• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 22 آذر 1402
کد مطلب : 212242
+
-

بتمن آفریقا!

مرد سال فوتبال آفریقا نه صلاح است و نه مانه ویکتور اوسیمن ستاره جدید قاره است

بتمن آفریقا!

قهرمانی ناپولی در سری‌آ، به یک معجزه بزرگ نیاز داشت، معجزه‌ای که بیشتر از هر بازیکن دیگری، ویکتور اوسیمن در آن نقش ایفا کرد. پسری که خیلی وقت است با ماسک فوتبال بازی می‌کند و به همین‌خاطر با لقب بتمن شناخته می‌شود، فصل شگفت‌انگیز قبلی قلب و روح ناپلی‌ها بود؛ بازیکنی که رئیس باشگاه یعنی دی لورنتیس می‌گوید هر باشگاه اروپایی برای خرید او باید حداقل 200میلیون یورو هزینه کند. دی لورنتیس البته معتقد است با این رقم، حتی یکی از ساق‌های اوسیمن را به عربستانی‌ها نمی‌دهد! او حالا در حضور محمد صلاح و اشرف حکیمی، برای نخستین بار به‌عنوان مرد سال فوتبال آفریقا انتخاب شده است. این شب برای همیشه، یکی از درخشان‌ترین لحظه‌های زندگی ویکتور خواهد بود.

  بازگشت به صحنه پس از 8سال
شاید خیلی‌ها از یاد برده باشند اما ویکتور اوسیمن، تجربه دعوت شدن به این مراسم و بردن جایزه در آن را داشته است. سال 2015ویکتور هنوز در نیجریه بازی می‌کرد و راهی فوتبال اروپا نشده بود که به‌خاطر درخشش در جام‌جهانی نوجوانان، به‌عنوان بازیکن جوان سال قاره آفریقا انتخاب شد. این نخستین دوره‌ای بود که چنین جایزه‌ای در قاره آفریقا به یک فوتبالیست داده می‌شد. آن سال پیر امریک اوبامیانگ به‌عنوان مرد سال قاره آفریقا برگزیده شد. حالا و 8سال بعد، اوسیمن برای نخستین بار مهم‌ترین جایزه فردی فوتبال در این قاره را از آن خودش کرده است.

  پایانی برای یک دوران؟
از سال 2017به بعد، همیشه یا محمد صلاح یا سادیو مانه برنده این جایزه می‌شدند. صلاح در 2سال متوالی این عنوان را برد و سپس نوبت به مانه رسید که در 2سال متوالی مرد سال آفریقا شود. ویکتور اوسیمن در همه این سال‌ها حتی یک‌بار هم نامزد بردن این جایزه نبود و بین 3نفر نهایی قرار نداشت اما این بار با قدرت زیادی به جمع 3نفر راه پیدا کرد و جایزه را نیز از آن خودش کرد. جالب اینکه صلاح حتی روی سکوی دوم قرار نگرفت و پشت سر اشرف حکیمی در جایگاه سوم جا خوش کرد. به‌نظر می‌رسد این پایانی برای دوران سلطه صلاح و مانه در این مراسم بوده است.

  به یاد اتوئو و تیموتی وه‌آ
در طول تاریخ فقط چند بازیکن آفریقایی در زمان بازی در سری‌آ، موفق به فتح جایزه مرد سال این قاره شده‌اند. پیش از اوسیمن آخرین بازیکنی که این تجربه موفق را داشت، ساموئل اتوئو بود. اتوئو سال 2010در لباس اینترمیلان، این عنوان تاریخی را از آن خودش کرد. قبل از او پاتریک امبوما توانسته بود در لباس میلان، مرد سال 2000فوتبال قاره آفریقا شود. نوانکو کانو سال 96و جورج وه‌آ سال 95نیز 2بازیکن دیگری بودند که این جایزه را به سری‌آ بردند. این ششمین بار است که جایزه به فوتبالیستی از نیجریه می‌رسد و همچنین نخستین بار است که بازیکنی از ناپولی، بین 3بازیکن آفریقایی برتر سال قرار می‌گیرد.

  نیجریه کولاک کرد
جایزه بهترین بازیکن زن قاره آفریقا در سال 2023نیز به یک فوتبالیست نیجریه‌ای رسید تا سال درخشان فوتبالیست‌های این کشور کامل شود. آسیسات اوشوآلا که از سال 2019در ترکیب بارسلونا دیده می‌شود، این جایزه ارزشمند را با خودش به خانه برد. لامینه کامارا از سنگال و بازیکن متز فرانسه، عنوان بهترین بازیکن جوان قاره را از آن خودش کرد. هر بازیکنی که این عنوان را در سال‌های گذشته به‌دست آورده، به یک ستاره تبدیل شده است. جایزه بهترین گلر سال آفریقا نیز به یاسین بونو از مراکش رسیده و ولید رگراگی به‌خاطر نتایج عالی مراکش در جام‌جهانی، مربی سال فوتبال در این قاره شده است. مراکش نیز به‌عنوان بهترین تیم ملی و الاهلی مصر به‌عنوان بهترین باشگاه سال قاره آفریقا معرفی شده‌اند.

بازگشت رونالدویی به صدر
رونالدو، رکوردهای تازه‌اش و رویارویی بعدی‌اش با لیونل مسی

حوصله دارید باز هم درباره رکوردهای تازه کریستیانو رونالدو چیزی بخوانید؟ نامبرده پریشب در جریان پیروزی 5بر 2بر الشباب و صعود النصر به مرحله نیمه‌نهایی جام پادشاهی عربستان پنجاهمین گلش را هم در سال 2023میلادی ثبت کرد. او پس از زدن گل  50نوشت: «امسال هنوز جا برای چند گل دیگر وجود دارد.»
خبر مهم‌تر درباره این پرتغالی این است که او و لیونل مسی به‌زودی روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. در تور زمستانی باشگاه اینترمایامی در ریاض 2مسابقه با 2تیم بزرگ عربستانی گنجانده شده است؛ تقابل با الهلال و النصر. دوشنبه 9بهمن اینترمایامی با الهلال بازی می‌کند و 3روز بعد با النصر و این یعنی رویارویی مجدد مسی و رونالدو. هر دو بازی ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران برگزار می‌شود.
    بازی با الشباب بازی شماره1201 رونالدو و گل شماره 869ستاره پرتغالی بود، به همراه 248پاس‌گل.
    زلاتان در 38سالگی 16گل در یک سال زده بود و پوشکاش کبیر 15گل.
    هالند و رونالدو با 50گل بهترین رکورد گلزنی سال را در دست دارند. هری کین در بازی دیشب بایر‌ن‌مونیخ مقابل منچستریونایتد فرصت داشت به این رکورد برسد و امباپه هم امشب می‌تواند تعداد گل‌هایش را از 49عبور دهد.
    تعداد تأثیرهای مستقیم رونالدو روی گل‌های تیم‌هایش در این سال میلادی به عدد 64رسید؛ 50گل و 14پاس‌گل در 56بازی. لیونل مسی در همین مدت روی 40گل تیم‌هایش تأثیر مستقیم داشت.
    رونالدو در 21بازی اخیر 25گل به ثمر رسانده است.
    این هشتمین بار در دوران حرفه‌ای کریستیانو بود که در یک سال تقویمی 50گل یا بیشتر به ثمر می‌رساند؛ 2011: 60گل، 2012: 63گل، 2013: 69گل، 2014: 61گل، 2015: 57گل، 2016: 55گل، 2017: 53گل و 2023: 50گل.
    او در آخرین سال حضورش در رئال‌مادرید (2018) یک گل و یک پاس‌گل کمتر ثبت کرده بود؛ 49گل و13پاس گل.
    اگر شما یک بازیکن 18ساله باشی و هر سال 50گل بزنی و 35سالگی به این روند ادامه دهی، مجموع گل‌هایی که خواهی زد به عدد 850می‌رسد ولی رونالدو 869گل زده!
    رونالدو و یارانش جمعه در هفته هجدهم لیگ برتر به مصاف الاتفاق می‌روند. الاتفاق همان تیمی است که با مربیگری استیون جرارد در هفته‌های ابتدایی لیگ برتر عربستان توانسته بود النصر را ببرد.

برخی منابع تعداد گل‌های کریس را 870گل درج کرده‌اند. زمانی که او در رئال بازی می‌کرد، یک ضربه کاشته را به گل تبدیل کرد اما چون بعد از برخورد با دیوار دفاعی به دروازه رسید، برخی منابع مثل مارکا و آاس آن را گل به‌خودی ثبت کردند اما باشگاه رئال‌مادرید این گل را هم به نام اسطوره‌اش می‌داند.

بازگشت زلاتان به میلان
زلاتان ایبراهیموویچ به‌عنوان مشاور ارشد مالکان [Red Bird] و مدیر ارشد به میلان بازگشت. ایبرا همچنین به‌عنوان شریک معاملاتی برای سبد سرمایه‌گذاری مالکان باشگاه در ورزش، رسانه و سرگرمی فعالیت خواهد کرد. او به این مناسبت گفت: «عشق من به میلان همیشه قوی است. بازگشت دوباره رویایی بود. من به میلان و ردبرد (مالکان میلان) در موقعیت‌های مختلف کمک خواهم کرد.»

رونی مربی نیست
یکی از گزینه‌های نیمکت منچستریونایتد از روی میز کنار رفت. وین رونی که هنوز نتوانسته خودش را در مربیگری اثبات کند، وقتی بیرمنگام در هفته یازدهم لیگ چمپیونشیپ در رده پنجم جدول و منطقه صعود به لیگ برتر جای داشت، هدایت این تیم را در دست گرفت و پس از 9هفته و در هفته بیستم بیرمنگام را به منطقه سقوط یعنی رده هفدهم برد. او در این 9بازی تنها یک برد و 2تساوی به دست آورد و بقیه بازی‌ها را باخت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید