• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 19 آذر 1402
کد مطلب : 211934
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/1jDnZ
+
-

آزادی 2محکوم به قصاص درگلستان

پویش‌«بخشش فاطمی» درگلستان با هدف بخشش محکومان به قصاص از ابتدای دهه فاطمیه آغاز شده و تا سالروز ولادت حضرت‌زهرا(س) ادامه دارد.  رئیس حل اختلاف گلستان با اعلام این خبر به همشهری گفت: «با هدف توسعه فرهنگ صلح و سازش در ستاد ملی صبر و به‌دنبال آن در‌گلستان برنامه‌های ویژه‌ای دنبال می‌شود که یکی از این برنامه‌ها، برگزاری پویش‌ها در مناسبت‌های مختلف سال است.» احمد جعفری افزود: « دادگستری گلستان از طریق دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد، افراد معتمد محلی، ریش‌سفیدان و افراد مؤثر در صلح و سازش را شناسایی می‌کند و پس از بررسی صلاحیت‌ها و سوابق آنها، عنوان صلح‌یار افتخاری برای این افراد صادر می‌کند.» صلح یاران پس از دریافت خلاصه پرونده‌ها از مجتمع‌های قضایی برای برگزاری جلسات صلح و سازش و پادرمیانی بین طرفین پرونده اقدام می‌کنند.
رئیس حل اختلاف گلستان در توضیح بیشتر گفت: «بخشی از تلاش صلح‌یاران برای پادرمیانی به بعد از تشکیل پرونده در محاکم محدود نمی‌شود بلکه این افراد حتی پیش از تشکیل پرونده از سوی طرفین در دیدارها و نشست‌هایی که با آنان برگزار می‌شود، برای اخذ رضایت تلاش می‌کنند.» جعفری خاطرنشان کرد: «از آنجا که در گلستان مذاهب و اقوام در کنار هم زندگی می‌کنند، ریش‌سفیدان هم قوم تأثیر مثبتی در فرهنگ بخشش دارند. بیش از 400صلح یار که شامل ریش‌سفیدان و معتمدان استان هستند در کنار اعضای شوراهای حل اختلاف استان برای صلح و سازش در پرونده‌ها تلاش می‌کنند.»

فرصت زندگی دوباره به 2محکوم به قصاص
به‌گفته حیدر آسیابی، رئیس‌کل دادگستری گلستان، یکی از 2 پرونده محکوم به قصاص که در پویش بخشش فاطمی، ختم به خیر شده، مرد 59ساله‌ای است که سال1394 درپی مشاجره خانوادگی، سبب مرگ همسرش شد و پس از صدور رأی قصاص به درخواست اولیای دم پرونده در نوبت اجرا بود. فرزند 18ساله این خانواده اولیای دم بود که امسال پس از رسیدن به سن قانونی، با پادرمیانی اعضای شورای حل اختلاف و بزرگان خانواده، از اجرای حکم قصاص پدرش، منصرف شد. دومین پرونده نیز محکوم به قصاص جوانی بود که سال1400 به‌علت فحاشی و ناتوانی در کنترل خشم، سبب مرگ دوستش شده بود. در این پرونده هم با پادرمیانی اعضای شورای حل اختلاف و ستاد صبر، اولیای دم از اجرای قصاص منصرف شدند.
 طرفین هر دو پرونده از ترکمن‌های استان بودند که از حق شرعی و قانونی خود گذشتند و به محکومان، فرصت زندگی دوباره دادند.
رئیس‌کل دادگستری گلستان در این‌باره گفت: «با سازش در این دو پرونده، تعداد محکومانی که از ابتدای امسال با گذشت اولیای دم بخشیده شدند به 11نفر رسید.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :