• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 27 آذر 1402
کد مطلب : 212637
+
-

خانه‌نشینی، بدون بیکاری

140هزار فرصت شغلی از ابتدای سال تاکنون در حوزه مشاغل خانگی ایجاد شده که 3/93درصد کل هدف‌گذاری انجام شده برای امسال است

اشتغال
خانه‌نشینی، بدون بیکاری

 آخرین آمارهای سامانه وزارت کار از روند اشتغال خانگی حاکی از این است که در سال‌جاری، موتور اشتغال‌زایی خانگی روی دور تند بوده و اتفاقات این حوزه حتی از هدف‌گذاری‌های انجام شده نیز فراتر رفته است.
به گزارش همشهری، اشتغال خانگی، یکی از کلیدهای بازکردن قفل بیکاری در اقتصاد ایران است و آنگونه که رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی می‌گوید: در سال‌جاری 93.3درصد از کل هدف‌گذاری ایجاد 150هزار شغل، محقق شده است. افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، کمک به معیشت خانوار و افزایش بهره‌وری جمعیت فعال اقتصادی ازجمله مزیت‌های توسعه اشتغال خانگی است که درصورت سیاستگذاری درست، می‌تواند به یکی از حلقه‌های توسعه اقتصادی و شکل‌گیری بنگاه‌های خرد تبدیل شود.

ایجاد 140هزار فرصت شغلی در 9ماه
آمارهای ارائه شده از سوی رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی حاکی از این است که روند رو به رشد ایجاد فرصت‌های شغلی در حوزه مشاغل خانگی ادامه‌دار بوده است. آزیتا همتیان با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۴۰هزار شغل خانگی در کشور ایجاد شده، به ایسنا گفت: در این دوره زمانی بخش اعظمی از هدف‌گذاری ۱۵۰هزار شغل خانگی تا پایان سال محقق شده است.
او ادامه داد: این آمارها طبق گزارشی است که مستقیم از سامانه وزارت کار دریافت می‌کنیم و با اطلاعات سامانه ملی رصد اشتغال متفاوت است. درواقع آخرین خروجی از روند اشتغال، ثبت استان‌ها و تسهیلات‌دهی بانک‌هاست که در سامانه وزارت کار به ثبت می‌رسد.
به‌گفته همتیان، آخرین مراحل فنی سامانه مشاغل خانگی در حال انجام است و به‌زودی به سامانه ملی رصد اشتغال متصل می‌شود.

عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات اشتغال
یکی از مؤلفه‌های بسیار تأثیرگذار در ایجاد و توسعه مشاغل خانگی، همراهی بانک‌ها در تخصیص و توزیع تسهیلات کم‌بهره در این حوزه است که طبق گفته رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، در ماه‌های ابتدایی سال ضعیف بوده، اما در ادامه اوضاع بهتر شده است. همتیان با اشاره به‌کندی پرداخت تسهیلات بانکی اشتغال خانگی در ابتدای سال، گفت: درمجموع پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها در بحث مشاغل خانگی مثبت بوده و ضمن همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عملکرد خوبی از خود نشان داده‌اند.

برآورد اشتغال‌زایی در زمستان
فقط 6.7درصد از تکالیف تعیین شده برای اشتغال‌زایی در حوزه مشاغل خانگی باقیمانده تحقق هدف‌گذاری ایجاد 150هزار فرصت شغلی در این حوزه تقریباً مسجل است، اما متولیان امر برآورد می‌کنند که اشتغال‌زایی محدود به هدف‌گذاری نشود و تا پایان سال، عملکرد اشتغال‌زایی خانگی از 150هزار فرصت شغلی فراتر برود. در حقیقت، ظرفیت‌های ایجاد و توسعه مشاغل خانگی در اقتصاد ایران به‌قدری است که درصورت تأمین مالی و حمایت تسهیلاتی، می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات بازار کار و حوزه معیشت خانوار را حل‌وفصل کند.

راه‌اندازی تعاونی‌های تأمین نیاز مشاغل خانگی
گام دوم در بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی مشاغل خانگی، راهبری آنها در تأمین نیاز و بازاریابی و فروش محصولات است که از طریق راه‌اندازی تعاونی تأمین نیاز پیگیری می‌شود. رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی می‌گوید: در حال حاضر براساس تفاهمنامه منعقد شده با معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۲۰تعاونی تأمین نیاز مشاغل خانگی استانی تأسیس شده و در ۱۱ استان دیگر نیز تأسیس و راه‌اندازی این تعاونی‌ها در دست پیگیری است. همتیان خاطرنشان کرد: در ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، تأسیس اتحادیه کشوری تعاونی‌های تأمین نیاز مشاغل خانگی مصوب شده و این اتحادیه برای نخستین‌بار ایجاد خواهد شد. او بر همین اساس پیش‌بینی کرده که با توجه به فرایند تشکیل اتحادیه کشوری، راه‌اندازی ۱۱تعاونی تأمین نیاز باقیمانده تا پایان سال محقق شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید