• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 11 آذر 1402
کد مطلب : 211094
+
-

کمبود تقاضا برای خودرو‌های وارداتی

شواهد نشان می‌دهد حجم عرضه خودروهای وارداتی متناسب با تقاضا نیست و با وجود چند بار عرضه، تعدادی از خودروهای وارداتی بدون تقاضا مانده‌ و مشتری نداشته است. در چنین شرایطی مدیر سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی اعلام کرد: عرضه خودروهای وارداتی به متقاضیان جدید به‌زودی آغاز می‌شود. برای تشویق مشتریان، شرط بلوکه‌شدن 500میلیون تومان وجه نقد در حساب وکالتی هم حذف شد. به گزارش همشهری، گمرک ایران قبلا اعلام کرده بود در 8‌ماه امسال 3هزار و 488دستگاه خودروی سواری به ارزش 69میلیون و 615هزار دلار وارد کشور شده است. با این حال تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال تا‌کنون 6هزار و 452دستگاه خودرو وارد گمرک‌ها و بندرهای ایران شده است. همچنین بیش از 5هزار خودرو نیز یا در حال حمل به ایران هستند یا روی آب نزدیک بندرهای ایران است. این آماری است که روز گذشته مهدی ضیغمی، معاون وزیر صنعت اعلام کرد و توضیح داد: آمار اعلامی گمرک صرفا براساس خودروهایی است که ترخیص قطعی شده‌اند و خودروهایی را که در گمرک هستند و اظهار نشده‌اند یا در بندرها هستند، شامل نمی‌شود.

چرا وارداتی‌ها مشتری ندارند؟
اطلاعات موجود نشان می‌دهد روند ورود خودرو‌های وارداتی به کشور به‌طور متناوب ادامه دارد، اما موضوع چالش‌برانگیز این است که متناسب با خودرو‌هایی که وارد کشور می‌شوند تقاضایی برای این خودرو‌ها وجود ندارد. البته این به ‌معنای آن نیست که خودرو‌های وارداتی ارزشمند نیستند بلکه به‌نظر می‌رسد مردم، قدرت خرید این خودرو‌ها را ندارند. تاکنون  افرادی که می‌خواستند برای خرید این خودرو‌ها اقدام کنند باید دست‌کم 500میلیون تومان را در حساب‌های وکالتی خود بلوکه کنند؛ بنابر‌این به‌نظر نمی‌رسد خرید این خودرو‌ها از عهده هرکسی بر بیاید؛ به همین دلیل بخشی از این خودرو‌ها بدون مشتری مانده و فعلا تقاضایی برای آنها وجود ندارد. در تازه‌ترین رویداد، امتیاز‌های ویژه‌ای برای خریداران خودرو‌های وارداتی درنظر گرفته شده تا شاید خودرو‌های وارداتی به فروش برسند.

ثبت‌نام از متقاضیان جدید و امتیاز‌های جدید
به‌گفته مدیر سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی با وجود چندبار عرضه، تعدادی از خودروهای وارداتی بدون تقاضا مانده‌ و مشتری نداشته‌اند؛ بنابراین با توجه به ظرفیت مازاد خودروهای وارداتی، به‌زودی عرضه این خودروها به متقاضیان جدید که تاکنون در سامانه ثبت‌نام نکرده‌اند، آغاز می‌شود. مهدی تقدسی توضیح می‌دهد: از ابتدای امسال تاکنون چندبار عرضه در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی انجام شده است و تعدادی از 33هزار نفری که در نوبت تحویل خودرو قرار داشته‌اند، نسبت به انتخاب خودرو و واریز وجه اقدام کرده‌اند. او اما اشاره‌ای نکرده که چه تعداد از متقاضیان، خودروی مورد نظر خود را انتخاب و مبلغ مورد نظر را واریز کرده‌اند، ولی ادامه می‌دهد: مقرر شده تا شرایطی فراهم شود که طی 2هفته آینده این ظرفیت مازاد به متقاضیان جدید عرضه شود. در واقع متقاضیانی که قبلاً در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی ثبت‌نام نکرده‌اند، اما متقاضی خرید خودروی وارداتی هستند، می‌توانند با آغاز عرضه جدید در سامانه نسبت به انتخاب خودرو و واریز وجه اقدام کنند.
او اضافه می‌کند: شرایط ثبت‌‌نام همچون سابق است، اما دیگر به بلوکه‌کردن وجه در حساب وکالتی نیازی نیست و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی خودروی موردنظر خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب و نسبت به واریز وجه اقدام کنند. تقدسی اضافه می‌کند: در این مرحله همچنین متقاضیانی که قبلاً در سامانه ثبت‌نام کرده بودند و در نوبت تحویل خودرو قرار داشته، اما تاکنون اقدامی برای انتخاب خودرو و واریز وجه نکرده‌اند نیز درصورت تمایل می‌توانند نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.

افت تقاضای خودروهای مونتاژی
مدیر سامانه یکپارچه خودرو از افت تقاضا برای خرید خودرو‌های مونتاژی خبر داد و گفت: تقاضای خودروهای مونتاژی در سامانه یکپارچه کاهش یافته، در نتیجه مونتاژکاران به ارائه طرح‌هایی برای جذب مشتری اقدام می‌کنند. او با بیان اینکه خودروسازان مونتاژی، ظرفیت خالی برای عرضه دارند اضافه کرد: از میان متقاضیان شرکت کرمان‌موتور فقط 15درصد تکمیل وجه انجام داده و ثبت‌نام خود را تکمیل کرده‌اند و این عدد برای متقاضیان ایلیا موتور 45درصد است.‌ همچنین از بین متقاضیان سانیار موتور فقط 5درصد برای خودروی تیگارد تکمیل وجه و ثبت‌نام انجام داده‌اند. او با بیان اینکه تقاضای کاذب در بازار خودرو از بین رفته است، گفت: بنابراین نمایندگی‌های فروش با ارائه شرایط ویژه ازجمله فروش اقساطی به‌دنبال جذب مشتری هستند. مدیر سامانه یکپارچه خودرو افزود: با توجه به ظرفیت مازاد هم‌اکنون 3خودروساز مونتاژی در حال عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه خودروهای داخلی هستند و متقاضیان می‌توانند برای خرید خودرو از این خودروسازان که به ‌صورت فروش فوق‌العاده و تحویل 3ماهه است، در سامانه مذکور ثبت‌نام کنند. به‌گفته او با توجه به ظرفیت خالی سایر خودروسازان مونتاژی، در هفته آینده نیز تعداد دیگری از این خودروسازان در سامانه یکپارچه خودروهای داخلی عرضه خواهند داشت. او ادامه داد: همچنین متقاضیان از این پس با مراجعه به نمایندگی‌های فروش خودرو به‌صورت حضوری می‌توانند اقدام به خرید کنند که ثبت‌نام در نمایندگی‌های فروش نیز از طریق سامانه یکپارچه انجام خواهد شد.

عرضه لاماری و هایما در سامانه یکپارچه
مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودروها از عرضه 2 محصول جدید در سامانه یکپارچه خبر داد و گفت: خودروی لاماری ‌محصول شرکت آرین و هایما ایکس 7، محصول شرکت ایران‌خودرو هفته آینده در سامانه یکپارچه عرضه می‌شود. به‌گفته او به‌زودی شرکت سایپا نیز محصول خود را در این سامانه عرضه خواهد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید