• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 6 تیر 1397
کد مطلب : 21133
+
-

جذابیت‌های بازار اوراق پیش‌فروش سکه

براساس طرح جدید بانک مرکزی، خریداران سکه‌های پیش‌فروش شده می‌توانند قبل از سررسید خود اوراق سکه را در بازار ثانویه معامله کنند و بعد از سررسید براساس تعهد دولت، سکه‌های خود را تحویل بگیرند.

پس از نوسان در بازار مسکوکات طلا، راهکارهایی برای ثبات بخشیدن به معاملات سکه ارائه شد که تازه‌ترین آنها، صدور گواهی پیش‌فروش سکه طلا و قابل معامله شدن این گواهی‌ها در بورس کالاست. پس از آغاز نوسان قیمت سکه، بانک مرکزی با هدف اشباع بازار و پاسخگویی به تقاضای خرید، اقدام به ثبت‌نام پیش فروش سکه کرد که براساس آن 7میلیون و 650هزار سکه پیش‌فروش شد که ظرف 2سال آینده به بازار تزریق می‌شود. با توجه به اینکه درخواست برای خرید سکه همچنان ادامه دارد و تشدید عرضه، حباب قیمتی 400هزار تومانی را در بازار سکه به‌وجود آورده است، بانک مرکزی برای ثبات بخشیدن به بازار طلا و سکه، طرحی را ارائه کرد که براساس آن، گواهی پیش‌فروش سکه جایگزین سکه فیزیکی شده و به متقاضیان تحویل داده شود.

کارشناسان عموما طرح جدید بانک مرکزی موسوم به اوراق گواهی سکه‌های پیش‌فروش شده با استفاده از مکانیزم بورس کالا را مورد حمایت قرار داده‌اند. درواقع، طرح جدید بانک مرکزی، امکان نقد شدن سکه‌های پیش‌فروش شده که در بازه‌های زمانی یک‌ماهه تا دوساله انجام شده را میسر کرده و دیگر خریداران سکه‌ها مجبور نیستند تا زمان رسیدن موعد سررسید خود، منتظر بمانند. به‌عبارت دیگر بانک مرکزی قصد دارد برای سکه‌های پیش‌فروش شده اوراق گواهی سکه طلا منتشر کند که با طراحی این بازار، قابلیت نقدشوندگی پیش از سررسید به اوراق پیش‌فروش، داده می‌شود.


بازارسازی برای سکه

حامد فلاح‌جوشقانی، کارشناس بازار سرمایه به خبرگزاری مهر می‌گوید: طرح اوراق گواهی سکه طلا درواقع شرایطی را برای افرادی که سکه‌های پیش‌فروش شده بانک مرکزی را خریداری کرده‌اند، فراهم می‌کند که آنها بتوانند در یک بازار ثانویه قبل از سررسید، سکه‌های خود را نقد یا بعد از سررسید سکه‌های خود را تحویل بگیرند. وی افزود: این طرح با هدف بازارسازی برای گواهی‌های پیش‌فروش سکه ارائه شده و این در حالی است که مردم سکه را با قیمتی کمتر از بازار نقدی خریداری کرده‌اند و اکنون می‌توانند با بازدهی مناسب به فروش برسانند. فلاح‌جوشقانی استفاده بانک مرکزی از مکانیزم بازار را اتفاقی مثبت عنوان کرد و افزود: در کل طرح گواهی پیش‌فروش سکه برای تخلیه رفتارهای سوداگرانه مفید است و ریسک نقدشوندگی را با بازدهی خوبی برای معامله‌گران کاهش می‌دهد. او گفت: در هر صورت، مکانیزم تمامی بورس‌ها ازجمله بورس کالا برای تنظیم بازار مفید است و اینکه دولت برای تعادل‌بخشی به بازار سکه سراغ بازار سرمایه آمده، می‌توان آن را به فال نیک گرفت.


بازگشت آرامش

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است طرح معاملات گواهی پیش‌فروش سکه از طریق بورس کالا بهترین طرحی بوده که تاکنون توسط نهاد پولی کشور در حوزه سکه ارائه شده است.

او به ایرنا گفت: این سیاست که به‌تازگی از سوی بانک مرکزی و با همکاری بورس کالا در پیش گرفته شده، با هدف آرامش بخشیدن به بازار سکه است تا جلوی نوسان‌های شدید و کاذب گرفته شود. وی افزود: اگرچه بازار نقدی سکه هنوز به آرامش لازم نرسیده است اما امیدواریم با عملیاتی شدن و اجرای کامل این طرح شاهد بازگشت آرامش و تعادل در بازار باشیم. او اضافه کرد: مزیت دیگر این طرح افزون بر ایجاد تعادل در بازار سکه، کاهش ریسک‌های نگهداری و سکه‌های تقلبی در بازار و اطمینان‌بخشی به مردم و سرمایه‌گذاران این بازار است.


استمرار طرح در بلندمدت

رئیس اتحادیه طلاو‌جواهر با تأکید بر لزوم پایداری و تداوم اجرای طرح مذکور برای بازه زمانی بلندمدت، اعلام کرد: اجرای این طرح چنانچه در بلندمدت استمرار یابد، اثربخشی بسیار مناسبی خواهد داشت. از این رو، باید دید معامله این اوراق در بلندمدت استمرار می‌یابد یا بانک مرکزی بلافاصله بعد از ایجاد ثبات مقطعی در بازار، سیاست دیگری را دنبال خواهد کرد. او ادامه داد: طرح گواهی سکه با توجه به ایجاد شفافیت و استفاده از ابزار مالی در بازار سکه به‌طور حتم در طولانی‌مدت اثرات مثبتی در روند معاملات سکه و طلا خواهد داشت و مردم با اوراق سکه نیز آشنا می‌شوند.



  خروج از سردرگمی

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اجرای این طرح و تداوم آن را در خروج بازار سکه از سردرگمی کنونی مؤثر دانست و گفت: درست است که بانک مرکزی در انتشار این اوراق تجربه‌ای ندارد اما به کمک استفاده از تجربیات موفق بورس کالا در انتشار اوراق گواهی سپرده سکه طلا و همچنین معاملات آتی سکه، می‌توان به اثرگذاری اجرای این طرح امیدوار بود.

محمدولی از ایجاد شفافیت در بازار سکه به کمک انتشار این اوراق سخن گفت و تأکید کرد: احتمال موفقیت این طرح از دیگر طرح‌هایی که برای ایجاد ثبات و آرامش در بازار سکه توسط بانک مرکزی به اجرا درآمده بیشتر است و می‌توان گفت این بهترین طرحی بود که تاکنون توسط نهاد پولی کشور در حوزه سکه ارائه شده است.

او ادامه داد: در طرح‌های قبلی برخی افراد چند هزار سکه را خریداری کردند و برای خروج سرمایه و نقدینگی خود از کشور، سکه و طلای آب‌شده خارج می‌کنند؛ بنابراین باید به کمک طرح‌هایی همچون انتشار اوراق گواهی پیش‌فروش سکه و استفاده از ظرفیت بورس جلوی این موارد را گرفت تا هر آنچه اتفاق می‌افتد در مسیر اقتصاد ملی باشد و عموم مردم نتایج مثبت آن را مشاهده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید