• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 22 آذر 1402
کد مطلب : 212293
+
-

سلام تهران به تاکسی‌های برقی

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در صحن پارلمان شهری آخرین وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی را تشریح کرد

گزارش
سلام تهران به تاکسی‌های برقی

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

طبق برنامه چهارم توسعه شهر تهران، برای شهرداری تکالیفی در حوزه برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تعیین شده است. مدیریت شهری در راستای تحقق این موضوع و عمل به تکالیف، گام‌هایی برداشته است که می‌توان به انعقاد قرارداد هزار دستگاه اتوبوس برقی و 10هزار دستگاه تاکسی برقی در پکن اشاره کرد. البته در این میان به ظرفیت‌های داخلی هم توجه شده و مدیریت شهری برای استفاده از توان خودروسازان داخلی هم اهتمام دارد.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم در جلسه دیروز به تشریح اهمیت موضوع حمل‌ونقل عمومی در پایتخت پرداخت و گفت: «سال گذشته، شورا بودجه 65هزار میلیارد تومانی برای شهرداری تصویب کرد و 10هزار میلیارد تومان هم برای توسعه حمل‌ونقل پیش‌بینی شد که در کل بودجه به 75هزار میلیارد تومان رسید. اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده و در انعقاد قراردادها و تفاهمنامه‌ها نظر شورا تحقق پیدا کرده است.» او تأکید کرد: «انتظار ما بر این بود که کارخانجات و تولیدکنندگان اتوبوس بتوانند در بازه زمانی تعیین شده به تعهدات خود در ساخت و تامین اتوبوس عمل کنند، اما محقق نشده است.»

پلاک تاکسی برای خودروهای برقی
دیروز (21آذر) محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در صحن پارلمان شهری برای ارائه گزارش آخرین اقدامات صورت گرفته در توسعه و بهبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی توسط مدیریت شهری، حاضر شده بود. او در حاشیه این جلسه درباره برقی‌سازی‌ ناوگان تاکسیرانی به همشهری گفت: «رونمایی از 80دستگاه خودروی برقی با حضور شهردار تهران و وزیر صمت انجام شد که متعلق به تاکسیرانی تهران است. تفاهم تامین این خودروها سال گذشته انجام شده بود و با رونمایی از آنها قصد داریم این تفاهم را به قرارداد تبدیل کنیم.» به‌گفته او قرار است این تاکسی‌ها در خط بیهقی به مرکز شهر، مورد بهره‌برداری قرار بگیرند. هرمزی در تشریح بیشتر تأکید کرد: «خودروهای برقی می‌بایست پلاک تاکسی بشوند و به محض تغییر پلاک و تفاهم با پلیس وارد ناوگان تاکسیرانی خواهند شد که به‌ نظر حدود یک ‌ماه دیگر این امر محقق می‌شود.»

توسعه شاتل تاکسی با 190دستگاه
شهرداری تهران مکلف است تا پایان سال 5هزار دستگاه تاکسی را نوسازی کند. هرمزی با بیان این مطلب گفت که با توجه به صدور حواله‌ها تا پایان دی‌ماه، نوسازی 2هزار و 50دستگاه قطعی می‌شود و امیدواریم با همکاری شرکت ایران‌خودرو بتوانیم به تکلیف خود عمل کنیم. شاتل‌تاکسی هم در تهران و برخی از نقاط پرتردد ازجمله میدان ونک و ... فعال شده و به‌گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران تا 2 هفته آینده 190دستگاه ون شاتل‌تاکسی باید تعیین تکلیف شود.

توسعه ناوگان ریلی
روزانه بیش از میلیون‌ها مسافر از خطوط مترو برای جابه‌جایی استفاده می‌کنند و به همین دلیل مدیریت شهری ششم، توسعه و بهبود خدمت‌رسانی ناوگان ریلی را پیگیری می‌کند. آنطور که هرمزی عنوان کرده: «حفاری خط ۱۰ مترو با فراز و فرودهای مختلف آغاز شده است و حفاری خط‌۱۱ مترو هم دی‌ماه عملیاتی می‌شود. متروی پرند هم پس از 18سال تعیین تکلیف شد و به نتیجه رسید. همچنین مکلف بودیم 28کیلومتر مترو، احداث و 6‌ایستگاه بهره‌برداری کنیم که امروز بیش از تکلیف، عمل کرده‌ایم و بهره‌برداری از ایستگاه‌های تبادلی باقیمانده در خطوط‌6 و‌7 را در دستور کار داریم.» به‌گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران، عملیات توسعه جنوبی خط‌6 مترو حدود 3کیلومتر به اتمام رسیده و تنها 300متر باقی مانده که تا 2‌ماه آینده عملیات حفاری در این محور به اتمام می‌رسد و درصورت تامین منابع مالی می‌توان 2‌ایستگاه جنوبی خط‌6 را وارد مدار خدمت‌رسانی کرد.

اورهال ناوگان حمل‌ونقل همگانی
علاوه بر توسعه و احداث، شهرداری تهران در نوسازی و بهسازی و اورهال ناوگان حمل‌ونقل همگانی اعم از اتوبوس و مترو هم وظایفی بر عهده داشته است که به‌گفته محسن هرمزی از ابتدای امسال اورهال 301دستگاه واگن انجام شده است. او گفت: ال‌سی(اسناد اعتباری) باز شده بود و ضمانت‌نامه را طرف چینی آماده کرده و در فوریه۲۰۲۵ نخستین واگن‌های چینی تحویل داده می‌شود. این مقام مسئول در تشریح وضعیت ناوگان اتوبوسرانی هم عنوان کرد: «اکنون 2هزار و 900دستگاه اتوبوس فعال داریم. از ابتدای شهریور ۱۵۷ اتوبوس تحویل گرفته‌ایم که ۱۰۹ دستگاه متعلق به شرکت عقاب بوده است. از ابتدای امسال هم ۳۱۴ اتوبوس تحویل گرفته‌ایم که ۹۷ دستگاه اتوبوس، ثمره قرارداد وزارت کشور بوده است، اما تعدادی از این اتوبوس‌ها از آنجا که هنوز مدل فعالیت آنها مشخص نشده، وارد خط نشده‌اند.»



مکث
تذکرات نمایندگان پارلمان شهری

دیروز (21آذر) در دویستمین جلسه شورای شهر تهران، تعدادی از نمایندگان پارلمان شهری مواردی را در قالب تذکر مطرح کردند. بیان این موضوعات قطعا به رفع چالش‌ها و مدیریت مطلوب‌تر شهری کمک می‌کند.

مشارکت مردم در ساخت شهر و محلات

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران طرح «من شهردارم» را محور صحبت‌های خود قرار داد و گفت: «مشارکت ۳۵۰هزار نفری شهروندان در این طرح، نشانه مشارکت و نظارت آحاد مردم در اداره شهر است و این یعنی طرح، موفق بوده و آحاد مردم در بودجه‌ریزی‌ها و ساخت شهر و محلات خود به‌صورت مستقیم، دخیل و ناظر هستند.» پرویز سروری تأکید کرد: «زمان بودجه‌ریزی‌ها قرار بود از معتمدان و نخبگان محلات برای بودجه‌ریزی‌ها استفاده شود؛ لذا طرح «من شهردارم» مکملی برای اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها در مدیریت شهری خواهد بود. همچنین از کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر تهران، معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران و همه کسانی که در طرح «من شهردارم» اقداماتی داشته و مبتکر آن بوده‌اند، باید تقدیر شود.»

بسته‌شدن سردر باغ ملی برای عموم

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران درخصوص بسته شدن سردرباغ ملی به روی گردشگران، واکنش نشان داد و گفت که سردر باغ ملی مهر سال ۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و یکی از نمادهای شهر تهران در ضلع شمالی میدان امام‌خمینی(ره) است. مجموعه میدان مشق با وجود موزه و ابنیه تاریخی یکی از قطب‌های گردشگری تهران است که به‌دلیل نگاه‌های محدود‌کننده بعضی وزارتخانه‌ها با مشکلاتی روبه‌روست.» سیداحمد علوی به مصوبه هیأت وزیران به‌منظور نگهداری از موزه ارتباطات مجموعه باغ ملی و موزه ایران باستان اشاره و عنوان کرد: «کارگروهی پیگیری و مطالعه لازم را در حدود میدان مشق انجام داده و معتقدند که این مجموعه دریچه‌ای برای گردشگری شهر تهران است و با اجرایی‌شدن این مصوبه قرار بود موزه‌های این منطقه در کنار موزه ملی ایران تجمیع شود و ساختمان مهم وزارت خارجه تخلیه و در اختیار موزه قرار گیرد، اما انحصارطلبی برخی دستگاه‌های دولتی مانع شد.» به‌گفته او، باید این دستگاه‌ها از محدوده میدان مشق خارج شوند تا گردشگران بدون هیچ دغدغه‌ای در این مکان تاریخ قدم بزنند، اما مدتی است که وزارتخانه‌ها به دلایل نامعلومی از بازکردن در باغ ملی خودداری کرده‌اند.

به‌روزرسانی رصدخانه شهری

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران هم از ضرورت به‌روزرسانی رصدخانه شهری و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به‌منظور تصمیم‌سازی بهینه در حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی شهری خبر داد و گفت: «جمع‌آوری داده‌ها، به‌روزرسانی منظم اطلاعات و آمار مربوط به شهر تهران در تمامی ابعاد، یکی از ضروریات اساسی مدیریت شهری برای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات کارآمد است؛ چراکه تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌هایی که از همبستگی درونی این داده‌ها برای اقدامات موردنیاز آینده شهر به مدیران شهری ارائه می‌دهد، امکان تصمیم‌گیری بموقع و کارآمد را فراهم می‌آورد.» زهرا شمس‌احسان ادامه داد: «حل مشکلات و مسائل پیچیده مدیریت شهری امروزه بدون بهره‌گیری از قدرت تحلیل داده‌ها و الگوریتم‌های هوشمند، میسر نیست.»



شورا
تشکر و نقد اعضادرباره اقدامات حوزه حمل‌ونقل

اعضای پارلمان شهری پس از استماع گزارش محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران درباره عملکرد ناوگان حمل‌ونقل عمومی، نظرات خود را در قالب تشکر و برخی هم به‌عنوان نقد مطرح کردند.



نقل قول خبر
راه‌اندازی آزمایشگاه سیاست‌های حکمرانی شهری

عطاالله رفیعی آتانی، رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران:
آزمایشگاه سیاست‌های حکمرانی شهری راه‌اندازی شده که سیاست‌ها را نظرسنجی می‌کند و این اقدام با ابزار آزمایشگاهی انجام می‌شود و ذیل پانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری است.

هشدار صعود به کوهنوردان

حامد یزدی‌مهر، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران:
کوهنوردان از اواخر وقت امروز، چهارشنبه تا پایان روز پنجشنبه از صعود به ارتفاعات پایتخت خودداری کنند. طبق اعلام سازمان هواشناسی، از اواخر وقت فردا چهارشنبه، ۲۲ آذرماه تا پایان روز پنجشنبه ۲۳ آذرماه شاهد فعالیت سامانه بارشی خواهیم بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید