• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 آذر 1402
کد مطلب : 212918
+
-

تمرین هواپیماسازی با سیمرغ

هواپیمای سیمرغ به ناوگان هوایی کشور اضافه شده و فعلا برای انتقال بار استفاده می‌شود اما در ادامه قرار است در حوزه مسافری هم پرواز کند؛ این هواپیما، ادامه تلاش ایران برای ورود به صنعت هواپیماهای تجاری است که در کنار پیشرفت‌های حوزه نظامی، به مرحله بهره‌برداری رسیده است.
به‌گزارش همشهری، از سال1996 که براساس قرارداد هواپیماسازی آنتونوف با شرکت هواپیماسازی هسا ایران، اجازه تولید هواپیمای آنتونوف در ایران با نام ایران140 به امضا رسید، ایران همواره تلاش‌هایی برای عرض‌اندام در صنعت هوایی داشته و باوجود تحریم‌هایی که حتی خرید خدمات این صنعت را نیز زمینگیر کرد، به نتایجی دست پیدا کرد. فاز نخست تولید ایران140 به‌واسطه پایین بودن ایمنی این هواپیما و درنهایت با سقوط یک فروند ایران۱۴۰ متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان در ۱۹مرداد۱۳۹۳ پرونده پروازی این محصول در حوزه تجاری بسته شد. این پرواز از فرودگاه مهرآباد تهران عازم طبس بود که لحظاتی پس از پرواز، در بلوار شیشه مینا شهرک آزادی سقوط کرد. حالا اما، ایران140 ارتقا پیدا کرده و با نام سیمرغ به آسمان برگشته است. مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره هواپیمای سیمرغ و اضافه‌شدن آن به ناوگان هوایی می‌گوید: تغییراتی در پلتفرم هواپیمای مسافربری ایران۱۴۰ انجام شده و از این هواپیما برای نقل‌وانتقال بار استفاده می‌شود و قابلیت حمل بار تا 8تن را دارد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم می‌گوید: امروز باافتخار اعلام می‌کنیم که دارای کارخانه هواپیماسازی هستیم و در مذاکرات و تعاملات‌مان با دنیا هم این موضوع را اعلام می‌کنیم.

مهمانان جدید صنعت هوایی ایران
سیمرغ فقط یکی از تازه‌واردهای صنعت هوایی ایران است و از محل خرید خارجی هم مهمانان جدیدی در حال ورود به ناوگان هوایی کشور هستند. محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشور در نشست خبری نمایشگاه حمل‌ونقل، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۷۰فروند هواپیما و بالگرد خریداری و وارد کشور شده است. او با اشاره به 4راهبرد صنعت هوایی در نوسازی ناوگان، افزود: یکی از راهبردها، خرید هواپیمای دست‌دوم است که تأمین نقدینگی برای این هدف انجام شده و فرایند خرید در دست انجام است؛ اما تا قبل از خرید، بنا به دلایلی که می‌دانید، موضوع را رسانه‌ای نمی‌کنیم.
محمدی‌بخش، ادامه داد: یکی از راهبردهای چهارگانه ما در صنعت هوایی، اتکا به درون و ساخت هواپیما در کنسرسیومی متشکل از سازمان هواپیمایی کشوری، معاونت علمی ریاست‌جمهوری، وزارت دفاع و وزارت صمت است که هرکدام مسئولیت خود را دارند. او اظهار کرد: در بازه زمانی یک‌ساله، پلتفرم اولیه آماده شده و پرواز اولیه خود را انجام داد و هرروز محصولات متعددی از کارخانه رونمایی شده و به تجهیزات هوایی کشور افزوده می‌شود. محمدی بخش تأکید کرد: سازمان هواپیمایی کشور به‌عنوان نهاد حاکمیتی و نظارتی، در کنار پروژه هواپیمای بومی قرار دارد و اولویت ما، تولید هواپیمای مسافری و باری است که با استفاده از دانش تخصصی در وزارت دفاع و شرکت صنایع هواپیماسازی به سرانجام  می‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید