• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 13 آذر 1402
کد مطلب : 211335
+
-

آشنایی با قابلیت‌های سامانه «من ‌شهردارم»

نگاه
آشنایی با قابلیت‌های سامانه «من ‌شهردارم»

امیر شهرابی؛ مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران

مفتخریم که به‌عنوان نخستین سازمان و نهاد در کشور، نظام بودجه‌ریزی مشارکتی را در قالب اخذ نظر مردم در تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری اجرا کردیم. مردمی‌سازی‌ اداره شهر یکی از ابرپروژه‌های شهرداری تهران در دوره جدید مدیریت شهری است و طرح «من‌شهردارم» در راستای عملیاتی کردن آن اجرا شده است. هدف اصلی این طرح، مشارکت دادن مردم در انتخاب، پیشنهاد و اولویت‌بندی پروژه‌های شهری بوده که سال گذشته نخستین دوره آن اجرا شد و پروژه‌هایی را به درخواست مردم به منصه ظهور رساند.
امسال شهرداری تهران قرار است در راستای تحقق شعار مردمی‌سازی‌ اداره شهر طرح «من‌شهردارم 2»را با تفاوت‌هایی اجرایی کند. در دومین دوره برای سامانه «من‌شهردارم» قابلیت‌هایی پیش‌بینی شده تا ضمن اعتمادافزایی شهروندان، مسیر ثبت نظرات این عزیزان هموار شود که به چند مورد آن اشاره می‌شود:
ثبت ایده: بخش ثبت پیشنهاد جدید که از 15مهرماه سال‌جاری رونمایی شد تا مردم ایده و دغدغه‌های خود را با مدیریت شهری درمیان بگذارند که تاکنون بیش از 6هزارو500 پیشنهاد از شهروندان به ثبت رسیده است.
مکان‌محوری پروژه‌ها: شهروندان در این دوره علاوه بر امکان انتخاب پروژه‌ها براساس منطقه و محله می‌توانند با انتخاب مکان‌نما روی نقشه و نشانی موردنظر، نزدیک‌ترین پروژه‌های مربوط به مکان انتخابی برای ثبت دیدگاه شرکت‌کنندگان ذیل نقشه را ببینند و نظر خود را درخصوص آن به ثبت برسانند.
امکان به اشتراک‌گذاری پروژه‌ها: هر شهروند برای اینکه رأی بیشتری برای پروژه موردنظر خود کسب کند باید از طریق لینک پیشنهاد به دیگران، پروژه خود را برای افراد دیگر به اشتراک بگذارد.
رصد پروژه‌ها: مردم می‌توانند پیشرفت پروژه‌های نخستین دوره «من‌شهردارم» را از طریق سامانه مشاهده و آخرین وضعیت آن را رصد کنند.
پیگیری پیشنهاد: امکان پیگیری نتیجه‌بخشی پیشنهاد ارائه‌شده توسط شهروندان در سامانه میسر شده است.
طرح 2پرسش کلان: همچنین امسال 2سؤال کلان نیز برای شهروندان مشارکت‌جو مطرح شده است که در پایان رأی‌گیری از آنان سؤال می‌شود: «مهم‌ترین مشکل شهر تهران از نظر شما چیست؟» و «شما در روند اداره شهر چه کمکی می‌توانید ارائه دهید؟»
در دومین دوره نیز پروژه‌هایی که بیشترین امتیاز را به‌دست بیاورند در چارچوب لایحه بودجه1403 شهرداری تهران، به شورای شهر تهران ارائه خواهند شد تا با پیش‌بینی اعتبار لازم، ضمانت اجرایی پروژه‌های انتخابی مردم نیز تأمین شود. امید است رؤسا و اعضای ستادهای اجرایی این طرح با عزم جدی‌تر و منسجم‌تر نسبت به سال گذشته با جلب مشارکت حداکثری مردم، زمینه اجرای موفق‌تر «من‌شهردارم2»را فراهم کنند. از شهروندان هم دعوت می‌کنم تا با همکاری در این طرح، هوای شهر خود را داشته باشند و مدیریت شهری را برای ساختن شهری آباد و سرزنده یاری رسانند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید