• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 18 آذر 1402
کد مطلب : 211819
+
-

هوشمند‌سازی‌؛ رمز خدمت‌رسانی بهتر تاکسی‌ها

یادداشت
هوشمند‌سازی‌؛ رمز خدمت‌رسانی بهتر تاکسی‌ها

محسن هرمزی، ؛ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران

در زمینه هوشمند‌سازی‌ تاکسی‌‌ها در تهران در حال پیشبرد چند محور با کمک سازمان فاوا هستیم. به‌عنوان قدم اول بر این موضوع تمرکز داریم که کرایه‌ تاکسی‌‌‌‌ها با کیو‌آرکد پرداخت شود. در بخش بعدی فعال کردن سامانه‌های تاکسی با استفاده از اپلیکیشن‌هاست که نمونه‌‌ای از آن در طرح شاتل‌تاکسی قابل مشاهده است. نکته بعدی این است که در تاکسی‌های هوشمند سامانه‌ای نصب شود که هم حرکت تاکسی‌ها و هم خدمت‌رسانی راننده‌ها قابل کنترل باشد تا بتوان مدیریت بهتری اعمال کرد. مدیریت بهتر ناظر بر این است که ابزار کنترل شبکه را داشته باشیم و این کار روی خودرو‌های جدید انجام می‌شود. تا پایان سال و اوایل سال آینده با ورود تاکسی‌های جدید برقی این سامانه هم به‌کار گرفته می‌شود. در این روش هم پیمایش تاکسی و هم دیگر اموری که به مسافر و راننده ارتباط دارد مانند پرداخت‌ کرایه قابل رصد است.
شاتل‌تاکسی در این میان طرح قابل اعتنایی است که مراحل آزمایش خود را از یک‌ماه قبل شروع و نتایج مثبتی دریافت کرده است؛ تا جایی که از کلانشهر‌های دیگر هم تماس‌هایی با تاکسیرانی گرفته شده و متقاضی دریافت تجربه‌ تهران در هوشمند‌سازی‌ و استفاده از سامانه رزرو تاکسی‌ها هستند. با توجه به نتایج به‌دست آمده قصد توسعه شاتل‌تاکسی را داریم؛ زیرا بخشی از مسافران را در ساعات اوج ترافیک به مقصد خود می‌رساند. شهروندانی که از خدمت در سوپر اپلیکیشن شهرزاد استفاده می‌کنند، اطمینان پیدا خواهند کرد که حتی عصر‌ها که ایستگاه‌های تاکسی خطی پر از مسافر است، می‌توانند وسیله نقلیه مطلوب خود را پیدا کنند. معمولا کارمندان ادارات یا کسانی که در ساعت مشخصی از کار فارغ می‌شوند و باید به خانه برگردند هر روز این مشکل را دارند که باید به ابتدای مسیر تاکسی‌های خطی مراجعه کنند و در انتظار خودرو‌ها بمانند. در این ساعت‌ها خیلی از تاکسی‌های خطی به‌دلیل انبوه ترافیک بزرگراه‌ها و خیابان‌ها سرعت تردد کمی دارند و همین هم باعث معطلی مسافران می‌شود.
در اینجا باید به یک نکته دیگر هم توجه کرد که تاکسی در شهر‌های بزرگ دنیا وسیله حمل‌ونقل عمومی انبوه‌بر محسوب نمی‌شود؛ زیرا ظرفیت صندلی‌های یک خودروی سواری فقط 4نفر است و قابل مقایسه با دیگر وسیله‌های همگانی مانند اتوبوس نیست. در تهران نزدیک به 30هزار دستگاه تاکسی خطی داریم؛ درحالی‌که در شهر‌های پیشرو و توسعه‌یافته جهان کل ناوگان تاکسیرانی 10تا 20هزار دستگاه است. از طرف دیگر در پشت این 30هزار تاکسی خطی، 30هزار خانواده هستند که از این طریق کسب معیشت می‌کنند و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. باید به شکلی برنامه‌ریزی کنیم که از ظرفیت این تاکسی‌ها به بهترین نحو استفاده شود و فناوری‌های جدید مانند استفاده از اپلیکیشن‌های تلفن همراه ابزاری برای سازماندهی سفر‌های شهری با تاکسی است.از سوی دیگر شاید این موضوع مطرح شود که چاره کار، نوسازی ناوگان است که این مورد صحیح است و شهرداری هم نوسازی را به جد دنبال می‌کند. تسهیلات درنظر گرفته شده برای اسقاط تاکسی‌های فرسوده و خرید تاکسی جدید و همین‌طور واردات تاکسی‌های برقی بخشی از نوسازی ناوگان تاکسیرانی تهران است، اما موضوع دیگری که نباید آن را از نظر دور داشت، بهره‌برداری از توان و ظرفیت‌های موجود است. زمانی بود که در یک مقطع 10هزار تاکسی به شهر اضافه شد، اما مشکل حمل‌ونقل حل نشد. اگر بتوانیم با استفاده از فناوری‌های جدید، شیوه بهره‌برداری از تاکسی‌های موجود را بهینه کنیم، ظرفیت خدمت رسانی افزایش پیدا می‌کند که هوشمند‌سازی‌ مهم‌ترین ابزار در این مسیر است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید