• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 15 آذر 1402
کد مطلب : 211502
+
-

تناقض عجیب در اجلاس جهانی آب و هوا

تعداد نمایندگان حاضر در مجمع جهانی آب‌وهوای سازمان ملل متحد که با تولیدکنندگان سوخت فسیلی نیز مرتبط هستند امسال به نسبت سال گذشته 4 برابر شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، حدود 2400نفر از افراد مرتبط با صنایع زغال‌سنگ، نفت و گاز برای اجلاس آب و هوایی COP28 ثبت‌نام کرده‌اند. این تعداد ثبت‌نام رکورد بیش از کل شرکت‌کنندگان از 10کشور آسیب‌پذیر در برابر تغییرات آب‌وهوایی است. این حضور متناقض صدای بسیاری از مبارزان با تغییرات آب و هوایی را درآورده است.
COP28 بزرگ‌ترین کنفرانس آب و هوایی است که تاکنون با حدود 97هزار سیاستمدار، دیپلمات، روزنامه‌نگار و فعال در دبی برگزار شده است. اما تحلیل جدید نشان می‌دهد که 2456نماینده صنایع زغال سنگ، نفت و گاز و سازمان‌های مرتبط نیز در این گردهمایی در دبی، حضور دارند. سال2021 که این اجلاس در گلاسکو برگزار شد، حدود 500نماینده با پیشینه سوخت فسیلی حضور داشتند. در اجلاس2022 مصر نیز این تعداد یک چهارم افزایش یافت و بیش از 600نماینده در آنجا حضور داشتند.
اما امسال این رقم به بیش از 4 برابر رسیده است. جورج کارو جونز، از ائتلاف اخراج آلوده‌کنندگان، گفت: «طبق شایعات، این گفت‌وگوها قرار است پیشرفتی را در زمینه خروج سوخت‌های فسیلی به ارمغان بیاورد اما صاحبان صنایع سوخت‌های فسیلی اینجا هستند تا بر این نتیجه تا حد امکان تأثیر بگذارند.» آینده سوخت‌های فسیلی در این اجلاس در دستور کار قرار دارد و سلطان الجابر رئیس COP به‌دنبال دستیابی به توافقی است که ممکن است به حذف تدریجی این منابع انرژی اشاره داشته باشد. البته انتصاب او در این سمت خود بسیار بحث برانگیز بوده است چراکه او مدیرعامل شرکت نفت دولتی امارات متحده عربی «Adnoc» است. جوزف سیکولو، مدیرعامل شرکت اقیانوس آرام، گفت: «حضور چشمگیر لابی‌گران سوخت‌های فسیلی در این اجلاس که می‌تواند آینده ما را تعیین کند، غیرقابل توجیه است. حضور فزاینده آنها در COP یکپارچگی روند رو به جلو برای حذف سوخت‌های فسیلی را تضعیف می‌کند. ما به اینجا آمده‌ایم تا برای بقای خود بجنگیم و اگر صدای ما تحت‌تأثیر نفوذ آلاینده‌های بزرگ خفه شود چه شانسی داریم؟ این روند مسمومیت باید تمام شود. ما اجازه نخواهیم داد نفت و گاز اینقدر بر آینده اقیانوس آرام تأثیر بگذارد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید