• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 6 تیر 1397
کد مطلب : 21137
+
-

سهم 97 درصدی هند و پاکستان از برنج وارداتی ایران

 آمار گمرک از تجارت خارجی ایران در 2‌ماه نخست امسال نشان می‌دهد بیشترین میزان برنج‌های واردشده به ایران از 2کشور هند و پاکستان است و سایر کشورها سهم اندکی از صادرات برنج به ایران دارند.  

در این مدت از مجموع ۱۷۷ هزارتن برنج وارداتی به ایران ۱۳۲هزار تن برنج به ارزش ۱۴۲میلیون دلار از هند وارد شده است. پس از هند، پاکستان با صادرات ۴۱ هزار تن برنج به ایران به ارزش ۳۸ میلیون دلار رتبه دوم صادرات برنج را به ایران در این مدت داشته است. به این ترتیب می‌توان گفت ۹۷ درصد از کل حجم برنج واردشده به ایران از 2کشور پاکستان و هند است و از نظر ارزش نیز همین وضعیت پابرجاست.

در این مدت ۱۷۷هزار تن برنج نیمه‌سفید و سفیدشده از ایران به کشورهای خارجی صادر شده است که ارزش صادرات این حجم از برنج به ۱۸۳میلیون دلار می‌رسد. از سوی دیگر، دیروز مدیرکل دفتر امور غلات وزارت جهادکشاورزی از مصوبه هیأت وزیران مبنی بر ممنوع و محدود شدن کشت برنج در ایران به جز استان‌های گیلان و مازندران خبر داد و گفت: طبق مصوبه هیأت وزیران در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب، کشت برنج فقط در استان‌های گیلان و مازندران حمایت و توصیه می‌شود.

فرامک عزیزکریمی در مورد آخرین وضعیت الگوی سطح زیرکشت برنج کشور به فارس گفت: وزارت جهادکشاورزی چند سالی است که مرتب اعلام می‌کند که به‌دلیل میزان بالای تبخیر آب و همچنین آب قابل دسترس تنها 2 استان گیلان و مازندران مساعد کشت برنج هستند و کشت برنج به‌دلیل تبخیر بالای آب در اغلب استان‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید