• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 25 آذر 1402
کد مطلب : 212527
+
-

تکمیل گلوگاه‌های «ایران‌راه»

دولت سیزدهم به دنبال اجرای پروژه‌های ریلی و ارتقای موقعیت بین‌المللی کشور از این مسیر است

رئیس‌جمهوری بر تسریع در اجرای پروژه‌های ریلی کشور تأکید کرد؛پروژه‌هایی که از نظر ابراهیم رئیسی، منجر به ارتقای موقعیت ایران در مسیرهای منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد شد و به عقیده وزیر راه و شهرسازی، به تحقق ابتکار ایران راه کمک می‌کند.
به گزارش همشهری، همسایگان شمالی به‌دنبال فعال‌سازی کریدورهای ریلی ایران و دسترسی به آب‌های گرم هستند و در سازمان شانگهای نیز استفاده از کریدورهای بین‌المللی با نقش‌آفرینی ایران طرفداران زیادی دارد؛ به همین دلیل است که در دولت، حساب ویژه‌ای روی کریدورها شده و رئیس دولت بر ضرورت تسریع در اجرای پروژه‌های ریلی تأکید می‌کند.

ضرب‌الاجل برای رشت – کاسپین
پروژه ریلی رشت – کاسپین به طول 35کیلومتر، با اتصال بندر کاسپین در شهر انزلی به شهر رشت و شبکه ریلی سراسری، یکی از مسیرهای دسترسی ریلی شمال – جنوب از خاک ایران را فعال می‌کند؛مسیری که می‌تواند حمل کالا در تجارت ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر را تسهیل کند و هزینه آن را کاهش دهد. براساس آخرین اطلاعات، این پروژه در بخش زیرسازی، ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از کل مسیر ۳۵ کیلومتری آن، ریل‌گذاری ۲۵ کیلومتر به انجام رسیده است. در شرایط فعلی، دولت باید برای ریل‌گذاری ۱۰ کیلومتر باقیمانده از مسیر ایستگاه پیربازار رشت تا بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی برنامه‌ریزی کند و رئیس دولت سیزدهم، تلاش بیشتر مسئولان برای تکمیل و بهره‌برداری از این مسیر تا پایان سال ۱۴۰۲ را ضروری دانسته است.

رفع موانع حقوقی پروژه رشت-آستارا
یکی دیگر از موضوعات مورد بررسی در نشست تسریع در تکمیل پروژه‌های کلان کشور، مشکلات و مسائل خصوصی در پروژه رشت – آستارا بود که رئیس‌جمهوری، وزیر راه و شهرسازی را مأمور کرد تا با همکاری و مشارکت معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری مشکلات و موانع حقوقی پیش روی پروژه رشت-آستارا را برطرف کند و اقدامات لازم را برای تسریع در اجرای پروژه‌های چابهار-‌ خاش، بیرجند-یونسی، میانه- اردبیل و نیز کرمانشاه- اسلام‌آباد انجام دهد.

تسریع پروژه‌ها با رعایت کیفیت
دولت براحداث خط ریلی سریع‌السیر مشهد-تهران با توجه به نیاز رو به افزایش برای گسترش امکانات حمل‌ونقلی در این مسیر و ضرورت تسهیل و ارتقای ایمنی تردد زائران علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) بر تسریع در اجرای مطالعات و تمهید مقدمات زیرساختی اجرای این پروژه نیز تأکید دارد. رئیس‌جمهور ضمن تصریح بر اهمیت سرعت بخشی به اجرای این پروژه‌ها به‌منظور بالفعل کردن ظرفیت‌های ترانزیتی و ارتقای موقعیت جغرافیایی کشورمان در مسیر راه‌های ترانزیتی منطقه‌ای و بین‌المللی، بر اهمیت «رعایت توأمان سرعت و کیفیت» در اجرای این طرح‌ها نیز تأکید کرده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید