• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 27 آذر 1402
کد مطلب : 212586
+
-

اسکلت مهم تخت جمشید شناسایی شد

محمد باریکانی- روزنامه‌نگار

باستان‌شناس‌ها در ادامه کاوش آبراهه‌های تخت جمشید، پس از رسیدن به بقایای اسکلتی که زیر 3قطعه سنگ و درست، کف آبراهه قرار گرفته بود، تلاش‌ها برای شناسایی مشخصات این اسکلت و دلیل مرگ را آغاز کردند.
به گزارش همشهری، اسکلت نویافته در تخت‌جمشید از این نظر اهمیت دارد که می‌تواند بخشی از تاریخ دوران فراهخامنشی را که پس از ویران‌شدن تخت جمشید و برچیده‌شدن امپراتوری هخامنشیان توسط اسکندر مقدونی آغاز شده است، فاش کند.
این اسکلت درست، کف آبراهه تخت جمشید و زیر کاخ تچر قرار گرفته بود و باستان‌شناسان با بررسی 3 قطعه سنگی که روی اسکلت قرار داشت، متوجه شدند این سنگ‌ها متعلق به یکی از کاخ‌های ویران‌شده تخت جمشید است که مربوط به ساخت کاخ جدید در این محوطه باستانی در دوران فراهخامنشی می‌شود.
در بررسی تاریخ تخت جمشید، دوره‌ای پس از پایان هخامنشی وجود دارد که در آن سپاهیان اسکندر مقدونی از تخت جمشید بیرون رانده می‌شوند و فرترکه‌های پارسی درصدد احیای امپراتوری پارس با ساخت کاخ جدید در محوطه باستانی تخت جمشید برمی‌آیند.
اسکلت نویافته در تخت جمشید درست مربوط به همین دوره است و حالا باستان‌شناس‌ها پی برده‌اند که این اسکلت متعلق به یک مرد حدودا 25ساله است که در آبراهه‌های تخت جمشید جان باخته یا کشته شده است.
علی اسدی، باستان‌شناس و سرپرست هیأت کاوش باستان‌شناختی آبراهه‌های تخت جمشید در همین رابطه اعلام کرده است که این اسکلت از کف آبراهه تخت جمشید برداشته و به آزمایشگاه مجهز و ساختمان اداری تخت جمشید منتقل شده است تا پس از پاکسازی کامل استخوان‌ها به‌صورت علمی، جای ضربه یا ضرباتی که بیش از 2000سال قبل بر پیکر این شخص وارد شده شناسایی شود.
اسکلت نویافته در آبراهه تخت جمشید درست زیر کاخ تچر این محوطه باستانی در حالی قرار داشته است که فعالیت حاکمان پارسی پس از هخامنشیان برای ساخت کاخ جدید در تخت جمشید آغاز شده بود و به همین دلیل تاریخ‌گذاری مرگ این اسکلت می‌تواند یکی از معماهای تاریخی تخت جمشید در دوران فراهخامنشی را با مشخص‌کردن تاریخ ساخت کاخ جدید از مصالح کاخ ویران‌شده حل کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید