• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 18 آذر 1402
کد مطلب : 211886
+
-

چرا پیش‌بینی بارش‌ها درست از آب درنیامد؟

مجید جباری ؛ روزنامه‌نگار

درحالی‌که برخی کارشناسان هواشناسی از تأثیر پدیده جوی ال‌نینو بر ایران می‌گفتند و بارش‌های فرانرمال پاییزی را برای بسیاری از مناطق کشور پیش‌بینی ‌کرده اند، این بارش‌ها آنطور که انتظار می‌رفت، محقق نشد و آماربارش‌های کشور از ابتدای سال زراعی حاکی از خطای پیش‌بینی پاییز فرانرمال در کشور است. صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، کمتر از نرمال و نرمال بودن بارش‌های پاییز را تأیید کرد ‌و به همشهری گفت:‌ «از ابتدای سال زراعی تا نیمه آذرماه‌ (اول مهر تا 15آذر) عددی که برای میانگین بارش‌های کشور ثبت شد، حدود 26میلی‌متر است که در مقایسه با میانگین بارش‌های بلندمدت که 27میلی‌متر بود، نشان از کاهش یک‌میلی‌متری بارش پاییز در مقایسه با میانگین بلندمدت دارد. براین اساس وضعیت بارش‌ها نرمال است؛ نه فرا نرمال.» او افزود: «بررسی نقشه‌ها و پیش‌بینی‌هایی که توسط مراکز معتبر دنیا و کارشناسان ایرانی صورت گرفت نشان می‌دهد تا انتهای پاییز در کشور بارش‌های کمتر از نرمال خواهیم داشت و به این ترتیب، پیش‌بینی‌های فرانرمال بودن بارش‌ها محقق نشده است.» اما دلیل خطاهای هواشناسی و تفاوت پیش‌بینی‌ها در این حوزه به‌ویژه برای زمان بلندمدت چیست و چرا برخی اوقات پیش‌بینی‌ها درست از آب درنمی‌آید؟ ضیائیان می‌گوید: «پیش‌بینی‌ها احتمالی است و با قاطعیت نمی‌توان به آنها استناد کرد. عوامل زیادی بر شرایط جوی تأثیرگذار است که ال‌نینو تنها یکی از این مولفه‌ها بود که فعالیت 2جریان دورپیوند دیگر بر آن غلبه کرد و موجب کم‌بارشی در پاییز به‌ویژه در آذرماه شد. در پیش‌بینی‌های گذشته تأکید شده بود که در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن ۶۰درصد بارش‌های پاییز و زمستان نرمال و بیش از نرمال باشد.
به‌گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، استقرار مداوم پرارتفاع جنب حاره‌ای در منطقه ما موجب شده تا نفوذ سامانه‌های بارشی بر ایران رخ ندهد و تمام این موارد دست به‌دست هم داده تا آذرماه کم‌بارش باشد.
به گزارش همشهری، براساس آمار سازمان هواشناسی، 14استان از ابتدای مهر تا نیمه آذرماه، بارش‌های نرمال و فرانرمال داشته‌اند که بیشترین بارش ثبت شده در بوشهر بوده و کمترین بارش نسبت به وضعیت نرمال هم در گیلان ثبت شده‌است. همچنین استان تهران با توجه به کاهش 12میلی‌متری بارش‌های پاییزی در فهرست استان‌هایی قرار می‌گیرد که بارش‌های کمتر از نرمال داشته‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید