• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 27 آذر 1402
کد مطلب : 212585
+
-

شهر سوخته چه داشت؟

سیدمنصور سیدسجادی، سرپرست هیأت کاوش‌های باستان‌شناختی شهر سوخته که پیش‌تر در گفت‌وگویی مفصل از ارزش‌های باستانی و تاریخی این محوطه باستانی جنوب شرق ایران سخن گفته بود، در نشست یک عمر تجربه که در کاخ نیاوران تهران برگزار شد، اعلام کرد: یافته‌های باستان‌شناسی شهر سوخته نشان می‌دهد در سیستان و بلوچستان که اکنون محیطی خشک دارد، در گذشته 8نوع انگور تولید می‌شده، اما امروز اصلا انگور تولید نمی‌شود. همچنین 2بار در سال نیز ساکنان دوره باستانی در سیستان و بلوچستان گندم تولید می‌کردند.
او افزود: یافته‌های علمی شهر سوخته در اختیار نهادها قرار داده می‌شود تا پتانسیل‌های مناطق مشخص و از آن در برنامه‌ریزی‌ها بهره گرفته شود. این باستان‌شناس تأکید کرد: سیستان امروزی متأسفانه به‌دلیل جنگل‌زدایی توسط انسان‌ها و مشکلات بستن سرچشمه رودخانه‌ها به سرزمینی خشک تبدیل شده است.
سرپرست کاوش‌های شهر سوخته با بیان اینکه در شرق ایران ۴نقطه مهم وجود داشته است، گفت: تپه یحیی در جنوب کرمان ازجمله این مناطق است که از هزاره هفتم تا هزاره اول قبل میلاد در آن زندگی وجود داشته، کار سنگ خیلی رایج بوده و اشیا و ظروف فراوانی در آنجا ساخته می‌شده است. او دومین نقطه مهم ایران در دوره باستان را منطقه شهداد اعلام کرد و گفت: شهداد که در کناره دشت لوت قرار دارد، از مراکز بسیار مهم فلزگری و ساخت اشیای سنگ صابونی، فلزی و مرمر و شامل بخش مسکونی و صنعتی بوده است.
سیدسجادی افزود: مواد فرهنگی که در این منطقه پیدا شده، یگانه است؛ کشیدن تصویر یک الهه در کف قبر، جعبه موزائیک و تنها نوشته شرق بر لبه یک کوزه آب در منطقه شهداد. همچنین در قبور افراد مجسمه‌هایی در ابعاد بزرگ‌تر از آنچه پیش از این دیده بودیم، قرار داده شده که مشخص نیست پیکره و مجسمه چه‌کسی است. در جیرفت نیز سلسله محوطه‌های باستانی وجود دارد که تاریخ تمدن ایران را متحول کرده است.
سیدسجادی اما درباره شهر سوخته اعلام کرد: شهر سوخته تنها شهر مهم و بزرگ در شرق فلات ایران بود. این شهر ۳۲۰۰سال پیش از میلاد پایه‌گذاری شد و ۱۸۰۰ قبل از میلاد از بین رفت. مساحت خانه‌هایش 9۰ تا ۱۵۰‌متر بود و چند نسل در آن زندگی می‌کردند. حدود ۸۰۰‌قطعه بافته و پارچه نیز در شهر سوخته یافت شده که به‌دلیل شرایط اقلیمی محیط از بین نرفته و باقی مانده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید