• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 23 آذر 1402
کد مطلب : 212368
+
-

رونمایی از روبات نسل‌2 تسلا

رونمایی از روبات نسل‌2 تسلا

طی یک ویدئوی کوتاه، تسلا نمونه اولیه روبات Gen 2Optimus را در پلتفرم ایکس به نمایش گذاشت که از طراحی به‌روز، حرکات دست تقریبا شبیه انسان و وزن سبک‌تر در مقایسه با نمونه‌های قبلی برخوردار است.
به گزارش سایت تسلاراتی، در این نمایش کوتاه، روبات اپتیموس نسل2 دیده می‌شود که گردن و بازوهای خود را مانند یک انسان حرکت می‌دهد. تسلا یادآوری کرده که این روبات دارای محرک‌ها و حسگرهای طراحی‌شده سفارشی و همچنین یک گردن فعال 2-DoF است. این روبات نسبت به نسل قبلی خود با افزایش سرعت 30درصدی و کاهش وزن 10کیلوگرمی به‌روز شده است.
روبات جدید همچنین دارای تعادل و کنترل بهتر است و به دست‌های سریع‌تر و DoF11 با حس لامسه در همه انگشتان مجهز شده است. تسلا کنترل دستی روبات اپتیموس نسل2 را با قرار‌دادن یک تخم‌مرغ در دستش به نمایش گذاشته است. تسلا ویدئوی خود را با چند روبات نسل2 اپتیموس که با موسیقی حرکت می‌کردند، پایان داد که در کل چشمگیر بود.
حرکات اپتیموس در این نمایش به‌قدری آرام بود که اعضای تیم Tesla Bot در رسانه‌های اجتماعی برای اثبات واقعی‌بودن فیلم توضیحات لازم را ارائه کردند. اعضای تیم همچنین تأکید کردند که حرکات روبات‌ها در این ویدئو به‌صورت واقعی ضبط شده است، نه با سرعت ‌دادن به ویدئو.
قابلیت‌های روبات اپتیموس نسل2 بسیار چشمگیر است، به‌ویژه با توجه به این واقعیت که اکنون کمی بیش از 2سال از عمر برنامه روبات انسان‌نمای تسلا می‌گذرد. تسلا در نخستین رویداد روز هوش مصنوعی خود در آگوست2021 قصد خود را برای ساخت یک روبات انسان‌نما اعلام کرد و در آن زمان، تنها چیزی که دیده می‌شد یک مدل ثابت و انسانی با لباس روبات بود. توسعه روبات‌های انسان‌نما از چند سال پیش در دستور کار شرکت‌های بزرگ فناوری قرار گرفته است. این روبات‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند نشان‌دهنده توانمندی کشورها در پیشرفت فناوری باشند، در آینده می‌توانند کمک‌حال انسان‌ها باشند.
ایران هم در حوزه روباتیک پیشرفت‌های بسیاری کرده و شاید معروف‌ترین روبات ایرانی «سورنا» باشد که تاکنون 4نسل آن توسعه یافته است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید