• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 12 آذر 1402
کد مطلب : 211241
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/8ql1m
+
-

کارآفرینی با اولین‌ها

کارآفرینی با اولین‌ها

راه‌اندازی نخستین کارخانه روغن نباتی در ایران و تهران، اخذ نمایندگی کارخانه‌های سیمان و پخش سیمان در کشور، راه‌‌اندازی مؤسسه حمل‌ونقل برای توزیع سیمان و سایر کالاها فقط بخشی از فعالیت‌های وسیع حاج کاظم ترخانی، کارآفرین تهرانی است که با تحقق بخشیدن به هرکدام از ایده‌هایش، برای ده‌ها جوان فرصت شغلی ایجاد کرد.
نصرالله حدادی، تهران‌شناس، درباره او می‌گوید: «کاظم حاجی‌‌ترخانی، فرزند مرحوم حاج‌رضا حاجی‌‌ترخانی (شاپوری) بود. هر سه پسر حاج رضا (کاظم، علی و محمدتقی) که کسب‌وکار را از مغازه عطاری در کنار پدر آغاز کرده بودند، فعالیت‌های اقتصادی خود را که عمدتاً در زمینه پخش کالای کشور به‌ویژه روغن، سیمان و صنایع قندوشکر بود با مشارکت و در کنار هم ادامه دادند. تلاش و پشتکار، تدین، رفتار نیکو، مردمداری، صداقت و امانتداری آنها باعث جلب اعتماد مردم به این برادران شد. قناعت به سود کمتر با گردش کار بیشتر، سیاستی بود که کسب‌وکارشان را رونق بخشید. آنچه امروزه «مشتری‌‌مداری» نامیده می‌شود، خط‌مشی مورد عمل آنان بود. همین موضوع باعث شد تا آنها و به‌ویژه  حاج کاظم را به‌عنوان کارآفرینان و فعالان اقتصادی کشور بنامند.»
حدادی تعریف می‌کند: «کاظم حاجی‌‌ترخانی بعد از گرفتن دیپلم، در کنار پدر به کسب‌وکار پرداخت و در مدت کوتاهی توانست مؤسسه تاکسیرانی شهر تهران را با مشارکت عبدالله مقدم راه‌اندازی کند.» او نخستین روغن نباتی ایران را در کارخانه‌های صنعتی تهران تولید و با گرفتن نمایندگی، آن را در کشور پخش و توزیع کرد.
در سال ۱۳۳۷  هم با همکاری مهندس بازرگان، آیت‌الله مطهری، دکتر یدالله سحابی و مهندس کتیرایی، نهاد اجتماعی اسلامی «مکتب تربیتی اجتماعی علمی» را تاسیس کرد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید