• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 15 آذر 1402
کد مطلب : 211501
+
-

بازگشت به زندگی با یک ایمپلنت

پزشکی
بازگشت به زندگی با یک ایمپلنت

پزشکان در سال2018 از طریق جراحی، یک دستگاه آزمایشی را در اعماق مغز بیماری که در سال2001 به‌دلیل تصادف دچار آسیب مغزی شده بود، کاشتند، سپس فعالیت الکتریکی دستگاه را با دقت کالیبره کردند تا شبکه‌هایی را که تحت‌تأثیر جراحت بود تحریک کند. به گزارش مدیکال اکسپرس، نتایج کارآزمایی بالینی روی این بیمار که به‌طور داوطلبانه در این آزمایش شرکت کرده بود روز گذشته در مجله علمی Nature Medicine منتشر شد.
بیمار می‌گوید که پس از کاشت این دستگاه در مغزش خیلی زود توانست کارهایی را که پیش از آن قادر به انجامش نبود انجام دهد؛ مانند فهرست‌کردن خریدها از فروشگاه. اما به محض اینکه دستگاه خاموش می‌شد این امکان از او  گرفته شد. این دستگاه آزمایشگاهی برای 4 بیمار دیگر نیز منجر به تحریک عمقی مغز و بازیابی توانایی‌های شناختی در سطوح مختلف شد. این تکنیک جدید که توسط محققان پزشکی استنفورد و سایر مؤسسات توسعه یافته است، نخستین روشی است که در برابر آسیب‌های طولانی مدت از آسیب‌های متوسط تا شدید مغزی نویدبخش است.
سالانه میلیون‌ها نفر با اثرات ماندگار آسیب‌های متوسط تا شدید مغزی همراه با مشکل در تمرکز، به‌خاطر‌سپردن و تصمیم‌گیری مواجه می‌شوند.   
جیمی هندرسون، پروفسور جراحی مغز و اعصاب و یکی از نویسندگان ارشد این گزارش، گفت: «به‌طور کلی، راه‌های درمان کمی برای این بیماران وجود دارد. اما این واقعیت که این بیماران از کما خارج شده‌اند و مقدار
قابل‌توجهی از عملکرد شناختی خود را بازیابی کرده‌اند نشان می‌دهد سیستم‌های مغزی که از توجه و برانگیختگی حمایت می‌کنند و توانایی بیدار ماندن، توجه به مکالمه، تمرکز بر یک کار را به‌طور نسبی دارند. این دستگاه، تالاموس را به‌عنوان یک ایستگاه رله در اعماق مغز و به نقاطی در سراسر قشر و لایه بیرونی مغز، متصل و عملکردهای شناختی بالاتری را کنترل می‌کند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید