• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
پنج شنبه 16 آذر 1402
کد مطلب : 211682
+
-

محکومیت 42شخص حقیقی و حقوقی آمریکا در ایران

دولت آمریکا و ۴۱شخص حقیقی و حقوقی دیگر در ایالات متحده به‌دلیل جنایات صورت گرفته در به شهادت رساندن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، درمجموع به پرداخت ۴۹میلیاردو۷۷۰میلیون دلار محکوم شدند.
به‌دنبال دادخواهی ۳هزارو۳۱۸ نفراز هموطنان از سراسرکشور، دادگاه رسیدگی به پرونده مطالبه خسارت مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در شعبه ۵۵دادگاه عمومی و حقوقی تهران (شعبه‌ویژه رسیدگی‌کننده به دعاوی بین‌المللی) به ریاست قاضی حسین‌زاده مورد رسیدگی قرارگرفت و پس‌از برگزاری ۳جلسه رسیدگی علنی، دادگاه به محکومیت دولت آمریکا دراین پرونده رأی داد.
براساس حکم دادگاه، هریک از متهمان پرونده به نحو تضامنی به پرداخت 5میلیون دلار به‌ازای هر خواهان، درمجموع 16میلیاردو590میلیون دلار، معادل ۸۲۶هزارو۱۸۲میلیارد تومان از باب خسارت مادی و معنوی وارده محکوم شدند.
همچنین دادگاه با توجه به قانون صلاحیت محاکم دادگستری ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی، از باب تنبیه رفتار خواندگان و جلوگیری از تکرار آن در آینده به‌دلیل اینکه اقدام آنها در به شهادت رساندن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مصداق بارز نقض حقوق‌بشر است، حکم به پرداخت غرامت تنبیهی به نحو تضامنی به میزان ۲برابر خسارت مادی و معنوی وارده به‌میزان ۱۰میلیون دلار برای هریک از خواهان پرونده، درمجموع به میزان ۳۳میلیاردو۱۸۰میلیون دلار، معادل
یک میلیون و ۶۵۲هزارو۳۶۶ میلیارد تومان داد.
در فهرست متهمان این پرونده نام‌هایی مانند دونالد جان ترامپ، مایک پمپئو، برایان هوک، مارک اسپر و... به چشم می‌خورد. «دولت آمریکا»، «وزارت امورخارجه»، «وزارت دفاع»، «نیروی‌های سنتکام»، «بانک مرکزی» و... ازجمله متهمان حقوقی این پرونده هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید