• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 15 آذر 1402
کد مطلب : 211591
+
-

پرند - تهران: 13650 تومان

اعضای شورای شهر تهران روز گذشته نرخ بلیت متروی پرند- تهران را تصویب کرد

شورا
پرند - تهران: 13650 تومان

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

تعیین نرخ بلیت مترو پرند به تهران و بحث و بررسی در مورد آلودگی هوای پایتخت 2دستوری بود که مورد توجه شورای شهر تهران قرار گرفت.
تهرانی‌ها در هفته جاری روزهای آلوده‌ای را سپری می‌کنند. آلودگی هوای تهران در این روزها حسابی نفس‌ها را تنگ کرده و گرفتاری زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است. اما آنچه در این میان حائز اهمیت است، اینکه هرگاه میزان ذرات معلق در هوا بیشتر می‌شود نخستین تصمیمی که در کارگروه اضطرار آلودگی هوا گرفته می‌شود مربوط به تعطیلی مدارس و دورکاری ادارات است. اما آیا این اقدامات مقطعی می‌تواند حال هوای تهران را خوب ‌کند؟
 اصلی‌ترین متهمان آلودگی هوا در نیمه دوم سال آلاینده‌های متحرک و موضوع مازوت‌سوزی در صنایع و نیروگاه‌هاست. هرچند که اخیرا گفته شده که در تهران مازوت‌سوزی نداریم اما اینطور به‌نظر می‌رسد که اطراف تهران این اقدام درحال انجام است و تهرانی‌ها چوب مازوت‌سوزی همسایگان را می‌خورند. روز گذشته رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که در تهران مازوت‌سوزی انجام نمی‌شود اما در البرز مازوت‌سوزی صورت گرفته و انتظار می‌رود امسال این اقدام انجام نشود. او در ادامه می‌افزاید: مازوت‌سوزی در البرز بر آلودگی هوا در تهران اثرگذار خواهد بود برهمین اساس بنده به‌صورت خصوصی مباحثی را برای وزیر نفت و مدیران پالایشگاه‌ها مطرح کردم و ایشان به صحن شورا نیز دعوت خواهند شد.
البته بحث پیرامون آلودگی هوا و مازوت‌سوزی در اطراف تهران به همین جا ختم نشد. در جریان جلسه رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر به مازوت‌سوزی 2 نیروگاه در اطراف استان تهران اشاره کرد و گفت: نیروگاه شهید رجایی و منتظرالقائم و درمجموع ۱۴نیروگاه در کل کشور، در هنگام ناترازی مازوت‌سوزی انجام می‌دهند. مهدی پیرهادی در ادامه گفت: ما برای شهرداری تهران بودجه درنظر گرفتیم که در سال۱۴۰۳ سیاهه انتشار تهیه کند.
هرچند که مجدد مهدی چمران عنوان کرد که وضعیت گاز نیروگاه‌ها هنوز به حال اضطرار نرسیده و سوخت گاز همچنان استفاده می‌شود. اما هنوز مشخص نیست در اطراف تهران صنایع و نیروگاه‌ها مازوت‌سوزی داشته‌اند یا خیر! این موضوع همچنان در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد که امیدواریم با حضور وزیر نفت و مدیران پالایشگاه‌ها در صحن شورا این ابهام مرتفع شود.

آغاز بررسی تبصره‌های بودجه1402 شهرداری
در ادامه جلسه علنی شورا، بررسی تبصره‌های بودجه1402 شهرداری تهران آغاز شد. در جلسه دیروز تبصره یکم مورد بررسی قرار گرفت و بررسی 19 تبصره دیگر به جلسات آتی شورا موکول شد. به‌گفته محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا، اهداف گزارش، اطلاع شهرداری از عملکرد خود در 6ماهه ابتدایی سال است تا بتواند نواقص را در ماه‌های بعدی جبران کند.

فعالیت‌ها باید منطبق با مصوبه شورا باشد
پس از آن هریک از اعضای شورای شهر در این‌باره نظراتی را ارائه دادند. مهدی پیرهادی با بیان اینکه با توجه به مصوبه شورا مبنی بر اینکه بخش تبلیغات سطح شهر تهران باید تنها یک متولی داشته باشد، گفت: ما تأکید داریم تمام فعالیت‌ها منطبق با مصوبه شورا اجرایی شود و شرکت‌ها و سازمان‌ها از هرگونه فعالیتی غیر از اجرای این مصوبه امتناع کنند؛ چراکه هر اقدامی خارج از آن یک تخلف تلقی می‌شود.

در خزانه شهرداری هیچ مبلغی مسدود نیست
مدیرکل خزانه‌داری شهرداری تهران نیز گفت: مصوبه شورا مجوز داده تا در راستای بند دهم ماده55 قانون شهرداری‌ها، شهرداری نسبت به اعانات می‌تواند افتتاح حساب کند. در همین راستا اقدام به بازگشایی حساب 2131 کردیم و منابعی که واریز شده، براساس ردیف‌های اعتباری مصارف، خصوصا در بخش افراد آسیب‌دیده اجتماعی با دستور شهردار تهران در حال انجام است. رضا قهرمانی درخصوص درآمد عوارض حاصل از طرح‌های ترافیکی نیز با بیان اینکه تنها سهم 5درصد ستاد معاینه فنی پرداخت نشده و عدد مورد نظر رقمی معادل 30میلیارد تومان بوده، گفت: متأسفانه این مبلغ به‌دلیل نبود ردیف اعتباری، امکان پرداخت نداشته و در 2هفته گذشته این ردیف لحاظ شده و تا‌کنون 7میلیارد آن پرداخت شده و الباقی آن طبق توافق، به‌طور اقساطی واریز خواهد شد. او درخصوص بودجه حاصل از درآمد قطع اشجار، عنوان کرد: همه مبالغ از خزانه پرداخت شده و در انتظار این هستیم تا متناسب با تملک باغات و توسعه فضای سبز این رقم برگردانده شود. مدیرکل خزانه‌داری شهرداری تهران در پایان افزود: همه اعداد، به غیر از سهم سازمان میادین میوه و تره‌بار که مدعی صرف هزینه برای توسعه بازارها هستند، اخذ شده است و درخصوص سازمان بهشت زهرا هم در حال پرداخت است.

ذره‌بین روی دخل و خرج شهر

فصل، فصل حساب و کتاب‌ مالی شهرداری است؛ از بررسی حساب درآمد و هزینه شهرداری گرفته تا تبصره‌های بودجه1402. شورای شهر در نیمه دوم سال به رسم هرساله، ذره‌بین را برداشته و عملکرد مالی مدیریت شهری را بالا و پایین می‌کند.  روز گذشته در یکصدونودوهشتمین جلسه علنی شورا، خزانه‌دار شورای شهر به بررسی گزارش حساب درآمد و هزینه شهرداری تهران تا پایان مهرماه1402 پرداخت و اعلام کرد که در جدول 7ماهه امسال مجموع منابع نقدی و غیرنقدی 39هزارو299میلیارد تومان است که نسبت وصولی به کل بودجه 51درصد است.
حبیب کاشانی با بیان اینکه از این میزان عملکرد نقد و غیرنقد، ۳۶هزارو۸۷۴ میلیارد تومان نقد و 3هزارو۴۲۴ میلیارد تومان عملکرد غیر نقد است، یادآور شد: باید۴۴هزارو۹۶۹ میلیارد تومان وصول می‌شد و ۳۹هزارو۲۹۹ میلیارد تومان وصول شد و درصد تحقق ۸۷درصد بوده است.
خزانه‌دار با اشاره به اینکه در درآمد حاصل از آگهی‌های تجاری و سازه‌های متعلق به شهرداری قرار بوده هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم که ۲۰۰میلیارد تومان محقق شده است، اضافه کرد: پرسش بنده این است که در یکی از کدها با توجه به اینکه برگزاری مجمع اتفاق افتاده و تقسیم سود صورت گرفته، چرا درآمد به‌حساب متمرکز واریز نشده است.
کاشانی با بیان اینکه با توجه به عملکرد ردیف‌های درآمدی، سهم بیمارستان آتیه و مژده فروخته شده اما در جدول ثبت نشده است، یادآور شد: در عوارض کالا و خدمات و ارزش افزوده ۱۰هزارو۳۰۰ میلیارد تومان درآمد داشتیم و در عوارض قطع درختان ۳۶۹میلیارد تومان درآمد ثبت شده که روند افزایش داشته و در جرائم ترافیکی 5هزار میلیارد تومان درآمد به ثبت رسیده است. او تصریح کرد: در بخش عوارض کسر پارکینگ، قرار بوده 1100میلیارد تومان درآمد داشته باشیم که تا امروز ۱۸هزار میلیارد تومان درآمد ثبت شده است.
خزانه‌دار گفت: براساس آنچه اعلام کردیم، بودجه ۷۵هزار میلیارد تومانی محقق خواهد شد. با وجود این، با توجه به تصویب هزینه ۴۴هزار میلیارد تومانی، 5هزار میلیارد تومان عقب هستیم. پس از آن هریک از اعضای شورای شهر تذکراتی را نسبت به گزارش خزانه‌دار ارائه دادند.

نرخ بلیت متروی پرند تصویب شد
تعیین نرخ کرایه بلیت متروی پرند در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا بناست تا نرخ کارت بلیت برای پرند تا تهران 13هزارو650تومان باشد اما افرادی که بلیت تک‌سفره دریافت می‌کنند باید 15هزار تومان پرداخت کنند. سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در یکصدونودوهشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی نرخ‌گذاری بلیت متروی تهران - پرند با بیان اینکه این لایحه بر مبنای چند موقعیت پیشنهاد می‌شود، گفت: لایحه مورد نظر براساس نرخ‌های سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی، سایر خطوط مترو شامل هشتگرد، تهران - کرج و خطوط داخلی و براساس پیشنهاد شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه به شهرداری تهران و شرکت بهره‌برداری مترو اجازه داده می‌شود تا زمان انتخاب بهره‌برداری مسیر متروی تهران- پرند، حدفاصل متروی ایستگاه شهر آفتاب تا پرند نسبت به بهره‌برداری اقدام کند، می‌افزاید: قیمت بلیت متروی پرند تا پایان سال‌جاری برابر نرخ فرودگاه امام به ازای هر سفر الکترونیک و کارت بلیت ۱۳هزارو۶۵۰ تومان و بلیت تک سفره ۱۵هزار تومان تعیین شده که در واقع نرخ بلیت فرودگاه امام است.
تشکری‌هاشمی تأکید کرد: شهرداری تهران مکلف است تا پایان سال‌جاری نسبت به انعقاد قرارداد با دولت برای هزینه نگهداشت، خدمات و نرخ بلیت اقدام کند و شرکت مترو موظف است گزارش بهای خدمات تمام‌شده را به‌صورت ۶ ماهه به شورا ارائه دهد.
سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورا با بیان اینکه قیمت ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان برای بلیت متروی تهران - پرند پیش‌بینی شده است، یادآور شد: یکی از سؤالات مردم این است که چرا این قیمت با نرخ بلیت متروی تهران - کرج متفاوت است؟ ما قیمت فرودگاه امام را برای این مسیر درنظر گرفتیم که برخی افراد برای سفرهای خارجی از آن استفاده می‌کنند و امروز مردم عادی از شهر پرند با مترو به تهران سفر می‌کنند.
مهدی چمران رئیس شورا با بیان اینکه هزینه متروی تهران-پرند قرار بود ۲۰هزار تومان باشد اما تصمیم گرفتیم تا پایان سال، همین رقم براساس نرخ بلیت فرودگاه امام باشد، گفت: برای متروی تهران- کرج نیز باید تصمیم درستی گرفته شود تا با نرخ سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی همتراز باشد و تفاوت چندانی نداشته باشد.
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه آمار روزانه سفر با متروی تهران-پرند 4 هزار نفر پیش‌بینی شده و بحث‌های مفصلی برای نرخ‌گذاری بلیت انجام شده است، یادآور شد: قیمت بلیت تهران-کرج نیز باید اصلاح شود.
در پایان، اعضای شورای شهر تهران به لایحه نرخ بلیت متروی تهران- پرند رأی مثبت دادند.



تذکرات
اعضای شورای شهر در ابتدای جلسه در قالب ارائه تذکرات به شهرداری تهران، نکاتی را به مدیریت شهری گوشزد کردند

وضعیت قرمز ۳پروژه توسعه محلی
میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران: پ
روژه تعریض زیرگذر خیابان چوب‌تراش به طرشت، احداث تصفیه‌خانه سازمان آب و احیای آسیاب کهک در منطقه۲ از پروژه‌های توسعه محلی هستند که وضعیت قرمز دارند. پروژه تعریض زیرگذر خیابان چوب‌تراش به طرشت در تقاطع خیابان چوب‌تراش و بزرگراه شیخ‌فضل‌الله نوری واقع شده و 5میلیارد تومان اعتبار مصوب دارد. متأسفانه با گذشت بیش از ۸‌ماه از سال پیشرفت فیزیکی این پروژه براساس خروجی سامانه کنترل پروژه شهرداری تهران صفر و به تعبیری دارای وضعیت قرمز است. پروژه دوم احداث تصفیه‌خانه سازمان آب با 5میلیارد تومان اعتبار مصوب در خیابان سازمان آب قرار دارد که به دلیل تصفیه پساب کانال ابراهیم‌آباد با هدف آبیاری فضای سبز نواحی جنوبی منطقه تعریف شده است اما متأسفانه این پروژه آغاز نشده و در وضعیت قرمز قرار دارد. پروژه سوم احیای آسیاب کهک در بلوار مرزداران است که در خیابان شقایق واقع شده و احیا و مرمت بنای مذکور با قابلیت جذب گردشگر و هویت‌بخشی به محله صادقیه تعریف شده و 4میلیارد تومان اعتبار مصوب دارد که متأسفانه این پروژه نیز آغاز نشده و در وضعیت قرمز قرار دارد.

تبدیل بعضی از «پاتوق‌های محلی» به مکانی برای تجمع معتادان
محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران:
چندسالی است که در برخی از محلات و مناطق تهران، فضاهایی که قابل استفاده نیستند تبدیل به پاتوق محله شده و فضاهایی با نیت خوب ایجاد شده‌اند تا اهالی یک محله دور هم جمع شوند. شهرداری با ایجاد فضایی سبز و نصب میز و صندلی مکانی را برای استفاده مردم محل فراهم کرده، اما متأسفانه با توجه به اینکه کار به خوبی واگذار نمی‌شود و از ظرفیت مردمی استفاده نمی‌شود بعضی از این پاتوق‌های محلی به محل تجمع اراذل و معتادان کارتن‌خواب تبدیل می‌شوند. این فضاهای مناسب قرار بوده پاتوق مردم باشد اما حالا صدای اعتراض شهروندان بلند شده است؛ از شهرداری می‌خواهم که به پیوست فرهنگی هر پروژه توجه و از ظرفیت مردم و محلات استفاده کند؛ چراکه اگر از اول از این محل‌ها مراقبت شود تبدیل به مراکز ایجاد زحمت نمی‌شود. از شهرداران مناطق می‌خواهیم قبل از ایجاد پاتوق‌ها، کارها را به مردم بسپارند.

درهای مساجد و تکایا به‌روی بی‌خانمان‌ها باز شود
نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران:
جهش قیمت مسکن در تهران و رواج پدیده‌ای به نام بی‌سرپناهی شهروندانی که با وجود سلامت کامل و اشتغال، دسترسی به سرپناه ندارند و ازطرفی در فصل زمستان فضای گرمخانه‌ها برای سکونت این افراد مناسب نیست؛ لذا ضرورت دارد که شهرداری با همکاری مؤسسات خیریه برای اسکان این شهروندان که بیش از 3سال سابقه سکونت در تهران دارند، اقدام کند و مساجد و تکایا نیز در این زمینه به وظایف خود عمل کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید