• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 22 آذر 1402
کد مطلب : 212271
+
-

قفل ساخت‌وساز در بافت فرسوده باز شد

زاکانی: نوسازی بافت فرسوده، برج‌سازی نیست

بافت فرسوده
قفل ساخت‌وساز در بافت فرسوده باز شد

بافت فرسوده میراثی نامبارک برای تهران است که در هر دوره از مدیریت شهری دامنه مسائل آن افزوده می‌شود. این شهر نه چندان بزرگ با مساحت 73هزار هکتار، هم‌اکنون4230هکتار بافت فرسوده دارد که اگرچه وسعتی کمتر از 5درصد است، اما اگر مشکلات این بافت زیستی شهری حل نشود، ابرمشکلات بعدی را می‌تواند در پی داشته باشد. این وضع با گره خوردن به یک سیل، زلزله یا هرگونه حادثه، دومینووار، حوادث ناگوار دیگر را پدید می‌آورد. اما مدیریت شهری با همه قوا برای رفع آن تلاش می‌کند و اگر همراهی دولت باشد، سرعت رفع مسائل بافت فرسوده بیشترمی‌شود. با این وجود قفل ساخت‌وساز در نفرآباد، کن، گلاب‌دره، اسلام‌آباد، ده ونک و... باز شده است اما در همین رابطه پنجمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران عصر دیروز با حضور استاندار تهران، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از معاونان شهردار برگزار شد.

مکث1
ریل‌گذاری برای ساخت‌وساز بافت فرسوده با چشم‌انداز20ساله


علیرضا زاکانی، شهردار تهران:
تهران طبق الگوی منسجمی توسعه پیدا نکرده و‌ این مسئله محیط شهر را برای زندگی سخت‌تر کرده است. همچنین سختی زندگی در شهر با گرانی و ناایمنی همراه شده است؛ مشکلاتی مانند بی‌قوار‌گی در کنار کمبود خدمات زمینه عدم‌تأمین نیازهای شهروندان را فراهم کرده است. عمده افراد ساکن تهران اجاره‌نشین هستند. حل مشکلات معیشتی آنها رسالت بزرگی را بر عهده شهرداری و دولت گذاشته است. مردم بین ارگان‌ها فرقی قائل نیستند و به همه آنها به یک چشم نگاه می‌کنند. همیاری و همکاری بین نهادها برای حل مشکلات مردم راهگشا خواهد بود. تهران ظرفیت بسیاری برای بازآفرینی دارد. اجرایی شدن هر اتفاق خوبی به نفع شهر، حتما باید با مشارکت مردم باشد. تلاش‌های دولت و‌ دیگر نهادها بدون کمک شهروندان بی‌نتیجه خواهد بود. ما باید راه درست را برای حضور مردم فراهم‌ کرده و به تهران با نگاه جامع بنگریم تا آینده خوبی برای این شهر ترسیم شود. اگر به‌طور مثال در «نفرآباد» مجوز ساخت طبقه سوم داده نمی‌شد، هیچ اتفاق مؤثری برای نوسازی رخ نمی‌داد. در محله کن نیز اتفاق مشابهی به‌وقوع پیوست. منظورمان از نوسازی بافت فرسوده، برج‌سازی نیست. نمی‌خواهیم بافت تاریخی هیچ‌کدام از بخش‌های فرسوده شهر از بین برود. اما نقاط آسیب‌زا و‌ مناطق فرسوده تهران باید تعیین‌تکلیف شوند. در همین راستا ده‌ها طرح موضعی و‌ موضوعی ارائه شده که از اهمیت بالایی برخوردارند. گاهی ۳هزار خانواده منتظر تصمیم کارگروه می‌مانند و رسیدن به نتیجه برای ما اولویت است؛ بنابراین باید در برنامه‌ریزی‌ها ریل‌گذاری مناسبی برای ۲۰سال آینده شهر به جا گذاشت و تنها ‌به دوران مدیریت خود بسنده نکرد. در تمام نقاطی که می‌توانیم باید کمک ‌کنیم. وضع ارائه خدمت شایسته مردم نبوده و باید کمک کرد تا شرایط زندگی در شهر بهبود پیدا کند. این مهم، همت و‌ جهاد همگانی را می‌طلبد. ظرفیت هم‌افزایی میان دستگاه‌های مؤثر در شهر همیشه موجود نیست؛ چنان‌که در دوره‌های گذشته نیز چنین شرایطی فراهم نبوده، پس باید از این ظرفیت برای خدمتگزاری به شهروندان نهایت استفاده را ببریم.

مکث2
دولت حمایت کند

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران:
استان تهران با بیشترین جمعیت، کمترین بودجه را دریافت می‌کند. تصور می‌کنند به‌دلیل وجود مجتمع‌های لوکس، زیرساخت‌ها و بافت فرسوده تهران این اقدام نیز بدون اشکال است. تهران منابع چندانی در اختیار ندارد، اما با این حال جمعیت زیادی را در خود متمرکز کرده است. شهر تهران چندان ظرفیت پذیرش جمعیت بیشتر را ندارد. به‌طور کلی در محدوده ساماندهی حریم و بافت فرسوده به‌رغم پیشرفت، چندان توفیقی نداشته‌ایم و هر روز بر مساحت بافت فرسوده اضافه می‌شود. امروز گفته می‌شود مساحت بافت فرسوده شهر بیش از 4هزار هکتار شده و این موضوع خطری بزرگ است. اگر با اتومبیل در محدوده بهارستان حرکت کنید بافت‌های فرسوده را مشاهده خواهید کرد. این موضوع باید در دولت مطرح و برای آن بودجه درنظر گرفته شود. سال‌هاست که در حوزه اختصاص بودجه و وام شهروندان با بانک‌ها درگیر هستند. بانک‌ها با تخفیف و ارائه وام می‌توانند به موضوع بازآفرینی کمک کنند.


مکث3
نوسازی بافت فرسوده، جایگزین شهرک‌سازی‌ اقماری

علیرضا فخاری، استاندار تهران:
به‌جای ساخت شهرک‌های اقماری اطراف تهران و ایجاد زیرساخت‌، ‌باید به نوسازی بافت فرسوده پرداخت. به این ترتیب کسری از تسهیلات بانکی حوزه مسکن نیز باید به این منظور اختصاص یابد. رضایت مردمی، موجبات سرمایه اجتماعی برای هر سیستمی است. ساماندهی برخی از این مسائل نیازمند عزم ملی است؛ منابع ما در تهران اندک است و جمعیت این شهر زیاد. مشکلات زیادی در تهران امروز وجود دارد. هدف‌گذاری‌های صورت گرفته برای حل مشکلات مناطق مختلف البته کاملاً مناسب است. علاج مشکل تهران بازآفرینی شهری است و نقطه شروع آبادانی شهر باید «بازآفرینی» تعریف شود. موضوع بازآفرینی بافت فرسوده از بیش از ۲دهه گذشته آغاز شده است. ساختمان‌های موجود در شهر روزانه در حال فرسوده‌تر‌شدن هستند. اگر تعجیل صورت نپذیرد، این فرایند سرعت نخواهد گرفت. باید جلوی فرسوده‌شدن شهر را گرفت. نباید تلاش‌ها را برای بازآفرینی شهر متوقف کرد. حل و فصل نظام مسائل شناسایی‌شده مناطق ۲۲گانه باید در دستور کار قرار گیرد. به‌جای ساخت شهرک‌های اقماری اطراف تهران و ایجاد زیرساخت‌، ‌باید به نوسازی بافت فرسوده پرداخت. به این ترتیب کسری از تسهیلات بانکی حوزه مسکن نیز باید به این منظور اختصاص یابد؛ چراکه بازآفرینی بافت فرسوده بخشی از طرح‌های ملی مسکن است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید