• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 13 آذر 1402
کد مطلب : 211345
+
-

هیچ‌کس به خواستگاری من نمی‌آید

نه ظاهر نازیبایی دارد و نه از تحصیلات دانشگاهی و کدبانوگری بی‌بهره‌ است، اما متأسفانه هیچ پسری برای خواستگاری پا جلو نمی‌گذارد و همین عاملی شده تا دوست و آشنا با حرف‌های نیش‌دار آزارش دهند. از این دسته دختران کم نیستند؛ کسانی که به بلوغ فکری رسیده‌اند و آمادگی برای تشکیل خانواده دارند، اما برخلاف دیگر دخترهای فامیل که خواستگار وقت و بی‌وقت در خانه‌شان را می‌زند، هیچ‌کس به خواستگاری‌شان نمی‌آید. نرگس وحیدنیا، کارشناس مرکز مشاوره سبل‌السلام در این‌باره به نکات ارزنده‌ای اشاره می‌کند.

دخترانی که خانواده موفقی ندارند
جامعه امروز ما با دختر و پسرهایی روبه‌روست که سن ازدواج‌شان بالا رفته و امکان تشکیل خانواده را ندارند و همین مشکلات روحی زیادی را برای آنها به‌وجود می‌آورد. پسرها به‌دلیل مسائل اقتصادی برای ازدواج اقدام نمی‌کنند و دخترها هم منتظرند تا کسی برای خواستگاری به خانه‌شان بیاید. وحیدنیا در این‌باره می‌گوید: «داشتن شغل و مسکن مهم‌ترین گزینه برای یک پسر است. وقتی درآمد کافی و ثابتی نداشته باشد و بعد از ازدواج با مشکل پیدا کردن مسکن مواجه باشد، قطعا خانواده دختر خیلی به وصلت با او رغبت نشان نمی‌دهند.» اما مورد پسند قرار نگرفتن دختر چند دلیل دارد؛ اول اینکه بعضی از خانواده‌های عروس آوازه خوبی ندارند؛ مثلا خانواده پسر حین تحقیق متوجه می‌شود مادر خانواده فردی تندخو و ناسازگار است یا اینکه دختر، برادری لاابالی دارد. همین عاملی می‌شود تا کسی برای خواستگاری مراجعه نکند. این مشاور می‌گوید: «دخترانی که خانواده موفقی ندارند ناچارا به ازدواج‌های اجباری تن می‌دهند یا اصلا ازدواج نمی‌کنند. باید متذکر شوم، ازدواج مهم‌ترین دغدغه انسان نیست. با ادامه تحصیل یا کسب مهارت‌های هنری می‌توان به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرد؛ آن وقت شرایط زندگی‌شان وضعیت بهتری پیدا می‌کند.»

دخترها مهارت اجتماعی خود را قوی کنند
موضوع دیگری که  باعث می شود دختر خواستگار نداشته باشد، به نادیده گرفتن او مربوط می‌شود؛ مثلا دختر در جمع فامیل یا مهمانی کمتر حاضر می‌شود؛ بنابراین کسی او را نمی‌بیند که بخواهد برای خواستگاری اقدام کند. وحیدنیا توصیه می‌کند: «چه خوب است اگر دخترخانم‌های ما روی مهارت‌های اجتماعی خود کار کنند؛ مثلا خجالتی بودن را کنار بگذارند. بعضی از دخترها نمی‌دانند چطور باید مخاطب خود را جذب کنند. رفتار خشک و رسمی دارند یا منزوی در گوشه‌ای می‌نشینند. خوب این موارد پسر را دلسرد می‌کند.» به‌گفته این کارشناس مذهبی، بعضی از دخترها یا خانواده‌شان سختگیری‌های نابجا می‌کنند و از داماد انتظارهایی دارند که برآورده کردن آنها زمان زیادی می‌خواهد. قطعا پسر تن به چنین ازدواجی نمی‌دهد. او در ادامه به نکته مهمی اشاره می‌کند و می‌گوید:«در ارزیابی‌هایی که انجام داده‌ایم متأسفانه اولویت انتخاب پسرها، زیبایی ظاهری دختر است. دخترها هم به مادیات فکر می‌کنند. حالا اگر دختری چهره زیبایی نداشته باشد، خیلی به مذاق داماد خوش نمی‌آید و این بد است. این آقا بدون درنظر گرفتن سیرت دختر خانم قضاوت کرده است.» شرایط مالی خانواده‌ها، محل سکونت دختر، تحصیلات، شغل پدر و... ازجمله مواردی است که این روزها جزو اولویت‌های انتخاب همسر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید