• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 30 آذر 1402
کد مطلب : 213003
+
-

تهران؛ مظلوم‌ترین شهر کشور

چمران: پایتخت بیشترین درآمد کشور را دارد اما کمترین بودجه را می‌گیرد

همایش
تهران؛ مظلوم‌ترین شهر کشور

مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری، عصر دیروز (29 آذر) در برج میلاد برگزار شد و رئیس شورای شهر گفت: «طرح جامع تهران اولین طرح جامع منعطف کشور است. قرار بود پیشنهادهای شهردارها و مردم برای اصلاح طرح جامع مورد توجه قرار گیرد که این کار در حال بررسی و مطالعه است.» مهدی چمران با بیان اینکه معتقدم آبادانی شهرها از روستاها می‌گذرد، عنوان کرد: «منظور فقط جاده و برق نیست. روستا زمانی آباد می‌شود که درآمد داشته باشد. روستایی که آب و زمین و درآمد نداشته باشد هرچقدر جاده برایش بکشیم باز هم اهالی‌اش آن را رها می‌کنند و به تهران می‌آیند یا دست فروش می‌شوند یا حومه نشین. نمونه بارز آن،  اسلامشهر است که هزار نفر جمعیت داشت اما الان با مهاجرت‌های صورت‌گرفته، جمعیت آن  حداقل به ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.»

تهران آب و هوا ندارد

رئیس شورای شهر با بیان اینکه امروز می‌بینیم استان تهران نه آب دارد نه هوا و نه پول، گفت: «برای حل مشکل کمبود آب تهران می‌خواهند آب بوستان‌ها را بگیرند تا مردم از آن بیاشامند؛ اینکه درخت‌ها از کجا آب بخورند را کسی پاسخ نمی‌دهد! هر روز هوای تهران قرمز است. پول هم ندارد. چون تهران بیشترین درآمد کشور را دارد اما کمترین بودجه را گرفته است.» چمران با اشاره به اینکه استان تهران حدود ۱۶ میلیون نفر جمعیت دارد گفت که منطقه ۲۲ ضعیف‌ترین نقطه از نظر سرانه آموزشی در کشور است، چون در زمان ساخت منطقه به زیرساخت‌های آن درست فکر نشده است. او ادامه داد: «شهر تهران از نظر حریم، مظلوم‌ترین شهر کشور است. منطقه «مرتضی‌گرد» در بزرگراه آزادگان واقع شده و بین آن و تهران حریمی وجود ندارد. شهرسازان می‌گویند که محدوده حریم شهر باید 3‌تا‌4‌برابر باشد، با این حال جنوب شهر تهران اصلا حریم ندارد.»

برنامه ریزی برای روستاها
رئیس شورا با بیان اینکه برخی ساماندهی‌ها به ضرر شهر و روستا تمام شده است، تاکید کرد: « مشکلات از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ نرسیدن به روستاها و بی‌توجهی به حریم. باید برای این بخش برنامه‌ریزی کرد. روستایی توانمند است و اگر فرصت پیدا کند ماسوله و ابیانه را می‌سازد. ما در معماری حرف برای گفتن داشتیم و حرف اول را در دنیا می زدیم. حالا هم نیازمند کسی نیستیم.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید