• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 22 آذر 1402
کد مطلب : 212261
+
-

کاغذ ایرانی ‌در مسیر جهانی

نگاهی آماری به تولید کاغذ ایرانی به بهانه برگزاری جشن تولید کتاب‌های درسی با کاغذ ایرانی

الناز عباسیان-روزنامه‌نگار

پروژه تولید کاغذ تحریر داخلی در کشور از ابتدای دولت سیزدهم با تشکیل کارگروه کاغذ و نشر، زیرنظر معاون اول رئیس‌جمهوری و با حضور وزرای دخیل در این حوزه و کارشناسان و فعالان عرصه تولید کلید خورده است، کارگروهی که بسیاری از تصمیمات آن جرقه اصلی تولید را در کارخانه‌های فعال ازجمله چوب و کاغذ مازندران روشن کرده تا به‌خودکفایی رسیدن در تولید کاغذ کتاب‌های درسی را جشن بگیریم. به همین بهانه، نگاهی آماری به تولید کاغذ ایرانی داریم.

وعده‌های دولت عملی شد

محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور : 
دولت، وعده‌هایی برای تولید کاغذ داخلی اعلام کرده بود و تصور می‌شد حل این مسئله بیشتر زمان ببرد، اما به لطف خدا با اقدامات انجام شده، تحولات جدی را شاهد هستیم. با همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمرکز معاون اول رئیس‌جمهور و دستورات اکید رئیس‌جمهور، اتفاقات خوبی برای خودکفایی کاغذ افتاده است؛ ازجمله افزایش میزان تولید از ۵۰هزار تن به۸۰هزار تن.

حدود 600ناشر، کاغذ ایرانی دریافت کرده اند

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اینکه مأموریتی در زمینه تولید و توزیع کاغذ ندارد اما به‌دلیل حمایت از ناشران، این وزارتخانه وارد این حوزه شده است. یارانه هم باید به سمت مصرف‌کننده برود، نه تولیدکننده. هر ناشری که درخواست کاغذ ایرانی داشته، کاغذ دریافت کرده است و حدود 600ناشر تاکنون کاغذ دریافت کرده‌اند.

کشور باید صادرکننده کاغذ باشد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
در حوزه کاغذ، افقی ترسیم شده است؛ کشور باید به صادرکننده مهم تبدیل شود و منطقه را هم باید پوشش دهیم. دولت از وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ مصرف را شروع کرده و همه کتاب‌های درسی را با کاغذ داخلی چاپ کرده است، اکنون ظرفیت توزیع هزار تن کاغذ بین ناشران وجود دارد.

افزایش کیفیت و تکمیل زنجیره تولید

محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت:
ما در مسیر تولید کاغذ تحریر، به‌صورت زنجیره‌ای حرکت کرده و تولید کاغذ را از مرحله ابتدایی آن یعنی کاشت درخت تا محصول نهایی دنبال می‌کنیم. از دیگر اقداماتی که در این عرصه در نظر داریم، افزایش کیفیت و تکمیل زنجیره تولید و توجه به بازیافت است. تولید ۱۵۵میلیون جلد کتاب درسی با کاغذ ایرانی، گام نخست تامین کاغذ تحریر است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید