• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 18 آذر 1402
کد مطلب : 211850
+
-

اعتماد به نفس‌مان بیشتر شده است

یادداشت
اعتماد به نفس‌مان بیشتر شده است

علی اسحاقی ؛ رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی

واکسن‌های نوترکیب، بهترین و ایمن‌ترین واکسن‌های نسل جدید هستند و حالا با افتتاح مرکز تحقیق، توسعه و تولید واکسن‌های نوترکیب و ادجوانت‌های نسل جدید، امکان تولید این واکسن‌ها در مواجهه با شرایط مختلف در دزهای بالا در اختیار کشورمان قرار گرفته است. مرکزی که دیروز با حضور وزیر محترم جهاد کشاورزی و در جریان سفر استانی هیأت دولت به استان البرز، افتتاح شد که حاصل تلاش تیم بزرگ مؤسسه رازی بود.
کلنگ این سایت جدید، از اواخر سال 99 به زمین زده شد و حالا شاهد آغاز به‌کار این مجموعه، با به روزترین تجهیزات، دستگاه‌ها و دانش روز هستیم. البته پیش از این نیز چنین توانی داشتیم، اما امکانات و تجهیزات ما پراکنده بودند. حالا با توجه به دانش روز، این سایت را ایجاد کرده‌ایم تا در نهایت، امنیت سلامت مردم ما بیش از پیش حفظ شود. حالا این توان را در اختیار داریم که در سایت جدید، 200میلیون دز واکسن در یک سال تولید کنیم؛ کاری که تا پیش از این چندان شدنی به‌نظر نمی‌رسید یا به ‌شدت زمان‌بر بود، اما حالا با کمترین زمان ممکن، می‌توانیم نسل جدید واکسن‌های نوترکیب را شناسایی و آزمایش و در نهایت تولید کنیم.
واکسن کووپارس رازی هم از نسل واکسن‌های نوترکیب و به‌عنوان بهترین و ایمن‌ترین واکسن‌های نسل جدید به بازار عرضه شده و حالا این توانمندی را ایجاد کرده که برای تولید واکسن‌های به روز، ظرفیت‌های ویژه را در مرکز جدید در اختیار داشته باشیم؛ مرکزی که می‌تواند حتی برای نخبگان این حوزه هم کاربرد داشته باشد و مانع مهاجرت‌شان شود تا واکسن‌ها و مواردی را که می‌خواهند تولید کنند، در مقیاس کوچک و صنعتی شده،
 آزمایش کنند.
ایجاد چنین ساختارهایی، منجر به آن می‌شود که ما در برابر شیوع ویروس‌های جدیدی چون کووید-19غافلگیر نشویم و بتوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن، کارهای لازم را انجام دهیم. البته زمان کشف ویروس تا تحقیق و آزمایش و... استانداردی جهانی دارد و مشخص است. شاید بشود نزدیک به 15 سال آن را برآورد کرد. البته چه در ایران و چه در دنیا، کرونا باعث شد تا این زمان به کمتر از 2 سال هم برسد. همین که ما قادر باشیم خودمان نسبت به شناسایی و تولید این واکسن‌ها اقدام کنیم، خودش نوعی قدرت پزشکی محسوب می‌شود.
در روزگار کرونا شاهد بودیم که وابستگی از این حیث به کشورهای دیگر، ما را دچار دردسر کرد، چرا که کشورها به‌دلیل نیاز داخلی، تولیداتشان را صرف شهروندان خودشان می‌کردند، اما حالا با ایجاد چنین ساختارهایی، ما، هم در سطح اول جهان از این حیث قرار گرفته‌ایم، هم می‌توانیم آسوده‌خاطر باشیم که دیگر در زمان بحران، می‌توانیم واکسن‌های مورد نیاز کشورمان را تولید کنیم.
نکته بعدی هم آن است که اساسا این فرایند،
یعنی شناسایی ویروس تا تولید واکسن‌هایی که مناسب بازار باشند و تحویل بازار شوند، بسیار هزینه‌بر است؛ شاید حداکثر یک و نیم میلیارد دلار هزینه نیاز داشته باشد، اما وجود چنین سایت‌هایی باعث می‌شود تا خیال‌مان از این بابت راحت‌تر باشد.
در نهایت، مجددا اشاره می‌کنم که این افتتاح، نتیجه کار تیمی از نخبگان و جوانان خوش‌آتیه علمی، پزشکی و پژوهشی این مملکت است؛ تیمی که حاصل کارهای‌شان باعث شده قدرت ریسک کردن ما خیلی بالاتر برود تا اعتماد به نفس آزمودن تحقیق و توسعه و تولید فرآورده‌های جدید را داشته باشیم. در نهایت همه این اتفاقات، منجر به آن می‌شود که ملت عزیزمان در بحران‌هایی چون کرونا، دست‌کم از بابت تأمین و توسعه واکسن‌ها
 نگرانی نداشته باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید