• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
جمعه 17 آذر 1402
کد مطلب : 211745
+
-

گفت‌وگوی گرم در کرملین

تحولات غزه و تعاملات اقتصادی، محور رایزنی‌های رؤسای جمهور ایران و روسیه در مسکو

گزارش
گفت‌وگوی گرم در کرملین

نیلوفرذوالفقاری-روزنامه‌نگار

رئیس‌جمهور کشورمان عصر پنجشنبه در سفر به مسکو، با ولادیمیر پوتین در کرملین دیدار و درباره موضوعات مختلف منطقه و 2کشور، بحث و تبادل نظر کرد. رایزنی درباره مسائل دوجانبه ازجمله تعاملات اقتصادی و گفت‌وگو درباره موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه موضوع فلسطین و تحولات غزه، اصلی‌ترین دستورکار رئیسی و پوتین در این سفر یک‌روزه عنوان شد. این دومین سفر رئیس‌جمهوری به مسکو در قالب روابط دوجانبه است.

جنایت علیه بشریت در غزه
سیدابراهیم رئیسی:غزه سرزمینی است که در هر 10دقیقه یک کودک در آن به شهادت می‌رسد بنابراین ضرورت دارد هرچه زودتر جلوی این بمباران‌ها گرفته شود، باید در این رابطه راه‌حل سریع و فوری دنبال شود.
 آنچه امروز بشریت را رنج می‌دهد، یکجانبه‌گرایی و نظام ناعادلانه جهانی است و جلوه آن را می‌توان در غزه مشاهده کرد.
 آنچه در فلسطین صورت‌می‌گیرد یک نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت است و باعث تأسف است که بیش از 5هزار کودک به‌دست رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند. جنایت رژیم صهیونیستی در غزه مورد حمایت آمریکا و کشورهای غربی است و تأسف‌بار است که سازمان‌های بین‌المللی و تشکل‌های مدعی حقوق‌بشر  کارایی خود را از دست داده‌اند.
پوتین: مهم می‌دانیم که در مورد مسائل منطقه‌ای به‌ویژه موضوع فلسطین با یکدیگر گفت‌وگو کنیم.

لزوم افزایش همکاری‌های 2کشور
رئیس‌جمهور ایران:

 به‌خاطر سفری که به امارات داشتید به شما خسته نباشید می‌گویم. این آمادگی را داشتیم‌ که پرواز شما در تهران فرود آید تا از شما میزبانی کنیم.
 در راستای سیاست همسایگی مذاکرات ما حتما می‌تواند توسعه پیدا کند، ایران و روسیه همکاری خوبی در حوزه انرژی، کشاورزی و فناوری دانش‌بنیان دارند و گام‌های بهتری می‌تواند در جهت منافع 2کشور و دولت برداشته شود.


بهترین سلام‌ها را خدمت رهبر انقلاب اسلامی ایران برسانید
رئیس‌جمهور روسیه:

 طبق برنامه، امضای موافقتنامه ایجاد تجارت آزاد با جمهوری اسلامی ایران با هیأت اقتصادی اوراسیا در برنامه روسیه است.
 وقتی از حریم هوایی ایران عبور می‌کردم قصد داشتم برای دیدار با شما فرود بیاییم اما به من خبر دادند که جناب‌عالی برای سفر به روسیه برنامه دارید. حتما روابط 2کشور به‌خوبی توسعه می‌یابد. موجب امتنان خواهد بود که بهترین سلام‌ها را خدمت رهبر انقلاب اسلامی ایران برسانید، چون ایشان از روابط ما حمایت می‌کنند.
 سال گذشته تجارت بین 2کشور رشد 20درصدی داشت و حجم مبادله کالاهای ما به 5میلیارد دلار رسیده است.
 شرکت‌هایی که از روسیه در نمایشگاهی در ایران حضور یافته بودند، به ما خبر دادند که از حضور در این نمایشگاه خیلی راضی بوده‌اند.
 چند پروژه بزرگ زیرساختی در زمینه حمل‌ونقل و راه‌آهن داریم که در حال اجراست.
 روابط 2کشور در زمینه انرژی  توسعه می‌یابد و در زمینه آموزش و موضوعات تحصیلی نیز روابط خوبی داریم.
 به‌طور فعالانه در تمام عرصه‌ها کارمان را پیش می‌بریم و قصد داریم که امروز درباره مسائل منطقه‌ای تبادل نظر کنیم.

اهمیت سفر
رئیس‌جمهور به روسیه از نگاه کارشناسان

تعامل تهران و مسکو در تشکیل نظم جدید جهانی

کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو درباره اهمیت این سفر، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در میانه تحولات پرشتاب بین‌المللی، تعامل تهران و مسکو مقابل سیاست یکجانبه‌گرایی آمریکا و غرب، سهم مهمی در روند تشکیل نظم جدید جهانی و ثبات و امنیت منطقه دارد.»

امروز روسیه، فردا البرز
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس درباره سفر رئیس‌جمهور به روسیه و سفر جمعه به استان البرز برای افتتاح چند پروژه و بازدید از روند پیشرفت پروژه‌های باقیمانده از دولت‌های قبل، نوشت:«امروز روسیه، فردا البرز؛ حاشیه، تلاش و خدمت را در ‎دولت مردم کُند نمی‌کند... .»

طبق اعلام قبلی کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین یک روز پیش از میزبانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، به عربستان و امارات سفر کرده بود.

رئیسی با استقبال الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر و آندری رودنکو معاون وزیر خارجه این کشور وارد فرودگاه بین‌المللی ونووکوا مسکو شد.

رئیس‌جمهور پیش از سفر به مسکو چه گفت؟
-این سفر به دعوت آقای پوتین و با هدف رایزنی درباره مسائل حساس جاری منطقه و برای گسترش روابط بین 2کشور در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود. ایران و روسیه در این سال‌ها گام‌هایی در جهت ارتقای بیش از پیش سطح روابط در حوزه‌های مورد نظر و در جهت تامین منافع 2طرف و منطقه برداشته‌اند. آنچه امروز در غزه رخ داده و جنایت رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه، محور مهم مذاکره در این سفر خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید