• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 آذر 1402
کد مطلب : 212321
+
-

نرخ گواهی اسقاط تاکسی‌ها ۲۱۰ میلیون تومان شد

خبر روز
نرخ گواهی اسقاط تاکسی‌ها ۲۱۰ میلیون تومان شد

رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به ادغام 2 آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک و ماده ۱۰ صنعت خودرو، آخرین تغییرات گواهی اسقاط خودرو‌های فرسوده را اعلام کرد.
بحث اسقاط و از رده خارج‌کردن خودروهای فرسوده برای نخستین‌بار در دهه ۸۰ مطرح و براساس آن قرار شد به ازای واردات خودرو، تعدادی خودروی فرسوده از رده خارج شوند. طرحی که با اختصاص اعتبارات در چند سال‌ اول شروع امیدوار کننده‌ای داشت. اما به مرور زمان به خاطر مشکلات اعتباری، ممنوعیت واردات خودرو و... در دهه ۹۰ متوقف شد با این حال در دولت سیزدهم این مهم در دستور کار قرار گرفت و چرخه اسقاط خودروها مجددا به‌کار افتاد.
داریوش گل علیزاده، با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست، پیگیر 2 موضوع مهم و جدی، پیرامون آلودگی هواست؛ نخست از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و دیگری استاندارد آلاینده‌های خودرو، گفت: آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک(تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند) را با آیین‌نامه ماده ۱۰ صنعت خودرو ادغام کردیم چرا که متأسفانه موضوع اسقاط خودروهای فرسوده در6 تا ۷سال گذشته متوقف شده بود و تلاش بسیار کردیم از طریق منابع خود اسقاط خودرو، این چرخه را به گردش در آوریم.
وی با اعلام اینکه سن فرسودگی تاکسی‌ها ۱۰سال شد افزود: در گذشته یک تاکسی2گواهی اسقاط دریافت می‌کرد که این گواهی‌ها عددی حدود ۷۰میلیون نصیب دارنده تاکسی فرسوده می‌کرد اما اکنون با تغییرات جدید این عدد نزدیک به ۲۱۰میلیون شده و با یک آورده ‌اندک شرایط برای نوسازی خودرو مهیا می‌شود.
سواری‌ها هم ۷۰میلیون بابت گواهی اسقاط دریافت خواهندکرد، به علاوه ۲۰میلیون ارزش لاشه خودرو. گل‌علیزاده به مردم شهرهای اهواز، بوشهر و عسلویه این خبر امیدبخش را هم داد که با توجه به اقدامات انجام‌شده و توافقات صورت‌گرفته تا سال آینده خروجی گاز فلر در این شهرها نصف خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید