• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 27 آذر 1402
کد مطلب : 212616
+
-

صدرنشین اینجاست

سپاهان برنده اصلی دربی بود و حالا فقط معجزه می‌تواند این تیم را از قهرمانی نیم‌فصل دور کند

صدرنشین اینجاست

 بعد از پایان دربی تهران با آن جارو‌جنجال‌های دقایق پایانی‌اش، یکی از جملاتی که زیاد شنیده شد این بود که استقلال از شکست گریخت و با این امتیاز صدر جدول را حفظ کرد، اما واقعیت این است که هر دو تیم استقلال و پرسپولیس با این مساوی از کورس قهرمانی عقب افتادند و استقلال درواقع با 2امتیازی که در دربی از دست داد، صدر جدول را به سپاهان واگذار کرد. تعداد بازی‌های متفاوت تیم‌ها و یک مسابقه‌ای که سپاهان و پرسپولیس کمتر از استقلال انجام داده‌اند در تمام هفته‌های اخیر آبی‌ها را گول زده و به آنها اجازه نداده اختلاف واقعی خودشان را با رقبا بسنجند. در تمام این هفته‌ها بین استقلال و تیم‌های تعقیب‌کننده‌اش فاصله‌ای دیده می‌شد که کاملا کاذب بود و نمی‌توانست برای یک محاسبه دقیق و منطقی مورد سنجش قرار بگیرد، اما بعد از امتیازاتی که استقلال در بازی‌های اخیراز دست داد و بردهای متوالی سپاهان، حالا به‌راحتی می‌توان صدرنشینی سپاهان را با چشم غیرمسلح نیز تماشا کرد. سپاهان با یک بازی کمتر از استقلال یک امتیاز کمتر دارد و 8تفاضل گل بیشتر. بازی عقب‌افتاده سپاهانی‌ها با گل‌گهر سیرجان است و زردپوشان حتی اگر یک مساوی هم از این بازی بگیرند، صدرنشین لیگ هستند. صحبت از تیمی است که در 4بازی اخیرش به 4برد رسیده و 11گل زده است، اما استقلال در 5بازی اخیرش فقط یک بازی را برده و حالا با یک بازی و یک امتیاز بیشتر صدرنشین است. پرسپولیس هم مثل استقلال در 5بازی اخیرش فقط یک برد داشته و تازه سرخپوشان به لحاظ امتیاز هم از هر دو رقیب خود عقب هستند؛ بنابراین سپاهان فقط درصورتی صدرنشین لیگ نیست که گل‌گهر معجزه خلق کند و درباره قهرمانی نیم‌فصل هم هر عقل سلیمی حکم به قهرمانی سپاهان می‌دهد.

   رقابت سپاهان با سپاهان
آمارهای سایت متریکا نشان می‌دهند سپاهان در خیلی از بخش‌های فنی برترین تیم لیگ بوده است. تیم مورایس در بخش هجومی مهارناپذیر و غیرقابل مقایسه با سایر تیم‌ها ظاهر شده است. 27گل زده، درحالی‌که نزدیک‌ترین رقیب فقط 18گل زده است، عنوان برترین خط حمله لیگ را با قاطعیت بالایی به سپاهانی‌ها بخشیده است. سپاهان به‌طور میانگین در هر بازی 2.45گل زده؛ درحالی‌که هیچ تیم دیگری در این فصل به نزدیکی‌های میانگین 2گل در هر بازی هم نرسیده است. بهترین گلزن لیگ با 7گل زده یکی از سپاهانی‌هاست و جالب اینکه نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده او هم از سپاهان می‌آید. اسدی و مغانلو با 7و 6گل صدرنشین‌های جدول گلزنان هستند و برای کسب عنوان آقای گلی یک رقابت داخلی با یکدیگر دارند. سپاهان همچنین بالاترین میانگین امید گل را دارد و هیچ تیمی به اندازه زردپوشان در لیگ جاری موقعیت گلزنی ایجاد نکرده است. مجموع امید گل سپاهان در 11بازی‌اش 18.79و میانگین امید گل این تیم 1.71در هر بازی است.

   دقیق و مطمئن
سپاهانی‌ها شوتزن‌ترین تیم لیگ نیستند، اما بالاترین تعداد شوت داخل چارچوب را دارند؛ چون دقیق‌ترین شوت‌ها را می‌زنند. آنها به‌طور میانگین در هر بازی 12.6شوت زده‌اند و در این زمینه تراکتور (13) و ملوان (12.7) را بالاتر از خودشان می‌بینند. اما دقت شوت سپاهانی‌ها (37.4) بالاتر از تمامی تیم‌هاست و این کمک کرده تا آنها با میانگین4.7در هر بازی، بالاترین میانگین شوت داخل چارچوب را داشته باشند. این هم نکته جالبی است که سپاهان 2.45گل در هر بازی را با 4.7شوت داخل چارچوب زده؛ یعنی بیشتر از نصف شوت‌های داخل چارچوب این تیم تبدیل به گل می‌شوند. نرخ تبدیل شوت به گل در سپاهان 19.4درصد است که این تیم را با فاصله‌ای زیاد نسبت به رقبا در صدر این بخش هم قرار داده است.

شاید تنها نقطه کور سپاهان را بتوان ضعف این تیم در بخش دفاعی و تعداد کم کلین‌شیت‌ها دانست؛ اگرچه خط حمله زردپوشان آنقدر موفق کار کرده که این ضعف را هم پوشش داده است. سپاهان تا این هفته 10گل خورده و تازه یک بازی هم کمتر از سایر تیم‌ها دارد. در جدول رده‌بندی 3تیم کمتر از سپاهان گل خورده‌اند و 2تیم هم گل‌خورده‌شان با تیم مورایس مساوی است. پیام نیازمند تا این لحظه فقط 3کلین‌شیت داشته و هیچ جایی در جمع بالانشینان جدول کلین‌شیت ندارد؛ چون بیرانوند، حسینی و حتی پورحمیدی حداقل دوبرابر او کلین‌شیت داشته‌اند. سپاهان به لحاظ فرصت‌هایی که برای شوتزنی در اختیار رقبا می‌گذارد از 5تیم لیگ برتری ضعیف‌تر است، اما با وجود این آمار خوب این تیم در گلزنی اجازه نداده خدشه‌ای به صدرنشینی آنها وارد شود. حتی کسر 4امتیاز از سپاهان هم این تیم را از مسیر قهرمانی خارج نکرده است. با روندی که سپاهان و رقبایش در امتیازگیری دارند به‌نظر می‌رسد تنها راه مهار زردپوشان این است که تا پایان فقط 3،2بار دیگر هم از آنها امتیاز کم شود!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید