• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 11 آذر 1402
کد مطلب : 211029
+
-

دریچه


برگزاری نشست «صد کتاب ماندگار قرن»
دومین نشست از سلسله‌نشست‌های «صد کتاب ماندگار قرن» که به بررسی و معرفی 100کتاب مؤثر و مهم تالیفی 100سال اخیر اختصاص دارد، روز یکشنبه ۱۲آذرماه، ساعت ۱۵ در محل اندیشگاه فرهنگی این سازمان برگزار می‌شود. در این نشست تخصصی سیدصادق سجادی، پژوهشگر تاریخ و متون و بهرام پروین‌گنابادی، پژوهشگر زبان و ادب فارسی درباره کتاب «بیست مقاله قزوینی» علامه قزوینی صحبت خواهند کرد. نخستین نشست از سلسله‌نشسـت‌هـای معرفی «صد کتاب ماندگار قرن» در سی‌و‌یکمین دوره هفته کتاب برگزار شد که به معرفی 2کتاب «تاریخ پیامبر اسلام» اثر محمدابراهیم آیتی و «نثر طوبی؛ دایره‌المعارف لغات قرآن کریم» اثر علامه ابوالحسن شعرانی اختصاص داشت.


برپایی سومین جلسه سعدی‌خوانی
سومـین جـلـسـه «سعدی‌خوانی» با حضور قدمعلی سَرّامی، شاعر و پژوهشگر ایرانی، با هدف ارائه ظرفیت‌های زبانی و ادبی سعدی در آثارش، شنبه  ۱۱ آذر در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار خواهد شد. قدمعلی سَرّامی در این جلسه بوستان سعدی را آغاز خواهد کرد و به شرح و تحلیل آن می‌پردازد. سعدی یکی از رکن‌های اصلی شعر و زبان ادبیات فارسی و دارنده زبانی فصیح در کلام و نگاهی خلاق در شعر و رویکرد تعلیمی و تربیتی متعادلی در پرداخت به مسائل و امور انسانی است و مقبولیت زیادی هم از جانب طیف‌های مختلف اجتماعی دارد؛ به همین‌خاطر، دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، این سلسله‌جلسات را با هدف ارائه ظرفیت‌های زبانی و ادبی سعدی در آثارش برای علاقه‌مندان به این شاعر و ادیب بزرگ زبان و ادبیات فارسی برگزار می‌کند.


کتابخانه خواجه‌ عبدالله انصاری هروی در تهران
مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در همکاری و همیاری با اداره اطلاعات و فرهنگ هرات، میزبان کتابخانه‌ای تخصصی با نام «خواجه عبدالله انصاری هروی» در مقر مرکزی در تهران خواهد بود تا محققان، اندیشمندان و دانشجویان رده‌های علمی مرتبط بتوانند از این منابع به‌رایگان بهره‌برداری کنند. با هدف توسعه همکاری‌های فرهنگی و افزایش بیش از پیش معرفت و دانایی و نیز هم‌افزایی میان 2ملت ایران و افغانستان که دیرینگی آن پیشینه‌ای کهن به قدمت زبان و تاریخ است، 2هزار جلد کتاب ازسوی اداره اطلاعات و فرهنگ هرات افغانستان به مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی اهدا شد که در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید