• یکشنبه 4 آذر 1403
  • الأحَد 22 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 24
دو شنبه 20 آذر 1402
کد مطلب : 212076
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Y6Rm2
+
-

اتوبوس می‌خریم تا مردم در باد و سرما نباشند

رئیس شورای شهر تهران از خودروسازان داخلی انتقاد کرد و گفت که آنها نتوانستند اتوبوس‌ها را تحویل دهند

زینب زینال‌زاده؛ روزنامه‌نگار

منابع متحرک مانند خودروها، سهم 83درصدی در آلایندگی گازی و 60درصدی ذرات معلق دارند. به‌عبارت‌دیگر یکی از منابع اصلی آلودگی هوای تهران مربوط به منابع متحرک است؛ منابعی که با انجام تست‌ها و معاینات بموقع خودرو در مراکز معاینه فنی قابل‌کنترل هستند. این روزها که تهران با چالش و معضل آلایندگی هوا مواجه است و نفس شهروندان به شماره افتاده، موضوع معاینه فنی خودروها با جدیت پیگیری می‌شود؛ چراکه به‌گفته رئیس شورای شهر تهران قطعاً معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا اثر دارد. مهدی چمران دیروز (19آذر) در حاشیه یک صد‌و‌نودونهمین جلسه پارلمان شهری در جمع خبرنگاران تأکید کرد: «معاینه فنی خودرو به بهبود و کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند. باید بپذیریم که اکثر خودروها به سن فرسودگی رسیده‌اند و نیاز هست به‌طور منظم در مراکز معاینه فنی تست شوند.» او درخصوص ابطال معاینه فنی خودروها توسط پلیس هم گفت: «برخی از خودروها دودزا هستند و ممکن است پس از دریافت معاینه فنی دچار نقص فنی شده باشند؛ بنابراین پلیس برابر قانون معاینه فنی آنها را ابطال می‌کند و باید برای رفع نقص فنی به تعمیرگاه مراجعه کنند.» رئیس پارلمان شهری تأکید کرد که در این دوره اقدامات خوبی در ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو در راستای خدمت‌رسانی به شهروندان انجام شده است.

خلف‌وعده خودروسازان داخلی
بهبود و توسعه حمل‌ونقل عمومی همچنان موردتوجه مدیران شهری است و از ظرفیت داخلی و خارجی برای تحقق این امر استفاده می‌کنند. رئیس پارلمان شهری درخصوص علت کاهش تعداد اتوبوس‌های ساخت داخلی گفت: «قرار بود 2هزار دستگاه اتوبوس توسط تولیدکنندگان داخلی تامین شود، اما با توجه به تعطیلی چندین‌ساله (10 تا 12) خط تولید، نتوانستند در زمان تعیین‌شده به وعده‌هایشان عمل کنند و تنها یک خودروساز قول تامین 50دستگاه اتوبوس را داده بود که انجام شد. به هر حال فکر نمی‌کنم تا پایان سال هزار دستگاه اتوبوس تامین شود.» او به قیمت اتوبوس‌های وارداتی (قراردادهای کشور چین) هم اشاره و عنوان کرد: «قیمت اعلامی با تولیدکنندگان چین بسیار متفاوت با قیمت تولیدکنندگان داخلی است. ما عجله داریم و کارخانجات چینی در یک شیفت ۴۵۰ اتوبوس می‌سازند و تصمیم گرفتیم اتوبوس بخریم تا مردم در باد و باران و سرما و گرما منتظر نمانند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید