• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 23 آذر 1402
کد مطلب : 212400
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/g5P06
+
-

افزایش سهم مرغ در سفره ایرانی‌ها

مشتریان گوشت مرغ در بازار ایران از سال قبل بیشتر شده و میزان فروش گوشت قرمز کاهش یافته است

بازار
افزایش سهم مرغ در سفره ایرانی‌ها

آمارهای رسمی از وضعیت عرضه گوشت کشور حاکی از این است که در آبان ماه، سهم گوشت مرغ از بازار افزایش پیدا کرده و در مقابل عرضه گوشت قرمز افت کرده است. به گزارش همشهری، در آبان امسال حدود 230هزار تن گوشت از کشتارگاه‌های رسمی کشور به بازار عرضه شده که از این میزان، 83.8درصد گوشت مرغ و طیور و 16.2درصد گوشت قرمز بوده است. سهم عمده بازار گوشت کشور در حالی به گوشت مرغ اختصاص پیدا کرده که طبق آمارهای رسمی، در آبان سال قبل سهم گوشت مرغ از این بازار 74درصد و سهم گوشت قرمز 26درصد بوده است.

افزایش 27درصدی عرضه گوشت مرغ
وزن گوشت عرضه‌شده انواع طیور کشتار شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان امسال به 191هزار و 939تن رسیده که بخش عمده آن گوشت مرغ بوده است. براساس اطلاعات مرکز آمار ایران، 97.7درصد از گوشت طیور در آبان‌ماه گوشت مرغ بوده، 1.1درصد از آن به گوشت بوقلمون اختصاص داشته و 1.2درصد نیز مربوط به گوشت سایر طیور بوده است. مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان ۱۴۰۲ با آبان سال قبل از جهش 27درصدی عرضه گوشت مرغ و طیور حکایت دارد. طبق آمارها، در این ماه، گوشت مرغ ۲۷درصد، گوشت بوقلمون ۶۳درصد و گوشت بلدرچین ۴۰درصد افزایش داشته اما عرضه گوشت شترمرغ ۵۴درصد کاهش پیدا کرده است. البته عرضه گوشت طیور در آبان‌ماه باوجود افزایش قابل‌توجه نسبت به سال قبل، در مقایسه با مهرماه حدود 6درصد کاهش پیدا کرده که به‌گفته فعالان این حوزه، بیش از هر چیز ناشی از تغییرات دوره جوجه‌ریزی و... است.

کاهش 30درصدی عرضه گوشت قرمز
برخلاف گوشت مرغ که به‌تدریج جای پای بیشتری در آشپزخانه و برنامه غذایی ایرانیان باز می‌کند، سهم گوشت قرمز به‌خصوص به‌واسطه افزایش قیمت، در حال کاهش است. طبق اعلام مرکز آمار ایران، عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان امسال به 37هزار و 147تن رسیده که این میزان 30درصد کمتر از آبان سال قبل است. گرچه در بحث گوشت قرمز، کشتار غیررسمی به‌خصوص در مناطق روستایی و شهرهای کوچک نیز انجام می‌شود اما حتی با احتساب این بخش نیز باز سهم عمده گوشت مصرفی کشور به گوشت مرغ اختصاص دارد. واکاوی اطلاعات مربوط به عرضه گوشت قرمز از کشتارگاه‌های رسمی کشور نشان می‌دهد در آبان امسال، 52.3درصد از کل گوشت قرمز عرضه شده در کشور مربوط به گوشت گاو و گوساله بوده و 37.1درصد آن نیز به گوشت گوسفند و بره اختصاص داشته است. در این میان، گوشت بز و بزغاله 7.8درصد و گوشت سایر انواع دام اعم از شتر و گاومیش 2.8درصد از وزن گوشت عرضه شده را به‌خود اختصاص داده‌اند.

کاهش عرضه گوشت گوسفند و بره
بررسی جزئیات عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور نشان می‌دهد در آبان امسال و درحالی‌که عرضه گوشت قرمز 30درصد کاهش پیدا کرده است، این کاهش برای گوشت گوسفند و بره 41درصد بوده و عرضه گوشت سایر دام‌ها کمتر از 30درصد افت کرده است. براساس اطلاعات مرکز آمار ایران مقدار تولید گوشت در آبان ۱۴۰۲ نسبت به آبان سال قبل، برای گوسفند و بره ۴۱درصد، برای بز و بزغاله ۲۳درصد، برای گاو و گوساله ۲۳درصد و برای گاومیش و بچه گاومیش ۱۸درصد کاهش پیدا کرده اما برای شتر و بچه‌شتر ۴۵درصد افزایش داشته است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید