• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
جمعه 24 آذر 1402
کد مطلب : 212487
+
-

بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای ستاد مرکزی کنگره بزرگداشت ۱۰‌هزار شهید آذربایجان شرقی

شهدا؛ هویت ملی ایران

شهدا؛ هویت ملی ایران

صبح روز گذشته اعضای ستاد کنگره بزرگداشت ۱۰هزار شهید استان آذربایجان‌شرقی با مقام معظم رهبری دیدار داشتند. در این دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: شهدا هویت ملت ایران هستند و این هویت ملی نباید فراموش شود. بخش‌هایی از سخنان رهبرمعظم‌انقلاب در این دیدار را در ادامه می‌خوانید.

ضربه فراموشی هویت
یکی از وظایف ما این است که متوجه به «خود»، به «خودی‌خود»، باشیم. ملت ایران هویت خود را بایستی فراموش نکند، اگر هویت خود را فراموش کرد، ضربه خواهد خورد، سیلی خواهد خورد، عقب خواهد ماند. خدای متعال برای کسانی که یاد او را فراموش کردند می‌فرماید:« نَسُوا اللَهَ فَاَنساهُم اَنفُسَهُم»؛ آنها خدا را فراموش کردند، خدا هم آنها را از خودشان غافل کرد و مبتلا به فراموشی از خودشان کرد. این نشان‌دهنده‌ آن است که توجه به خود، هویت خود، خصوصیات خود، برای شخص، برای هر ملت، برای هر مجموعه یک امر لازمی است.

آذربایجان مهد شهیدان
 آذربایجان باید به آن هویتی که آن را ممتاز کرده است، توجه کامل داشته باشد. به معنای واقعی کلمه، مجموعه‌ای که ما آن را «آذربایجان» می‌نامیم یک هویت ممتاز در میان ملت ایران است. آذربایجان مهد ازجان‌گذشتگان و شهیدان است. مخصوص دفاع مقدس نیست، از قبل هم همین‌طور بوده، بعد هم همین‌طور است. تا آنجایی که مربوط می‌شود به مسئله‌ انقلاب اسلامی (اگر بخواهیم محاسبه کنیم) از پیش از انقلاب، یعنی از شروع نهضت امام بزرگوار و ملت ایران، رفتار شهادت و آهنگ شهادت در آذربایجان شروع شده است، تا امروز.

شهدا بهترین الگوی جوانان
اولا نگذارید جوشش خون شهیدان فروبنشیند، یعنی یاد شهیدان صرفاً خاطره‌پردازی نیست، معنایش این است که آن تقوا، آن فداکاری، آن شجاعت، آن گوهر درخشان وجودی‌ای که امثال شهید باکری را مثلا می‌کشاند وسط میدان، منعکس بشود، منتقل بشود، به نسل جدید الگو بدهد. جوان ما الگو می‌خواهد و بهترین الگو اینها هستند. بعضی از ملت‌ها که دستشان از این جهت به کلی خالی است یا تا حدود زیادی خالی است، الگو می‌سازند، جعل می‌کنند، بدون اینکه وجود داشته باشد. ما این الگوها را در مقابلمان داریم.

شهید باکری را در میدان جنگ نباید دید
شهید باکری را فقط در میدان جنگ نباید دید، پشت جبهه هم باید دید، در دانشگاه تبریز هم باید دید، فعالیت‌های دوران پیش از انقلابش را هم باید دید، آن روحیه را باید دید. من پیش از انقلاب، شهید آقا مهدی باکری را در مشهد ملاقات کردم؛ پرشور، علاقه‌مند، فهمیده، قادر بر تحلیل قضایا. خب این می‌شود که بعد در جنگ، در میدان دفاع مقدس، آن‌طور می‌درخشد و دل‌ها را به خودش جذب می‌کند. این روحیه باید منعکس بشود. ما اگر فیلم می‌سازیم، اگر شعر می‌گوییم، اگر کتاب می‌نویسیم، اگر خاطره تدوین می‌کنیم و منتشر می‌کنیم، باید توجه داشته باشیم که این روحیه منعکس شود، این روحیه، روحیه‌ سازنده است.

خانواده شهدا فراموش نشوند
مطلب دوم این است که خانواده‌های شهدا را فراموش نکنید. متأسفانه بسیاری از پدرمادرها از دنیا رفته‌اند، به شهیدانشان ملحق شده‌اند، آن کسانی که هستند (چه همسران شهدا، چه پدران و مادران شهدا) از خاطرات اینها، از توصیف‌های اینها استفاده کنید. همچنین از همکاران و دوستان اینها، خب مثلا شهید باکری در دوران جنگ همکاران زیادی داشت که بعضی الان بحمدالله زنده، سالم، آماده‌اند و جزئیات زندگی او را آنجا دیده‌اند. شجاعت فقط در جنگیدن نیست، شجاعت در تسلط بر نفس، شجاعت در گفتن، در نگفتن، در امساک کردن، در اقدام کردن [هم هست]؛ همه‌ اینها خیلی مهم است. کسانی هستند که اینها را از نزدیک دیده‌اند، شناخته‌اند، از اینها استفاده بشود، با اینها مصاحبه شود، گفت‌وگو شود، حالات شهیدان به صورت سند واقعی ضبط شود و شناخته شود.

شناسایی زمینه‌های عروج شهیدان
یک مطلب هم این است که در نگاه به شهیدان، زمینه‌های عروج شهیدان شناسایی شود، مثلا مردم، یا آن کسانی که اولین جرقه‌ها را به‌وجود آوردند، مثل شهید قاضی طباطبائی که در این قضایای انقلاب، مثلا در بیست‌ونهم بهمن سال۵۶، ایشان بود که اولین جرقه را [به‌وجود آورد]، اولین حرکت را کرد، مردم را به محل خودش و مسجد خودش دعوت کرد و [مابقیِ] آن قضایا، یعنی زمینه‌ها معلوم بشود. اینکه بعد از حادثه‌ قم، اولین حرکت در تبریز اتفاق افتاد نه در فلان شهر و فلان شهر، علتش چیست؟ چه خصوصیتی در این مردم هست که این‌طور جوان می‌آفرینند، این‌طور تربیت می‌کنند، این‌طور شهید تقدیم می‌کنند؟ اینها خیلی مهم است، یعنی هویت قومی، هویت ملی و هویت دینی.

زمینه حرکت چیست؟
بنده یک وقتی در اجتماع همین مجموعه‌ برادران و خواهران آذربایجانی گفتم، مرحوم ستارخان در قضایای مشروطیت و آن حوادثی که داشت و اقداماتی که کرد، کاغذ علمای نجف در جیبش بود، ‌یعنی از علمای نجف استفتاء کرده بود، سؤال کرده بود، آنها هم به او جواب داده بودند، او با این نیت حرکت می‌کرد، این خیلی مهم است. زمینه‌ حرکت چیست؟ این روشن شود، این نشان‌دهنده‌ آن است. اگر اینها شد، آن وقت حرکت ادامه پیدا می‌کند.

نقش پایگاه دوم شکاری تبریز در روزهای اول جنگ
بنده به نقش پایگاه دوم شکاری باید اشاره کنم: آن حرکت عظیم هواپیماهای جنگنده‌‌ ما در همان روزهای اول جنگ که البته از پایگاه دوم و پایگاه‌های دیگر (پایگاه‌های سوم و چهارم) حرکت کرده بودند و رفتند و آن کار بزرگ را انجام دادند، در همان هفته‌ اول جنگ این کار را کردند که بنده همان وقت رفتم مجلس و گزارش این حرکت را به نمایندگان مجلس دادم. اینها چیزهایی است که قابل توجه و حائز اهمیت بسیار است و بایستی ان‌شاء‌الله در ذهن‌ها بماند، در حافظه‌ تاریخی ملت ایران باید ثبت شود، یعنی واقعاً مهم‌ترین کار این است که این حوادث مهم، این پدیده‌های مؤثر و کم‌نظیر و در مواردی بی‌نظیر، در حافظه‌ تاریخی ملت ایران ثبت شود.

روشنگری برای نوجوانان و جوانان
 جوان ما، نوجوان ما اینها را بداند البته ما تا الان یک مقدار کم‌‌کاری داشته‌ایم و خیلی از جوان‌های ما، خیلی از نوجوان‌های ما، چهره‌های برجسته را نمی‌شناسند و خیلی از قضایا را هم را نمی‌دانند ما باید اینها را چه در دستگاه‌های تبلیغی رسمی مثل صداوسیما و مانند اینها و چه در وسایلی که امروز در اختیار مردم و در دسترس مردم هست، پخش کنیم. امیدوارم خدای متعال به همه‌ شما توفیق بدهد و بتوانید این کار بزرگ را به سرانجام برسانید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید