پروژهای به ارزش 6هزار میلیارد تومان
پس از انجام موفقیتآمیز تست سرد این خط که تیرماه سال گذشته صورتگرفت، مسئولان و دستاندرکاران امر، پیگیریهای بیشتر را جهت تامین منابع ملی لازم برای تکمیل پروژه در اولویت قرار دادند؛ ضمن اینکه بازدید رئیسجمهور از این پروژه در آذرماه1401 مزید بر علت شد تا حمایتهای دولت از خط متروی پرند، رنگ و لعاب دیگری بهخود بگیرد و زمینه تکمیل و آمادهسازی آن، بیش از هر زمان دیگری فراهم شود. این در حالی است که ارزش این پروژه (در بخش حدفاصل فرودگاه امامخمینی(ره) تا شهر پرند) به ارزش امروز کالا و خدمات، مبلغی بالغ بر 6هزار میلیارد تومان است.
وقتی همه پای کار آمدند
پس از گذشت 18سال از برداشتهشدن نخستین گامهای اجرای طرح متروی تهران- پرند، حالا شبکه ریلی انبوهبر پایتخت به شهر پرند رسیده است؛ پروژهای که نهایتا با همراهی تمام نهادها و ارگانهای ذیمدخل ازجمله وزارت راهوشهرسازی و در ذیل آن شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، وزارت نیرو، مدیریت شهری پرند و همچنین شهرداری تهران (شرکت مترو) و قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) که مسئولیت اجرای طرح را برعهده داشتند، به ثمر نشست تا حدود نیممیلیون نفر جمعیت ساکن این شهر اقماری پایتخت، به مطالبه برحق خود دست یابند. در این میان البته دستورات اکید رئیسجمهور به متولیان امر در بازدید آذرماه سال1401 از پروژه و نیز پیگیریهای نمایندگان رباطکریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی را نیز نباید نادیده گرفت تا بار دیگر موضوع به نتیجه رسیدن اجماع و عزم عمومی برای تحقق پروژههای تأثیرگذار اجتماعی اثبات شود.
صرفهجویی چند میلیارد تومانی
راهاندازی ایستگاه متروی پرند و اتصال این شهر به تهران از طریق خطوط حملونقل ریلی، ثمرات متعدد و قابلتوجهی برای مسافران بین این دو مرکز جمعیتی دارد؛ البته کمک به کاهش آلودگیهای زیستمحیطی، مهمترین تأثیر غیرقابل انکار افتتاح این پروژه به شمار میآید. برآوردهای ترافیکی نشان میدهد که در حال حاضر، روزانه جمعیتی بین 35 تا 40هزار نفر برای رتق و فتق امور جاری خود، بین تهران و پرند در تردد بوده و این جریان عبور و مرور، غالبا با استفاده از وسایل نقلیه شخصی یا تاکسی صورت میپذیرد. عادت مسافران فعلی این مسیر، از 2منظر قابل نقد و بررسی است؛ یکی آمار تصادفات جادهای در آزادراه تهران- ساوه که مسیر تردد مسافران پرند است و دیگر هزینهای که این تعداد مسافر طی هر روز متحمل میشوند. به لحاظ میزان تصادفات و آسیبهای جرحی یا فوتی، آمار مصدومان و جانباختگان آزادراه تهران- ساوه که در برخی سالها به 58فوتی و صدها مصدوم رسیده است، خود گویای تمام نکات هشداردهنده است؛ طبیعتا با افزایش استفاده شهروندان از وسایل حملونقل عمومی، نهتنها بار ترافیک این معبر پرتردد بینشهری کاهش خواهد یافت بلکه آمار تصادفات حملونقلی نیز به تبع آن تقلیل مییابد، اما از حیث هزینهای که روزانه هر فرد برای تردد بین این دوشهر صرف میکند، برآوردهای مستند حکایت از آن دارد که بر حسب مسیر انتخابی و نوع وسیله کرایهشده، بین 70 تا 100هزار تومان برای رفتوآمد در مسیر مذکور باید خرج شود تا شهروندان به امور جاری خود برسند. حال کافی است با یک حساب سرانگشتی و با این فرض که در بدو شروع فعالیت ایستگاه متروی پرند، بین 13 تا 15هزار نفر در هر روز از این وسیله حملونقلی استفاده کنند، به رقم صرفهجویی صورتگرفته در هزینههای روزانه مسافران مربوطه دست پیدا میکنیم. در واقع میتوان گفت با شروع بهرهبرداری از این خط مترو، درمجموع روزانه حداقل یکمیلیارد تا یکمیلیاردو500هزار تومان کمتر از جیب کل مسافران تهران- پرند هزینه میشود که همین مقدار پول میتواند برخی نیازها و مایحتاج ضروری آنان را پوشش دهد. با این تعابیر میتوان نخستین و بدیهیترین تأثیرات و کارکرد راهاندازی خط متروی پرند را متوجه شد و علت اصرار شهروندان صبور پرند در افتتاح هرچه سریعتر آن را درک کرد.