• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 11 آذر 1402
کد مطلب : 211089
+
-

کیسینجر؛ دیپلمات مرگ و ویرانی

«تعداد کمی از مردم در بسیاری از نقاط جهان به اندازه هنری کیسینجر، دیپلمات آمریکایی در مرگ و ویرانی و رنج انسانی دست داشته‌اند.» این بخشی از گزارش وب‌سایت اینترسپت در واکنش به مرگ هنری کیسینجر و وزیر خارجه سابق آمریکاست که پنجشنبه در ۱۰۰سالگی در خانه‌اش در ایالت کانتیکات درگذشت.

گسترش کمپین حملات نظامی به ویتنام
کیسینجر ازجمله سیاستمدارانی بود که برای پایان جنگ در ویتنام و آماده‌سازی‌ توافقنامه صلح پاریس مذاکره کرد. او در سال۱۹۷۳ به‌همراه دیپلمات و سیاستمدار ویتنامی، لو دوک تو، جایزه صلح نوبل را دریافت کرد اما در مراسم اهدای جوایز حاضر نشد و به‌گفته رسانه‌های آمریکایی سعی کرد جایزه خود را پس دهد. او در شرایطی این جایزه را گرفت که نقش مهمی در کمپین حملات نظامی به ویتنام شمالی داشت. جنگ ویتنام در سال۱۹۷۵ (2سال پس از انعقاد قرارداد) پایان یافت.

مرگ غیرنظامیان در کامبوج
براساس آرشیو منحصربه‌فرد اسناد نظامی آمریکا و مصاحبه با بازماندگان کامبوج و شاهدان آمریکایی، تحقیقات سال۲۰۲۳ نشان داد که کیسینجر معمار اصلی سیاست جنگی آمریکا در جنوب شرق آسیا از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۵ مسئول مرگ غیرنظامیان در کامبوج بوده است. به‌گفته کارشناسان، کیسینجر مسئولیت مهم حملاتی در کامبوج را برعهده داشت که به کشته شدن 150هزار غیرنظامی منجر شد.

حمایت از دیکتاتور شیلی و جنگ کثیف آرژانتین
حمایت کیسینجر از اگوستو پینوشه دیکتاتور شیلی نیز ازجمله نقطه‌های سیاهی است که او در کارنامه کاری خود برجای گذاشته است. کیسینجر به حمایت ضمنی از کودتای خونین که دولت چپگرای شیلی را سرنگون کرد متهم بود. برخی منابع حتی اذعان کرده‌اند که دولت وقت آمریکا به‌دلیل به خطر افتادن منافعش در پی انقلاب ضداستعماری آلنده در شیلی، طرح کودتا علیه او را مدت‌ها بود که برنامه‌ریزی کرده بود. چشم بستن بر جنگ کثیف ارتش آرژانتین علیه مردم این کشور نیز ازجمله اتهاماتی است که همواره متوجه کیسینجر بود. جنگ کثیف اصطلاحی است که به خشونت‌های دولت آرژانتین علیه مخالفان و گروه‌های چپ در سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ اطلاق می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید