• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 آذر 1402
کد مطلب : 212913
+
-

حساب و کتاب بازار یلدا

بازار شب یلدا هنوز جان نگرفته؛ بسیاری منتظر واریز حقوق آذرماه هستند تا هرچند محدود و گزیده خرید کنند

گزارش
حساب و کتاب بازار یلدا

مریم موسی‌پور- روزنامه‌نگار

رنگ و روی یلدا به انار سرخ و هندوانه شیرین است و همین، ویترین میوه‌فروشی‌ها را تغییر داده است. این هفته، فروشندگان میوه، مشغول تبلیغ هندوانه‌های شیرین خود و انارهای سرخند تا خریداران را ترغیب به خرید کنند. یلدا، بازار میوه، آجیل و شیرینی را گرم کرده است؛ هرچند از نظر فروشندگان، رونق این بازار به‌ پای بازار سال‌های قبل نمی‌رسد. این روزها، میوه‌فروشی‌ها در چیدن هندوانه و انار سلیقه به خرج می‌دهند و آجیل‌فروشی‌ها که از شرایط اقتصادی خانوارها بی‌خبر نیستند، در تلاشند با ترکیبی باصرفه از آجیل شب یلدا، مشتریان بیشتری جذب کنند.

بازار هر روز گرم‌تر می‌شود، پسته ارزان‌تر!
انار و هندوانه، آجیل و تخمه و شیرینی از اقلامی هستند که به‌صورت سنتی در سفره‌های یلدای مردم سهمی ویژه دارند و باوجود افزایش قیمت آنها، مردم باز هم سعی می‌کنند که مقداری از این اقلام را تهیه کرده و یلدای خود را جشن بگیرند. آجیل مخلوط شب یلدا با ترکیبی از آجیل شیرین و برگه و باسلوق جایگاه ویژه‌ای در مغازه‌ها و البته برای مشتریان دارد.
قیمت یک کیلو آجیل شب یلدا به حدود 600هزار تومان می‌رسد که با باسلوق 100هزار تومانی ارزان‌تر می‌شود. برخی آجیل‌فروشی‌ها هم با کم کردن کیفیت، قیمت را حدود 100 هزار تومان پایین‌تر آورده‌اند تا قیمت آن با جیب مشتری‌ها هماهنگ‌تر شود. علیرضا عابدی یکی از مغازه‌داران در مرکز شهر تهران دراین‌باره به همشهری می‌گوید: گرانی موجب شده که مردم تا جای ممکن خریدهای خود را عقب بیندازند. عابدی البته از کاهش 200هزارتومانی قیمت پسته در هر کیلو خبر می‌دهد و می‌گوید:‌ همه اقلام گران شده، اما قیمت پسته قدری کاهش پیدا کرده؛ آن ‌هم در شرایطی که خشکبار وارداتی افزایش قیمت بیشتری داشته است.

تعادل در قیمت آجیل، شکاف در انار و هندوانه
قیمت آجیل و خشکبار محلات شمالی و جنوبی فرق چندانی با مرکز شهر ندارد. در محلات جنوبی به ‌دلیل تراکم بیشتر جمعیت، ازدحام بیشتری در مغازه‌ها به چشم می‌خورد. اما به‌ گفته مغازه‌داران بازار هنوز به ‌اندازه انتظارشان گرم نشده؛ آنها می‌گویند خرید مردم در این مناطق در روز منتهی به شب یلدا همیشه افزایش چشمگیری دارد. یکی از مشتریان تأکید می‌کند: «حقوق این ‌ماه را بدهند که بتوانیم خرید کنیم؛ شاید هم رقم اضافه‌تری برای شب یلدا بگیریم که خب، اوضاع را برای ما حقوق‌بگیران بهتر می‌کند.» هرچند قیمت آجیل در جنوب و شمال شهر تفاوت زیادی ندارد، اما در مورد قیمت هندوانه و انار تفاوت‌ها نجومی است؛ مثلاً در مناطق جنوبی تهران با 45هزار تومان می‌شود انار با کیفیت خرید؛ اما قیمت آن در مناطق مرکزی از 60هزار تومان بالاتر است و در مناطق شمال شهر به 90هزار تومان نیز می‌رسد.
البته در مورد هندوانه قیمت‌ها در مناطق مختلف معقول‌تر است. هندوانه در مناطق جنوبی تهران حدود 24هزار تومان است. در مناطق مرکزی شهر قیمت آن از 27هزار تومان شروع می‌شود و در مناطق شمالی بالای 30هزار تومان در هر کیلو برای مشتریان آب می‌خورد.

قیمت مناسب‌ می‌خواهید؟ به میادین سر بزنید
طبق روال معمول، میادین میوه و تره‌بار شهرداری با قیمت‌های پایین‌تر اقدام به عرضه محصولات یلدایی کرده است. براساس نرخنامه میادین، هر کیلوگرم آجیل شیرین با باسلوق با قیمت 280هزار تومان در میادین فروخته می‌شود. قیمت آجیل شیرین بدون باسلوق هم 321هزار تومان اعلام شده و هر کیلو آجیل شور هم 326هزار تومان قیمت خورده است. قیمت هر کیلو انار در میادین 27هزار تومان و هر کیلو هندوانه نیز از 10هزار و 500تا 14هزار و 500تومان قیمت خورده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید