• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 9 آذر 1402
کد مطلب : 210938
+
-

آنتن،‌تولید جدید می‌خواهد

از تصویربرداری فصل ایران «سلمان فارسی» تا بی‌خبری از «حضرت موسی ع»

گزارش1
آنتن،‌تولید جدید می‌خواهد

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

افت شدید مخاطب و پایین بودن کیفیت برخی از سریال‌های تلویزیونی باعث شده که مدیران سازمان صدا و سیما تلاش کنند تا فصل‌های بعدی سریال‌ها‌ی موفق  را بسازند.  مدیران سازمان حالا علاوه بر ادامه تولید «نون.خ» که قرار است نوروز و رمضان1403 روی آنتن برود،می‌خواهند فصل چهارم «زیرخاکی» جلیل سامان و فصل هفتم «پایتخت» سیروس مقدم را تولید می‌کنند. ‌علاوه بر این سریال‌ها، چندین سریال دیگر هم در مرحله تصویربرداری و تدوین و... قرار دارد؛ سریال‌هایی که برخی از آنها به آنتن زمستان می‌رسد و برخی هم آماده پخش در نوروز و ‌ماه رمضان می‌شود. با همه این اوصاف، دغدغه مدیران سازمان همچنان تامین بودجه 2سریال الف- ویژه‌  (سلمان فارسی و حضرت موسی ع) است.‌‌



آغاز سریال‌های جدید  برای آنتن زمستان

به‌نظر مشکل مالی اوج با سازمان حل شده است و فصل دوم مستوران راهی آنتن شده است. با پایان «رعد‌وبرق» بهروز افخمی، از شبکه یک «مستوران» راهی آنتن می‌شود. سریال افخمی که 3سال پیش بنابرشنیده‌ها به‌خاطر پایین بودن کیفیت پخش نشد، اما حالا تلویزیون ترجیح داده این سریال را روی آنتن ببرد؛ سریالی که در زمان ساخت هزینه قابل‌توجهی از سازمان گرفته است.
بعد از پایان سریال «رحیل» هم گویا مجموعه «بیست کوئید» به آنتن می‌رسد. شبکه 3قرار است این سریال را پخش کند؛ یک‌سریال 30قسمتی که بخشی از آن در مشهد تصویربرداری شده است. با اینکه 3سریال جدید ایرانی روی آنتن است، اما به‌نظر مابقی سریال‌ها همچنان در دست تولید هستند و تلویزیون در این شب‌های طولانی پاییز آنتن را در اختیار سریال‌های کره‌ای قرار داده است؛ سریال‌هایی که به‌نظر می رسد نسبت به سریال‌های ایرانی توانسته‌اند با اقبال روبه‌رو شوند. با این حال برخی از شبکه‌ها نیز دست به دامان سریال‌های تکراری خارجی شده‌اند. سریالی چون «سنجرخان» محمدحسین لطیفی با وجود پایان کار و قرار گرفتن در مراحل آخر تولید هنوز آنتنی برای پخش ندارد و سریال «ترور» هم که یک مینی‌سریال است در سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی پخش می‌شود. سریال «رستگاری» مسعود ده‌نمکی هم با پایان تولید، یکی از گزینه‌های پخش در نوروز1403 است.

مکث
2سال زمان برای تولید فصل ایران «سلمان فارسی» ‌


2فصل قبلی سریال «سلمان فارسی» ساخته شد، حالا ‌ بخش ایران این سریال جلوی دوربین میرباقری رفته؛ سریالی که گفته می‌شود این روزها در شهرک غزالی ادامه دارد. پیش‌تر‌ وقفه‌ای در تصویربرداری به وجود آمده بود و حالا مدتی است که تصویربرداری پروژه «سلمان فارسی» با حضور بازیگرانی چون فرهاد اصلانی، محمدرضا هدایتی، بهناز توکلی و مجموعه‌ای از هنروران آغاز شده است. کاروانسرای مرمر یکی از لوکیشن‌های ایران باستان است که بخشی از تصویربرداری سریال در آنجا انجام می‌شود. فصل ایران باستان یکی از مهم‌ترین فصل‌های «سلمان فارسی» است و برای نخستین‌بار این دوره از تاریخ به تصویر کشیده می‌شود. لوکیشن‌های این فصل با مواد ماندگاری ساخته می‌شود تا بعدها در سریال‌های دیگر هم بتوان از آنها بهره برد.
طبق برنامه‌ریزی، فصل ایران حدود 2سال به طول می‌انجامد. پیش‌تولید فصل بعدی که حجاز است نیز از مدتی پیش آغاز شده است. گروه سازنده سریال برای فصل بیزانس در مناطقی از کویر شهداد کرمان، قشم، شهرک‌های سینمایی نور، دفاع‌مقدس و غزالی، جلفا، شاهرود و ارمنستان تصویربرداری را انجام داده‌اند. حدود 40بازیگر خارجی از کشورهای ارمنستان، یونان، مراکش و تونس جلوی دوربین میرباقری رفتند. با اینکه حاتمی‌کیا چند سالی است که بازنویسی فیلمنامه «حضرت موسی‌ع» را در دست گرفته و عنوان شده در مرحله پیش‌تولید است، اما هیچ خبری از مراحل دیگر تولید این پروژه الف- تاریخی سازمان وجود ندارد؛ تولید این پروژه‌ای که رئیس رسانه ملی به‌دنبال تامین بودجه تولید آن است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید