• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 آذر 1402
کد مطلب : 212077
+
-

حفظ حریم پایتخت در اولویت است

محمد سرابی؛ روزنامه‌نگار

زمین‌های وسیعی که هنوز در اطراف شهر باقی مانده است عامل اصلی درگیری بر سر «محدوده حریم شهر» هستند. این درگیری فقط بین متخلفان ساخت‌وساز و مأموران شهرداری نیست، بلکه به سطح مدیریتی نیز رسیده است و امسال دادستان اسلامشهر درباره حریم شهرداری منطقه 18تهران حکمی صادر کرده بود که باعث واکنش رئیس شورای شهر تهران، مهدی چمران شد. سؤال اصلی این است که در اراضی مورد بحث، قوانین و ابزار نظارتی کدام شهر باید اعمال شود؟
در یک دهه اخیر اختلافات میان تهران و اسلامشهر از سوی مدیران شهری این دو شهر بار‌ها مطرح شده است. از سال1398 که اختلاف‌هایی درباره تعلق احمدآباد مستوفی به اسلامشهر یا تهران مطرح شده بود، تا امسال که دادستان اسلامشهر حکمی صادر کرد که براساس آن همه حریم منطقه۱۸ تهران باید وارد حریم اسلامشهر شود. این حکم پس از پیگیری شورای شهر تهران و ارسال نامه‌ای به دستگاه قضایی متوقف شد.
مهدی چمران در این‌باره گفت: «برخی احکام، تهران را در حکم گوشت قربانی کرده و کاری کرده تا روستاهای اطراف پایتخت، تهران را ببلعند. با توجه به اینکه شهرهای اطراف به‌تدریج به‌وجود آمدند عملاً در دایره حریم تهران شکل گرفته‌اند. نمی‌توان تنها با یک حکم قضایی این موضوع را تعیین تکلیف کرد.»
استاندار تهران درباره مشکل تداخل حریم پایتخت و شهر‌های اطراف به همشهری می‌گوید: «در زمینه حریم شهر‌ها باید گفت که حفظ حریم تهران اولویت دارد. زیرا این شهر از گذشته وجود داشته و بعد دیگر شهر‌های اطراف آن ایجاد شده‌اند. موضوع حریم تهران یک نقطه حیات برای پایتخت و برای توسعه آینده شهر ضروری است. مشکلات تداخل حریم ممکن است دست شهر تهران را برای توسعه شهری ببندد. برخی اظهارنظر‌ها درباره حریم خیلی به حق نیست زیرا باید برای حریم تهران احترام قائل باشیم و آن را حفظ کنیم و در جهت بهره‌برداری درست برای برنامه‌های آتی از آن استفاده کنیم.
علیرضا فخاری با اشاره به اینکه مراجع قانونی و دولتی باید به بررسی و رفع مشکل تداخل حریم بپردازند، می‌افزاید: «در جایی به‌دلیل نقص قانون یا به تعبیری، عدم‌اجرای درست قانون، تجاوزاتی به حریم صورت گرفته که باید رسیدگی شود و این کار، هم از طریق مراجع محترم قضایی و هم از طریق مدیریت شهرداری تهران و مدیران سایر شهر‌هایی که تداخل حریم دارند، صورت می‌گیرد. این موضوع از طرف وزارت کشور نیز در دستور کار قرار دارد.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید