• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 22 آذر 1402
کد مطلب : 212287
+
-

رکورد مشارکت مردمی شکسته شد

نگاه
رکورد مشارکت مردمی شکسته شد

مجید باقری؛ معاون شهردار تهران

طرح «من شهردارم2» با همت تمام همکاران در حال انجام است که 2اتفاق خوب را در این طرح شاهد هستیم. الحمدلله در این دوره رکورد مشارکت مردم نسبت به دوره قبلی
«من شهردارم» شکسته شد. در «من شهردارم یک» که اولین سال اجرای این طرح بود، در کل زمان اجرای طرح، حدود 360 هزارنفر مشارکت کردند، اما امسال که دومین سال اجرای طرح است، در همان هفته اول به این تعداد از مشارکت شهروندان رسیده‌ایم که این موضوع برای همکاران ما بسیار دلگرم کننده است و آنها را برای ادامه کار هرچه بیشتر ترغیب و تشویق می‌کند. موضوع بعدی بازخوردهای بسیارخوبی است که از مردم دریافت می‌کنیم؛ البته منظور مطلق شهروندان نیست، بلکه آن بخش از مردم است که فرصت دارند و همکاران ما برای دریافت و ثبت نظرات‌شان به آنها مراجعه می‌کنند. در این شرایط وقتی طرح به شهروندان توضیح داده می‌شود و به اصل ایده «من شهردارم» پی می‌برند و متوجه می‌شوند که ما در شهرداری تهران و این دوره از مدیریت شهری چقدر برای نظرات و دیدگاه‌های مردم احترام قائل هستیم، علاوه بر اینکه کمال مشارکت را دارند، همکاران ما را تشویق و ترغیب می‌کنند و فایل مربوطه را با دیگر شهروندان به اشتراک می‌گذارند.
 درواقع به اشتراک گذاشته شدن فایل‌های طرح «من شهردارم» در شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد و مافوق تصور و انتظارات ماست. درواقع این حجم بالای اشتراک‌گذاری طرح در فضای مجازی هم کار خود مردم است. بدیهی است که در هر فرآیندی برای جلب مشارکت، یکسری رقابت‌ها ایجاد می‌شود. در اجرای این طرح هم ازجمله بین مناطق رقابت‌هایی را ایجاد کرده‌ایم؛ سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران وارد موضوع شده‌اند؛ برای مثال همکاران ما در سازمان میادین و میوه‌و‌تره‌بار شهر تهران، فضاهایی را برای توضیح این طرح به مردم اختصاص داده‌اند یا در مراکز معاینه فنی مکان‌هایی در نظر گرفته شده است تا کسانی که به این مراکز مراجعه می‌کنند، در مدت زمان انتظار برای انجام کار، با طرح «من شهردارم» آشنا شوند. همچنین در فروشگاه‌های شهروند چنین فضاهایی ایجاد شده است. علاوه بر این با مدارس ارتباط گرفته شده است و همکاران ما با مراجعه به مدارس، طرح «من شهردارم» را در آنجا برای دانش‌آموزان توضیح می‌دهند. به صورت کلی، منظومه ای کلی از امکانات شهرداری تهران با رویکردی جهادی فعال شده است تا بتوانیم حداکثر جلب نظر شهروندان را داشته باشیم. این میزان استقبال خوب بوده و ان‌شاء‌الله این روند خوب را در 2هفته آینده هم ادامه خواهیم داد.  جلب سرمایه اجتماعی، دلگرم کردن مردم و دادن حق انتخاب به مردم برای انتخاب پروژه‌ها ازجمله مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های اجرای این طرح است. وقتی شهرداری تهران میزان پروژه‌هایی که در این دوره به رای و نظر مردم گذاشته را نسبت به دوره قبل افزایش داده و به حدود 3700پروژه رسانده، از منظر اعتباری شاهد افزایش نسبت به دوره قبل هستیم؛ اینکه  8هزار و 800 میلیارد تومان برای این دوره درنظر گرفته شده است، نشان‌دهنده این است که همه ما دست در دست یکدیگر داده و می‌خواهیم که طرح «من شهردارم» موفق باشد. با توجه به اینکه هنوز در مرحله بررسی و پالایش داده‌ها نیستیم و فعلا در مرحله جمع‌آوری داده‌ها قرار داریم نمی‌توانیم درباره اینکه میزان علاقه مردم به کدام پروژه‌ها بیشتر است صحبتی داشته باشیم و در این شرایط هر نوع تحلیل می‌تواند روی نظرات مردم تاثیرگذار باشد؛ بنابراین فعلا وارد این بحث نمی‌شویم. سایت یک بخشی دارد که بر اساس آن، مردم در خلال رای دادن به پروژه‌های دارای اولویت، اگر ایده جدیدی داشته باشند هم می‌توانند آن را هم مطرح کنند تا آنها را نیز مطرح کرده و به رای مردم بگذاریم. درمجموع موارد مربوط به توسعه محله‌ای ازجمله تاسیس ایستگاه آتش‌نشانی و راه‌اندازی میادین میوه‌و‌تره‌بار، بوستان‌ها، بوستان‌های مادر و کودک، اصلاح هندسی و به‌سازی معابرومیادین، آب‌های سطحی و زیباسازی بیشترین موارد را شامل می‌شوند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید