• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
جمعه 24 آذر 1402
کد مطلب : 212470
+
-

ناخدا و ترک اقیانوس آرام!

محمد مهدی رنجبر ، کارشناس سرگرمی

یک سردبیر بود و یک دوراهی! معروف‌ترین سرگرمی جهان-سودوکو- تا آن روز در هیچ نشریه‌ای در ایران، آن‌طور که باید، دیده نشده بود. از یک طرف، مطرح کردن این سرگرمی جدید در یک روزنامه کثیر‌الانتشار، حتما می‌توانست مایه کثرشأن آن رسانه وزین تلقی شود و موضع‌گیری شدید روزنامه‌نگاران و مخاطبان را به همراه داشته باشد. اما از طرف دیگر، جا انداختن همین سرگرمی به نام آن روزنامه، می‌توانست مدال افتخاری بر سینه این رسانه باشد  که هرچه سودوکو  در ایران شناخته‌تر شود، این مدال هم پُررنگ‌تر به چشم بیاید.  خیلی‌ها در این جایگاه تصمیم‌گیری معتقدند: «سری را که درد نمی‌کند نباید دستمال بست!» لذا مسیر اول را انتخاب می‌کنند و به  هدایت همان کشتی پُر ابهت در اقیانوس آرام‌شان می‌پردازند. اما معدودند تصمیم‌گیرندگانی که آینده دورتری  را  رصد می‌کنند و به خیر و صلاح بزرگ‌تری می‌اندیشند.
۱7سال پیش، سردبیر دوراندیش، مسیری را که ترس طوفان هم در آن بود به اقیانوس آرام ترجیح داد.  سودوکو با یک حرکت مدبرانه  و با حداقل تنش و موضع‌گیری روزنامه‌نگاران و مخاطبان، وارد صفحات روزنامه همشهری شد. طوری که به همه فرصت داده شد تا با آن انس بگیرند.
برنامه برای ورود این مهمان ظاهرا ژاپنی این بود که در روزهای اولیه انتشار، فقط یک معمای سودوکوی «ساده» در پایین یکی از صفحات روزنامه درج شود و در کنار آن متن مفصلی درباره تاریخچه، فواید و قوانین این سرگرمی دیده شود.  این حرکت تا مدتی هر روز تکرار شد. چندی بعد، در یک گام نرم و حساب شده، کم کم متن توضیحات کنار سودوکو کوتاه‌تر شد و کمی بعد درجه های دشوارتری از این معما هم در روزنامه مطرح شد. چند ماه بعد هم ، وقتش رسید تا مخاطبان، چند معمای سودوکو با درجه متفاوت را در کنار هم ببینند و انتخاب کنند که کدام‌یک را حل کنند.
کمتر از 6 ماه بعد، همان سودوکوی ظاهرا خشک و نچسب، طرفداران زیادی بین مخاطبان پیدا کرد. سودوکوبازها مبلغ این سرگرمی منطقی جذاب شده بودند.
آقای سردبیر! از شما ممنونم که قدم مهمی در جهت پیشرفت «سرگرمی» ایران برداشتید. این موضع‌گیری صحیح شما، هم به مخاطبان کمک کرد تا از جریان صحیح جا نمانند، و هم به شکل قابل توجهی، نام این معروف‌ترین سرگرمی جهان را به نام روزنامه همشهری پیوست کرد.
آقای سردبیر! من هنوز چهره جدی و مصمم شما را در آن برهه به یاد دارم و لبخند رضایت شما و طرفداران سودوکو  را فراموش نمی کنم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید