• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
یکشنبه 19 آذر 1402
کد مطلب : 211941
+
-

بازگشت اموال تاراج رفته شهر به مردم

شهردار تهران: سال گذشته ۴۰هزار میلیارد تومان از امکاناتی که رفته بود را به شهرداری بازگرداندیم

گزارش
بازگشت اموال تاراج رفته شهر به مردم

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت روز گذشته در ویژه‌برنامه روز دانشجو در دانشگاه الزهرا(س) حضور پیدا کرد و پیرامون موضوع «نقش حکمرانی مشارکتی در ایران آینده» با دانشجویان این دانشگاه سخن گفت. او در نشست صمیمانه با دانشجویان، دانشجو را دارای کوله‌باری از رخدادهای پیرامونی و آرمان‌ها معرفی کرد که باید خود را از رخدادها به سمت آرمان‌ها ببرد. مبارزه با فساد در شهرداری تهران، طرح من شهردارم، توسعه متروی پایتخت و... ازجمله موضوعاتی بود که شهردار پایتخت با دانشجویان در میان گذاشت و اقدامات مدیریت شهری را تشریح کرد.

بازگردانی 40هزار میلیارد تومان از اموال شهرداری
فساد در شهرداری دسته‌بندی شده است؛ بخش اول مربوط به امکاناتی است که از گذشته به تاراج رفته بود؛ برهمین اساس سال گذشته ۴۰هزار میلیارد تومان از امکاناتی که رفته بود را به شهرداری بازگرداندیم. ما لیستی را تهیه کردیم که چه کسانی امکانات شهر را برده‌اند تا این امکانات را بازگردانیم. بودجه شهرداری تهران در سال قبل به میزان ۱۵۸درصد محقق شد که بخشی از این اعتبار از محل بازگرداندن همین امکانات بود. ما از سال گذشته نظارت فنی را سیستمی کرده‌ایم و با این اقدام کسی نمی‌تواند سلیقه‌ای عمل کند.

تحقق 200درصدی بودجه در سال‌جاری
بودجه شهرداری در سال گذشته بیش از آنچه تدوین شده بود محقق شد.  بر‌همین اساس در سال قبل بیش از ۵۰هزار میلیارد تومان بودجه مصوب  شده که با تلاش‌های انجام شده بیش از این رقم یعنی ۸۱هزار میلیارد تومان محقق شد و از اعتبار ۷۵هزار میلیارد تومانی امسال با نظارت دقیق و مولدسازی  صورت گرفته  ۲۰۰درصد محقق می شود.

افزایش دوبرابری اتوبوس‌های تهران
در آغاز مسئولیت‌پذیری ما در شهرداری تهران، تنها 1860دستگاه اتوبوس وجود داشت و  از این رقم حداقلی نیز کمتر از هزار دستگاه اتوبوس، فعال بود در صورتی که تهران به 10 هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد که با تلاش های انجام شد. ناوگان اتوبوسرانی در حال توسعه است و  امروز این 1860دستگاه به بیش از 3000دستگاه رسیده و این آمار افزایش دوبرابری داشته است.

تهران در مسیر برقی شدن
توسعه ناوگان حمل و نقل و برقی سازی آن از جمله برنامه های شهرداری تهران در دوره ششم است بر همین اساس 2هزارو 194دستگاه اتوبوس برقی، 10هزار دستگاه ون برقی، 25هزار دستگاه موتورسیکلت برقی به شهر تزریق خواهد شد و با این اقدامات، سال آینده تهران رنگ و بوی دیگری به‌خود خواهد گرفت.

ورود واگن‌های چینی به تهران طی 4سال
بیشترین تعداد اتوبوس‌های تهران 4هزارو 400اتوبوس در سال ۱۳۸۹ بوده است. ما با هوشمندسازی و کیفی‌سازی‌ به‌دنبال توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی هستیم. در سفر به چین قرارداد ۷۹۱واگن که از سال ۱۳۹۶معطل باقی مانده بود را نهایی کردیم و طی ۱۲ تا ۱۴‌ماه آینده نیز نخستین گروه قطارها وارد تهران خواهند شد. علاوه بر این تأمین ۲۸۰واگن دیگر هم دنبال شده و ۱۱۳واگن بومی نیز تولید می‌شود. واردات این قطارها در طول 4سال انجام خواهد شد، ۸۱رام داخلی‌سازی‌ می‌شود و به نوعی ۵۵درصد داخلی‌سازی‌ خواهد شد.

فعالیت شاتل‌تاکسی‌ها برای انضباط شهری
ون‌هایی تحت عنوان شاتل تاکسی فعال شده و افراد می‌توانند خودرو را رزرو کنند و با نظم و چارچوب‌کاری از این وسیله استفاده کنند که هم قیمت کمتری دارد و هم از انضباط شهری برخوردار است. از ابتدای مهرماه سامانه شهرزاد راه‌اندازی شده و تا پایان آذرماه تعداد خدمات این سامانه به ۱۸مورد خواهد رسید. ایستگاه‌های مترو و اتوبوس‌های بی‌آرتی قابلیت خوانش کیف پول شهروندی را دارند، اما برای بخشی از اتوبوس‌های خصوصی این ظرفیت فراهم نشده که در آینده تأمین خواهد شد.

تشریح وظایف شهرداری برای آلودگی هوا
سوخت فسیلی و ذرات معلق ازجمله PM2.5 از دلایل آلودگی هوا هستند. سعی می‌کنیم در بخشی که مسئول هستیم موارد را کنترل کنیم و پاسخگو باشیم. ۲۳دستگاه در زمینه آلودگی هوا پاسخگو هستند. ما پاسخگوی فعالیت‌هایی هستیم که در توسعه فضای سبز و مراکز معاینه فنی و توسعه ناوگان حمل‌ونقل اقدام کرده‌ایم. ۴۹هزار هکتار فضای سبز در اطراف تهران وجود دارد، میانگین سالانه افزایش فضای سبز ۷۰۰ تا ۸۰۰هکتار است که از هزار هکتار در سال ۱۴۰۰ و هزار و ۵۰۰هکتار در سال ۱۴۰۱ به ۲هزار هکتار در سال‌جاری رسیده است.

مازوت‌سوزی در اطراف تهران نداریم
ما در اطراف تهران مازوت‌سوزی نداریم اما ممکن است خارج از حریم شهر تهران مازوت‌سوزی وجود داشته باشد؛ اطراف تهران کارخانجاتی وجود دارند که حق استفاده از مازوت را ندارند و درخصوص مازوت‌سوزی در نقاط دیگر کشور، وزارت نفت باید پاسخ دهد.

کمبود یک‌میلیون مسکن در پایتخت
کمبود یک‌میلیون واحد مسکونی در تهران داریم. به جای ساخت مسکن در تهران و بهبود شرایط، کاری کردند که مردم از تهران فرار کنند. در سال ۱۳۹۱ به میزان ۳۱هزار فقره پروانه صادر شده بود و در سال ۱۴۰۰به 5هزار فقره پروانه رسید و این آمار یعنی تهران رو به فرسودگی است. یک نفر 2هفته پیش صراحتاً به بنده گفت که تهران را گران کنید و اجازه دهید مردم از این شهر بروند. سؤال ما این است که کجا بروند؟ چرا به مردم ظلم کنیم؟ عده‌ای به‌دنبال سفته‌بازی با ملک هستند و آنچه ما در مورد آن سخن می‌گوییم ورود به ساخت‌وساز ملک و همچنین حوزه مسکن استیجاری براساس قانون شهرداری‌هاست.

مسئولیتی درخصوص زمین‌های دانشگاه‌الزهراس نداریم
پیگیری مسائل مربوط به ده‌ونک در کمیسیون ماده‌5 در سال قبل انجام شده و امسال صدور پروانه در ده‌ونک انجام می‌شود. درخصوص زمین‌های دانشگاه الزهرا(س) ما مسئولیتی نداریم و این موضوع به دانشگاه مربوط می‌شود. در حال حاضر دانشگاه‌ها ساخت‌وساز انجام می‌دهند و ما مشوقی برای این ساخت‌وسازها هستیم و به‌عنوان واسطه اقدام می‌کنیم. ما برِ کف به دانشگاه الزهرا(س) دادیم و دانشگاه شروع به گودبرداری کرد و مقرر شد که دستگاه قضایی مسیر قانونی خود را با دانشگاه طی کند. دانشگاه از شهرداری بر کف دریافت کرده و اینکه چه اتفاقی بین دانشگاه و افراد مستقر افتاده، دستگاه قضایی باید پاسخگو باشد.

سمت مردم رفته‌ایم نه برج‌سازان
بزرگ‌ترین کار سیاسی شهرداری تهران، امیددادن به مردم با خدمتگزاری است؛ ساخت‌وساز مسکن در تهران رونق گرفته است، تاکنون بیش از ۱۰هزار فقره پروانه صادر شده و تا پایان سال به ۲۰هزار فقره خواهد رسید؛ نه پروانه ساخت برج، بلکه برای نوسازی خانه‌های مردم. ما به سمت مردم رفته‌ایم؛ نه برج‌سازان.

اقدامات کمیسیون ماده 5 شهرفروشی نیست
کمیسیون ماده5 نگاه موضعی و موضوعی به شهر دارد و به همین علت به آن می‌تازند. عملکرد کمیسیون ماده 5 در راستای شهر‌فروشی نیست، بلکه نتیجه آن نوسازی شهر است. در طرح جامع شهری تهران ۱۰.۵میلیون نفر جمعیت برای تهران درنظر گرفته شده؛ درحالی‌که جمعیت امروز تهران ۹میلیون و ۳۰۰هزار نفر است و به اندازه‌ای شهر بد ساخته شده که مردم در این شرایط گرفتار شده‌اند. مسکن باید به قاعده ساخته شود؛ نه به شکل برج‌های بلند. ما در همین مسیر گام برمی‌داریم و امیدواریم مشکلات این بخش در سال آینده برطرف شود. برخی می‌گویند این اقدام، ارزان‌سازی‌ تهران است و همه به سمت پایتخت خواهند آمد. ما می‌گوییم در تهران که سخت‌ترین شهر است، کار انجام می‌شود و در دیگر شهرها نیز این ظرفیت وجود دارد.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید