کمتر از 100میلیون تومان در 2سال گذشته اقدام کرده‌اند و عملا با شرایط فعلی، مستأجران زیادی مشمول این تسهیلات نمی‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید