• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 4 دی 1396
کد مطلب : 2114
+
-

تصویب پیش‌نویس لایحه مطبوعات در آینده‌ای نزدیک

حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که هفته گذشته در صفحه شخصی خود در توییتر، محمد سلطانی‌فر را به‌عنوان جانشین خود معرفی کرد از نهایی شدن پیش‌نویس لایحه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

حسین انتظامی در یادداشتی برای کانال تلگرامی باشگاه روزنامه‌نگاران نوشته است:‌ شنبه 2دی‌ماه در کمیسیون لوایح دولت، چند ماده مهم از پیش‌نویس تقدیمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (قانون مطبوعات و خبرگزاری‌ها) تصویب شد.تقریبا دو سوم این پیش‌نویس در اواخر فروردین‌ماه امسال در هیأت دولت تصویب شده بود اما موادی از آن‌که جنبه قضایی داشت به کمیسیون لوایح ارجاع شد که گمان می‌کنم یکی دو جلسه دیگر نهایی شود.

او در ادامه نوشت: پیش‌نویس فعلی صرفا 5 جرم برای مطبوعات متصور شده است؛ هتک حرمت، ‌نقض حریم خصوصی، نقض امنیت ملی، توهین به مقدسات و افشای اسناد محرمانه.برای هر کدام از این 5 جرم هم اولا تعاریف صریح و غیرقابل مناقشه آمده و ثانیا مرجع انحصاری اعلام شکایت تصریح شده است.درحالی‌که در قانون فعلی حداقل ٢٠عنوان مجرمانه وجود دارد. انتظامی همچنین جزییاتی از چند ماده تصویب شده را شرح داد که یکی از آن ها دیروز واکنش های بسیاری به همراه داشت.

براساس ماده٧٧ این قانون باز نشر، توزیع، تکثیر و پخش اخبار اختصاصی خبرگزاری‌ها در مطبوعات یا پایگاه‌های خبری یا رادیو و تلویزیون و سایر وسایل ارتباطی تا ٤٨ساعت پس از انتشار توسط خبرگزاری ممنوع است مگر با رضایت خبرگزاری. متخلف علاوه بر جبران ضرر‌های معنوی و مادی خبرگزاری، چنانچه در نتیجه نقض ممنوعیت مذکور، افزایش درآمد پیدا کرده باشد به رد 5 برابر افزایش درآمد حاصل در حق شاکی و جزای نقدی از 100 تا 500 میلیون ریال محکوم خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید