• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 23 آذر 1402
کد مطلب : 212366
+
-

مربی شما؛ هوش مصنوعی

فناوری AI رفته‌رفته انقلابی را در آموزش، نقل‌ و انتقالات و سلامت ورزشکاران ایجاد می‌کند

گزارش
مربی شما؛ هوش مصنوعی

ساسان شادمان‌منفرد-روزنامه‌نگار

آیا تا به‌حال درباره آینده رشته‌های ورزشی مختلف فکر کرده‌اید؟ مثلا اینکه جام‌جهانی2042 چه کیفیتی از لحاظ برگزاری و سطح مسابقات دارد؟ این پرسش‌ها درحالی مطرح می‌شود که فناوری در دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، به‌طور دیوانه‌وار در حال توسعه است. در حوزه ورزش، کم‌کم شاهد آن هستیم که هوش مصنوعی، انقلابی را در آموزش، نقل‌ و انتقالات و سلامت ورزشکاران ایجاد می‌کند. از آموزش پیچیده ورزشکاران گرفته تا ورزش‌ جوانان، هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی (ML) علم ورزش را به سطح بالاتری می‌برند. به‌طور خاص برای افراد مبتدی، هوش مصنوعی می‌تواند حجم وسیعی از داده‌ها را در زمان واقعی جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کند که این به مربیان اجازه می‌دهد تا عملکرد ورزشکار را زیرنظر داشته باشند و ارتقا دهند. با ردیابی همه جزئیات، از سطح اکسیژن خون و ضربان قلب گرفته تا زمان ریکاوری و فعالیت عضلانی، هوش مصنوعی در ورزش می‌تواند عملکرد و سلامت کلی را افزایش دهد.

شخصی‌سازی آموزش
درست مانند یک مربی انسانی، هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های مربوط به عملکرد ورزشکاران را جمع‌آوری کند و بازخورد شخصی و فردی ارائه دهد. این باعث ایجاد جلسات تمرینی مؤثرتری می‌شود، زیرا ورزشکاران می‌توانند در زمینه‌هایی که نیاز به بهبود دارند، پیشرفت کنند. برای مثال، اپلیکیشن Home Court تجزیه و تحلیل تکنیک‌های تیراندازی، مهارت‌های دریبل زدن و سرعت را با استفاده از هوش مصنوعی ارتقا می‌دهد.

سنجش عملکرد
ارزیابی عملکرد برای تقویت مهارت‌ها و استعدادها با رشد و پیشرفت مداوم ورزشکاران جوان بسیار مهم است. الگوریتم‌های یادگیری ماشینی می‌توانند آمار، معیارها و عوامل زمینه‌ای را جمع‌آوری کنند تا تصویر روشنی از عملکرد فعلی و پیش‌بینی عملکرد آینده ارائه کنند. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند ارزیابی‌های عینی‌تری را انجام دهد و از ورزشکاران بدون تعصب انسانی انتقاد کند. برای مثال اپلیکیشن Trace تمام فیلم‌های ضبط‌شده را تجزیه و تحلیل می‌کند تا بهترین کلیپ‌های عملکرد ورزشکار را انتخاب و آن را به یک حلقه برجسته تبدیل کند.

پیشگیری از آسیب‌دیدگی
52درصد از والدین می‌گویند که درصورت نگرانی در مورد خطر آسیب، از شرکت فرزندشان در رشته‌های مختلف ورزشی جلوگیری می‌کنند. از آنجا که والدین در مورد پیشگیری از آسیب‌دیدگی و ایمنی در ورزش موضع محکم‌تری اتخاذ می‌کنند، گجت‌های ایمنی شخصی پوشیدنی و فناوری هوش مصنوعی می‌توانند حرکات و رفتارهایی را که ممکن است خطر آسیب‌دیدگی را افزایش دهند، شناسایی کنند. هوش مصنوعی می‌تواند به‌عنوان یک رویکرد پیشگیرانه برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی عمل کند و مشکلات را پیش از تبدیل‌شدن به یک مشکل بزرگ‌تر شناسایی کند. به‌عنوان مثال، Podium Analytics یک سازمان خیریه است که هدف آن کاهش آسیب‌های قابل پیشگیری در ورزش جوانان است. پلتفرم Sport Smart داده‌هایی را جمع‌آوری می‌کند، سپس دانشمندان دانشگاه آکسفورد آنها را تجزیه و تحلیل می‌کنند و در پروژه‌های تحقیقاتی گسترده‌تری که برای ایمن‌تر کردن ورزش‌ها اختصاص داده شده است، مشارکت می‌کنند.

نقل و انتقالات
نقل و انتقالات و استخدام زودهنگام همیشه اتفاق می‌افتد و حتی دانش‌آموزان دوره‌های دبستان نیز پیشنهادهایی دریافت می‌کنند. در ورزش‌های مبتدی، شناسایی و پرورش استعدادها در دوران ابتدایی اتفاق می‌افتد. هوش مصنوعی داده‌های عملکرد را در زمین و خارج از زمین تجزیه و تحلیل می‌کند تا حدس و گمان و تعصب را از نقل و انتقالات حذف کند و به تیم‌ها و مربیان اجازه می‌دهد در این خصوص عاقلانه‌تر سرمایه‌گذاری کنند. به‌عنوان مثال، Catapult از هوش مصنوعی برای ارزیابی عملکرد بازیکنان و پیش‌بینی موفقیت آینده آنها استفاده می‌کند. تیم‌های فوتبال دانشگاهی و حتی حرفه‌ای در حال حاضر از Catapult استفاده می‌کنند. ابزار دیگر ai.io است؛ یک پلتفرم کاملاً خودکار کشف و توسعه استعداد که بازیکنان را برای کشف استعدادهای پنهان تجزیه و تحلیل می‌کند.


سلامت روان
با توجه به اینکه در میان جوانان، هستند کسانی که از شرایط سلامت روان رنج می‌برند، هوش مصنوعی می‌تواند به نظارت بر وضعیت روانی ورزشکاران کمک کند. با کمک هوش مصنوعی، یک روانشناس ورزشی می‌تواند سطوح استرس و حالات عاطفی را براساس بیومارکرهای فردی تجزیه و تحلیل کند. برای مثال اپلیکیشن Blue Guardian از هوش مصنوعی برای بهبود سلامت روان از طریق پردازش زبان طبیعی، شناسایی عبارات و کلماتی که نشان‌دهنده بدتر شدن سلامت روان هستند، استفاده می‌کند.


داوری
داوران همواره در مسابقات ورزشی تحت فشار قرار دارند. همین موضوع می‌تواند باعث شود تا بسیاری باوجود داشتن استعداد در داوری یک رشته ورزشی، از حضور در این حوزه صرف‌نظر کنند. سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند داوران آینده را ایجاد و به جبران این کمبود کمک کنند. فناوری هوش مصنوعی می‌تواند گزارش‌های دقیقی را به لیگ‌های جوانان ارائه کند، تصمیم‌های دقیق‌تر و بی‌طرفانه‌تری بگیرد، عدالت را بهبود بخشد و نارضایتی بازیکنان را کاهش دهد.


تعامل با طرفداران
هوش مصنوعی می‌تواند از افزایش تعامل طرفداران و تعامل با ورزش‌ سنین پایه پشتیبانی کند. مانند گزارش‌دهی و تجزیه و تحلیل برای ورزش‌های حرفه‌ای، یادگیری ماشینی می‌تواند به تولید آمار لحظه‌ای، روی صفحه، داستان‌های قوی‌تر بازیکنان و تیم‌ها کمک کند. به‌عنوان مثال، TheProgram.ai از هوش مصنوعی برای افزایش مشارکت جوانان و بهبود ثبت نام ورزشکاران با پخش محتوا از طریق واقعیت افزوده استفاده می‌کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید