• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 27 آذر 1402
کد مطلب : 212634
+
-

تثبیت ارزی بماند یا برود؟

این روزها انتقاد از ادامه سیاست تثبیت ارزی بانک مرکزی در حال افزایش است اما تیمور رحمانی، استاد دانشگاه تهران از ادامه این سیاست در کوتاه‌مدت دفاع می‌کند و می‌گوید: در بلندمدت به‌دلیل اینکه ممکن است ناترازی‌های اقتصادی موجب تورم داخلی شود، نرخ ارز نیز باید متناسب با آن افزایش پیدا کند و سیاست تثبیت نرخ ارز، شدنی نیست.
به گزارش همشهری، از زمان ریاست محمدرضا فرزین بر بانک مرکزی، او سیاست کنترل نرخ ارز را با وعده تثبیت اقتصادی دنبال کرده و برخی کارشناسان این سیاست او را به چالش کشانده و می‌گویند جمع‌شدن فنر ارزی در آینده دردسرساز خواهد بود. او و مدافعان سیاست تثبیت ارزی اما با اشاره به حفظ ثبات در بازار ارز و جلوگیری از جهش آن می‌گویند نباید این سیاست را کنار گذاشت.

ماجرا چیست؟
رحمانی می‌گوید: در بلندمدت نباید سیاست ارزی داشته باشیم و تنها هدف‌گذاری ما باید روی تدوین سیاست پولی باشد و تصمیم‌گیری ارزی باید در چارچوب سیاست پولی تصمیم‌گیری شود. این اقتصاددان سیاست تثبیت ارزی در سال1401 را یک تصمیم خوب می‌داند و یادآور می‌شود: کنترل بازار ارز باید با کنترل رشد نقدینگی و کنترل هزینه‌های دولت همراه شود و علاوه بر این سیاست بهبود روابط با کشورهای خارجی هم مؤثر است و در دوره فعلی هم باید این سیاست‌ها با هماهنگی یکدیگر اعمال شود تا کارایی داشته باشد. او معتقد است: بانک مرکزی نباید نرخ اسمی ارز را ثابت نگه دارد، بلکه باید بر ثابت نگه داشتن نرخ ارز حقیقی متمرکز شود؛ یعنی وقتی تورم ماهانه کشور حدود ۲ تا ۲.۵درصد است، نرخ ارز نیز باید در همین حدود به‌طور ماهانه و سالانه تعدیل شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید