• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 6 تیر 1397
کد مطلب : 21162
+
-

شهر قصه برای کودکان

 نگار فهیم
خبرنگار

از آسیب‌های مهم رفتاری کودکان، پرخاشگری‌های کلامی و جسمانی آنهاست که به‌خاطر سبک زندگی نادرست والدین و قرار گرفتن کودکان در معرض محیط‌های روانی نامناسب، ایجاد می‌شود. یکی از راه‌هایی که می‌تواند به درمان این آسیب بین کودکان کمک کند قصه‌درمانی است.

این روزها مؤسسات مختلفی تلاش می‌کنند تا با برگزاری کارگاه‌های قصه‌گویی برای کودکان، آسیب‌های رفتاری‌ای که آنها را تهدید می‌کند درمان کنند. این کارگاه‌های یک تا 10ساعته معمولا به‌صورت رایگان انجام می‌شود و خانواده‌ها هیچ هزینه‌ای بابت حضور کودکانشان در کارگاه‌های قصه‌گویی پرداخت نمی‌کنند. عموما آموزش‌ها در این مؤسسات از طریق مشارکت کودک و مربی در بستر زندگی و با تأکید بر رشد همه‌جانبه (شناختی، عاطفی، اجتماعی و فیزیکی) کودکان صورت می‌گیرد. رویکرد روانشناختی مورد استفاده در این مراکز، رویکرد انسان‌گراست و آنچه مورد تأکید ما قرار می‌گیرد توجه به تفاوت‌های فردی و ویژگی‌های منحصر به فرد هر کودک است.

در مؤسسات کودک‌محور، مربیان به‌عنوان یک راهنما نه انتقال‌دهنده صرف، به یادگیری کودکان کمک می‌کنند. در این مراکز آموزشی و فرهنگی تلاش بر این است که با برگزاری کارگاه‌های مختلف و بازی‌های مختلف هدفمند، اجرای نمایش، کاردستی، نقاشی، سفالگری، کلاژ، نجاری، پخت‌وپز و برگزاری کارگاه‌های یکروزه و دیگر فعالیت‌های لذتبخش برای بچه‌ها، از طریق مربیان باتجربه و توانمند، ارزش‌ها و مهارت‌های زندگی ازجمله مسئولیت‌پذیری، همکاری، همدلی، احترام، روابط اجتماعی و آداب معاشرت، جست‌وجوگری و تفکر انتقادی، به‌صورت غیرمستقیم آموزش داده شود. همچنین برگزاری کارگاه شاهنامه‌خوانی با جایگزین کردن اسطوره‌ها و قهرمان‌های ایرانی و کهن به جای قهرمان‌های غربی، گامی در جهت انتقال میراث کهن کشورمان برداشته است.

کارگاه‌های این مؤسسات با توجه به گروه سنی مراجعه‌کنندگان به 2 دسته تقسیم می‌شود: دسته اول کارگاه‌های مادر و کودک است که برای کودکان یک تا ۳ سال تشکیل می‌شود چون کودکان در این گروه سنی هنوز در مرحله دلبستگی هستند. نخستین تجربه اجتماعی آنها با حضور مادر فراهم می‌شود تا کودک در فضای امن عاطفی و اجتماعی به کسب مهارت بپردازد. دسته دوم کارگاه‌ها برای کودکان گروه سنی بالای ۳ سال است که تحت عنوان پکیج روزانه بدون حضور مادر برگزار می‌شود.

نکته مثبت دیگر این مؤسسات، این است که در پایان هر‌ماه گزارش‌هایی از عملکرد کودکان در کارگاه‌های مختلف و نوع رفتار کودکان با مربی‌ها و سایر کودکان جمع‌آوری کرده و بعد از جمع‌بندی نهایی یک گزارش رفتاری و روانی از کودکان به والدین ارائه می‌دهد و درصورت نیاز در جهت بهبود رفتار و ارتقای سلامت روانی کودک راهکارهای مناسب هر کودک در اختیار والدین و مربیان کودک قرار می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید