• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 23 آذر 1402
کد مطلب : 212402
+
-

افزایش 12درصدی تجارت با همسایگان

صادرات ایران به کشورهای همسایه در 8ماهه امسال با رشد 9درصدی مواجه بوده؛ درحالی‌که مجموع صادرات کشور در همین بازه زمانی، به‌واسطه افت قیمت‌های جهانی با کاهش حدود یک درصدی مواجه شده است. به گزارش همشهری، توسعه مناسبات تجاری با همسایگان، اسم رمز خنثی‌سازی تحریم‌ها در 5سال گذشته بوده و به‌تدریج این راهبرد به وزن قابل‌توجهی در تجارت خارجی کشور رسیده است.

سیاهه دادوستد با همسایگان
در 8ماهه امسال، تجارت ایران و همسایگان به 63میلیون تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته  ازنظر وزن ۱۷ درصد و ازنظر ارزش ۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. این تجارت در ۸ ماهه سال گذشته ۵۳ میلیون تن به ارزش ۳۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود. بررسی تجارت با همسایگان به تفکیک واردات و صادرات حاکی از این است که سهم صادرات کالاهای ایرانی در ۸ ماهه امسال ۴۸ میلیون تن کالا به ارزش ۱۸ میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار بوده و در مقابل حدود 15میلیون تن به ارزش 20میلیارد و 200میلیون دلار از 15کشور همسایه وارد ایران شده است.

چه کشورهایی بیشتر کالای ایرانی خریدند؟
مقایسه تجارت با همسایگان در 8ماهه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد که در این بازه زمانی، پاکستان، روسیه و عراق بیشترین درصد افزایش خرید کالای ایرانی را به نام خود ثبت کرده‌اند. براساس آمارها، در این بازه زمانی فروش کالای ایرانی به پاکستان 52درصد، به روسیه 32درصد و به عراق 30درصد افزایش پیدا کرده است. در این دوره، ارزش واردات پاکستان از ایران به 1.3میلیارد دلار رسیده و صادرات به روسیه نیز معادل 616میلیون دلار بوده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید